Sahabat adalah perisai diri

Sunday, March 28, 2010

Pompuan, serba tak kena

Kak Ros pun fenin lah dengan orang kita ni. Cuba hangpa tengok, bila pompuan jadi mangsa pada perlakuan lelaki, ada lah yang akan kata pompuan ni lembik dan berserah. Tak dak sifat melawan langsung lah. Tak berkeyakinan diri dalam menjaga keselamatan diri lah. Tak perihatin tentang keselamatan diri lah.

Kak Ros yakin, lepaih tu nanti ada lah profesor kangkung memana nasihatkan orang pompuan jangan jalan sorang sorang lah, kena belajar seni pertahankan diri lah. Kena la kahak sikit dan tau nak elak dari masaalah lah.

Tapi bila ada kaum pompuan yang beraksi sedikit perkasa (kak Ros mintak maaf pak berahim, tumpang guna nama yerk) dah depa gelarkan dia sebagai "awek ganas" pulak. Kak Ros nak tanya hangpa semua, mana satu hangpa mau ni. Sat hangpa suruh lemah lembut, bila dah lemah lembut hangpa mudah tergoda pulak lepaih tu hangpa jadi tak ketahuan. Apa punya haprak kepala hotak.

Kak Ros sarankan siasat dulu pasai apa awek tu bertindak ganas, takkan dia belasah pasai teman lelaki tu tegur saja. Orang pompuan semulajadinya dicipta Tuhan lemah lembut, rasa macam tak percaya pulak ada pompuan ganas macam rimau lapaq tuh. Ka tegur guna tangan. Tangan orang lelaki ni bukan boleh harap sangat, ringan dengan pompuan saja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails