Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, January 7, 2009

Resepi: Sambal Ikan


BAHAN-BAHAN:
6 ekor ikan kembung
8 tangkai cili kering (kisar)
Sedikit belacan
3 ulas bawang putih (tumbuk)
4 ulas bawang merah (tumbuk)
2 keping asam gelugur
Garam dan gula

CARA MENYEDIAKAN:
  1. Tumis semua bahan tumbuk dan belacan hingga naik bau.
  2. Kemudian masukkan cili dan asam gelu gur. Bubuhkan garam dan gula. Tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan ikan yang telah digoreng terlebih dahulu dan gaul rata.
sebutir kata:
Bini aku kata senang ceh.. dia buat sambil tutup mata pun boleh.. aku post nie bukan untuk tukang masak pro.. yang ni untuk aku aje.. kalau2 dia tinggai aku sorang balik kampung ka.. heh.. heh..

14 comments:

  1. Nampak resepi tu mmgla senang ja, tapi betui ka bila kena tinggai tu buleh masak..tah2 nk goreng teloq pun x lepaih..org lelaki nie manja lebih skit, kut2 pi kedai depan umah tu belasah terus je...mmg x cayalah klau masak kt umah..ha..ha..betui tak????

    ReplyDelete
  2. jgn pandang lelaki x dak mata cik kiah ooi..

    lelaki telah diiktiraf sebagai pakar dalam telor menelor nie.. yg lain tu paham2 aje..

    ReplyDelete
  3. singgah sini...nk masak ikankembung tp xtau nk bt masak apa..jmpa plak resepi ni...mmg simple n senang je tuk org pmpn yg dh biasa masak...hehehe =)

    ReplyDelete
  4. SANGAT BAGUS RESEPI SAMBAL IKAN TU.

    ReplyDelete
  5. RESEPI AWAK MEMANG BAGUS.TAHNIAH OK.

    ReplyDelete
  6. ASSALAMUALAIKUM!SAYA SUDAH BUAT RESEPI YG AWAK BUAT TU? saya rasa sangat sedap?saya harap awak bolih buat resepi yg lebih baik lagi ok.

    ReplyDelete
  7. SAYA RASA SANGAT KAGUM DENGAN AWAK BOLEH AWAK TUNJUK KAN RESEPI YG AWAK BUAT TU!KALAU LA K?

    ReplyDelete
  8. ASSALAMUALAIKUM,ROS SAYA SUKA DENGAN RESEPI YG AWAK BUAT TU!SAYA HARAP AWAK BOLEH BUAT YG TERBAIK K.

    ReplyDelete
  9. Saya rasa resepi tadi seperti masakan maste chef .saya rasa resepi itu sangat sedap . saya RASA AWAK BOLEH MEMBUATKAN MASAKAN ITU SEDAP LAGI .SAYA HARAPKAN AWAK BOLEH BUAT YANG TERBAIK K .

    ReplyDelete
  10. SAYA RASA SAYA AKAN TIRU CARA AWAK .SAYA AKAN CUBA DAN SUNGGUH OK. SAYA HARAP AWAK AKAN BERUSUHA .

    ReplyDelete
  11. bguz lah klw llaki nk masak ble isteri x ada, mkn kat umah terjamin kebersihannye, kat kedai bhn perasanya aje yg byk sbb 2 sedap...

    ReplyDelete
  12. saya dah buat..tapi saya ubahsuai sikit..tambah serai satu batang..wahhhh sedapnya..hehe...by the way..im a man too..

    ReplyDelete
  13. Nak try masak untuk makan tengahari hari ni. Terima kasih atas resepi ni. Nampak sedap tapi tak tau lah air tgn sy mcm mana.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails