Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, May 14, 2008

Empat Gagal Yang Positif

Hampir dari semua kita pernah mengalami kegagalan. Bahkan, hampir semua kita juga rasa nak give up, hampir putus asa dan tak nampak jalan untuk terus ke hadapan.

Gagal wujud dalam semua aspek. Tak kira dalam usaha anda mencari pekerjaan, nak cemerlang dalam pelajaran, nak mencari jodoh, nak berjaya dalam karier Anda mahupun dalam usaha mengejar kebebasan kewangan, gagal tetap ada cuma dalam level yang berbeza-beza.

Tahukah Anda, gagal juga ada kesan yang positif? Apa kebaikan gagal?

Pertama, gagal membuat Anda belajar dari kesilapan. Caranya, anggap saja kegagalan bukan gagal, tapi cara yang salah.Bila Anda gagal, maknanya Anda telah melakukan cara yang salah. Jadi, Anda kena belajar, kaji lalu buat dengan lebih baik di masa akan datang.

Kedua, gagal mengajar Anda erti hidup. Sikap orang-orang yang berjaya, mereka mengaggap kegagalan sebagai guru yang mungkin tidak di temui di mana-mana.

Gagal banyak mengajar erti kerja keras, komitmen, konsentrasi dan kepintaran dalam membuat keputusan. Oleh sebab itu mereka memandang kegagalan dari sudut yang positif. Mereka juga menganggap gagal yang sebenar adalah pada tahap bila memandang kegagalan dari sudut negatif serta berhenti berusaha, berhenti mencuba, takut nak bangkit semula.

Ketiga, orang yang banyak menempuh kegagalan, semakin hampir dengan kejayaan. Andai Anda banyak menempuh kegagalan, ini satu berita baik untuk Anda. seterusnya...

Dipetik dari iMotivasi

sebutir kata:
Sebab hidup ini lebih bermakna, bila kita tekad berubah menjadi insan luar biasa!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails