Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, December 16, 2009

Melayu kena belajaq ni

Hebatnya cara Cina berniaga

Bangsa Cina memang kita tabik la kepetahan mereka dalam bisnes nih.

Jangan tengok apa yang depa jual. Memang kalau ikut depa, apa saja yang dikehendaki orang, itu lubang buat duit. Ada saja permintaan, bermakna bisnes dah ada. Haram dan halal mana ada masa nak pi check dah. Yang penting bisnes, dan bisnes mesti kena untung.

Macam aku kata tadi la, jangan tengok apa yang depa bisnes kan. Tapi tengok macamana bisnes depa dijalankan. Kelicikan depa langsung tak dapat dikesan oleh pihak berkuasa. Bayangkan, pihak berkenaan hanya mampu dan pandai keluarkan berapa lama dah perniagaan haram tu dijalankan tapi tak dapat dalangnya. Lima tahun beb. Selama lima tahun mesti ada pegawai kerajaan yang dah kaya kerana bisnes nih. Mesti ada orang tengah yang senang lenang ngan hasil dagangan nih.

Ini yang sebenarnya Melayu terutamanya kena belajar dari bangsa Cina selok belok berniaga diMalaysia nih. Kena pandai cari lubang, cipta lubang dan tutup lubang. Kena pandai cari kebel, cipta kebel dan kayakan kebel.


JUAL BAYI: Lian Kim Wan dan dua anak perempuannya, Ang Bee Ling (tengah) dan Ang Bee Churn (kanan) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Klang atas tiga tuduhan memperdagangkan tiga bayi perempuan berumur sehari yang dilahirkan tiga warga asing bagi tujuan dieksploitasi. Ketiga-tiga mereka dikatakan terbabit dalam sindiket menjual bayi yang beroperasi lebih lima tahun di Banting, Klang dan Kajang, Selangor. - Foto Che Rani Che Din

sumber: (saba)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails