Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, July 16, 2008

Petua untuk terus kekal bertenaga


Kita seringkali cepat penat, mengantuk dan kurang bertenaga tiap kali sedang belajar, bekerja atau membaca.

Kesannya, pergerakan kita lambat, kurang produktif dan paling teruk, kurang semangat!

Saya kongsikan 3 petua bagaimana untuk terus kekal bertenaga dari pagi sampai ke malam. Pertama, pastikan Anda selalu bersenam.

Senaman ringan sudah memadai untuk melancarkan perjalanan darah. Jenis senaman yang saya rekemenkan adalah seperti mendaki tangga, parking jauh sikit lalu berjalan kaki ke tempat kerja, regangan otot yang simple, berkebun atau berlari-lari anak 10-15 minit sehari.

Kedua, jaga pemakanan. Lebihkan makanan yang banyak mengandungi serat.

Makanan jenis ini memberi tenaga berpanjangan lebih-lebih lagi bila Anda rajin minum air.

Sometime, kita jadi kurang bertenaga sebab kurang air dalam badan. Tapi, bila air dah berlebih dalam badan, kita kerap ke bilik air pula.

Jadi, minum yang ngam-ngam. Elak banyak ambil makanan yang berprotein seperti telur, sosej atau daging lembu, kesannya Anda akan mengantuk sepanjang hari.


Ketiga, jaga waktu tidur. Biasanya, waktu normal kita tidur 8 jam sehari.

Ada sesetengah orang boleh tidur 3-5 jam sehari, tapi ia memerlukan tahap motivasi tinggi untuk maintain waktu tidur begitu. Bila Anda dah terbiasa tidur 8 jam, tidur 8 jam. Jika terbiasa tidur 5 jam, tidur 5 jam. Jangan lebih, jangan kurang.

Bila dah selalu bersenam, jaga pemakanan dan jaga waktu tidur, Anda akan perasan perubahannya. Anda berubah jadi lebih bertenaga dan lebih ceria.

sebutir kata:
Bila dah selalu ceria, mudah untuk Anda merubah diri jadi bermotivasi. Ia membuat Anda mudah untuk perform pada level tinggi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails