Sahabat adalah perisai diri

Thursday, November 26, 2009

Qurbani


Korban satu Ibadah, tapi kalau tak kena gayanya membawa padah.

Ibadah korban meruntun diri dari ketinggian. Meruntun hati dari keegoan. Merentap jiwa pada kasih sayang. Jomlah korban.

Tapi jangan bergaduh berlawan, kerana berebut korban idaman. Jangan tamak haloba, ibadah tidak perlu diserta dosa. Jangan ada tak puas hati, bukan hati yang perlu dipuaskan, tapi keikhlasan diutamakan. Jangan mengeji, kekurangan itu adat pada insani. Jangan cemburu kalau lembu orang lebih sedap dipandang. Jangan iri tompok kawan lebih banyak dagingnya.

Segala galanya... lillaahi taala
Selamat Hari Raya Aidiladha
sumber: saba

Thursday, November 19, 2009

Video: Bumble Bee

video
Ha.. ha.. sempoi, teringin gak aku nak cari costume camni.. buat mengusik budak budak.. ngeeee..

Tuesday, November 17, 2009

Petua: Hilangkan bau badan


Hilangkan Daki dan Bau Badan

Bau badan rakan dimeja sebelah memang merimaskan. Kekadang kita pasti heran gak, tak perasan kah dia tu badan berbau dan mengganggu rakan rakan yang lain.

Jangan heran, kerana selalunya kita tak akan terkesan dengan bau badan kita sendiri, melainkan ada orang yang secara jujur menegur kita tentang keadaan itu. Terlalu sedikit kita boleh berjumpa ngan kawan yang sejujur begitu, melainkan dia mengizinkan mukanya ditampar.

Petua kali ini diceritakan oleh emak Kak Ros, sesuai bagi yang sering menghadapi masalah daki dan bau badan terutama bakal bakal pengantin. Tak semestinya pengantin pun, kita yang belum pengantin dan yang telah lama dipengantinkan pun boleh jugak... ngeee...

Untuk mengatasinya, gunakan pucuk jambu batu. Ramas ia didalam air dan gosokkan pada badan. Selepas itu, bilas dengan air limau purut. Lakukan seminggu sebelum tarikh perkahwinan.

Jika dizinkan Allah, dalam lebih kurang seminggu saja, kulit kita akan bersih dan bau badan pun hilang.

Monday, November 16, 2009

Video: Gelagat ahli politik Malaysia

video
Pakat pakat tengok, pakat pakat gelak. Inilah gelagat ahli ahli politik Malaysia.. ngeee..

Sunday, November 15, 2009

SIMPLY GORGEOUS...











These incredible images of waves were taken by the number 1 photographer of surf: Clark Little.

He has dedicated his life to photographing the waves and has published a selection of the best images of his career.
He captures magical moments inside the "tube", as surfers say.

Friday, November 13, 2009

Anak anak kelawar







Comel betoi anak anak kelawar ni.....

Keindahan ciptaan Tuhan membolehkan depa tu melekat kat daun pisang.. tak jatuh dengan mudah..

Tuesday, November 10, 2009

Video: Anjing ngan kucing

video
Pusing kiri nampak sama, tengok kanan seolah olah serupa.. semua macam serba tak kena.. macam anjing ngan kucing la..

Monday, November 9, 2009

Perkara perkara yang membuatkan kita tumpul minda

Kurangkan makan bawang besar

Kurangkan makan berempah

Kurangkan makan ketumbar kering

Kurangkan menonton hiburan

Kurangkan membaca majalah hiburan

Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak

Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)

Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2

Jangan makan kepala ikan

Jangan minum air yang ada semut

Jangan tidur selepas subuh

Jangan tidur selepas asar

Jangan tidur selepas makan

Jangan makan terlalu kenyang

Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam

Jangan menyapu rumah pada waktu malam

Jangan makan yang masam-masam berlebihan

Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan

Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam


Perkara-perkara yang perlu diamalkan

Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2

Selalu makan makanan yang panas2

Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2

Selalu minum air masak

Selalu makan ulam2

Selalu mengamalkan pandangan hijau

Selalu bersenam

Selau menggunakan imajenasi otak

Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya

Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai( yang mempunyai pokok)

kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit

Jangan ego

Jangan dengki pada orang lain

Jangan makan dari sumber yang tidak halal

Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal

Jangan makan makanan yang ada pewarna

Jangan makan makanan yang ada pengawet

Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali

Jangan mandi selepas 9.00malam

Sunday, November 8, 2009

Resepi: Laksa Johor


Bahan - bahan

800 gm spageti – direbus
600 gm ikan kurau
150 gm serbuk kari daging
1 senduk cili kisar
Sedikit tauge
4 ulas bawang merah
Sedikit lengkuas
3 ulas bawang putih
Sedikit halia
1 batang serai * bawang merah, lengkuas, bawang putih, halia & serai dikisar (A)
Sedikit udang kering – ditumbuk
1 sudu besar pes udang
2 keping asam keeping
1 batang bunga kantan
2 liter santan
Minyak masak & garam
Cili kering
Pes udang * dikisar dibuat sambal

Cara membuat
  1. Panaskan minyak masak dan tumiskan bahan (A), pes udang dan udang kering.
  2. Masukkan daun kesum dan cili kisar. Masak hingga garing.
  3. Kemudian masukkan serbuk kari, isi ikan, santan, garam dan asam keeping. Biarkan mereneh atas api yang perlahan hingga kuahnya pekat.
  4. Cara menghidang; masukkan spageti dalam mangkuk. Tuangkan kuahnya dan bubuhkan sayur - sayuran. Hidangkan dengan sambal.

Friday, November 6, 2009

Video: Skill tuh

video
Kita layan skill nih.. boleh buat kaki goyang beb...

Tuesday, November 3, 2009

Mengenali kambing

TERAPI KAMBING
Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu


Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;
  1. Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).
  2. Kolestrol daging lembu dan ayam.
  3. Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
  4. Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
  5. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
  6. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.
  7. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
  8. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.
Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas.

Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung.

Sodium (sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging berger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti

Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Mencantikkan Kulit

Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.

Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan

Sistem darah (NW18) berkaitan dengan kawasan Thalamus (NW3). Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.

Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.

Monday, November 2, 2009

Macam macam

Lelaki kaki satu disyaki curi kasut

BRUSSELS: Seorang lelaki berkaki satu diberkas polis selepas hanya sebelah kasut hilang dari sebuah kedai di Belgium.

Lelaki yang kakinya dipotong, adalah suspek kecurian itu apabila jurujual mendapati hanya sebelah kasut hilang dari kedai di pekan Maldegem, barat Belgium.

Jurucakap polis, Rik Decraemer berkata, lelaki terbabit digambarkan oleh jurujual dan kasut itu ditemui semula.

Suspek adalah pelarian dari Russia yang bercadang mendapat perlindungan di Belgium. Dia diserahkan kepada pihak berkuasa untuk tindakan lanjut. - AP
Related Posts with Thumbnails