Sahabat adalah perisai diri

Monday, June 7, 2010

Ayam berkicap

Lama jugak kak Ros tak tarok resepi no. Bukannya apa, sibuk giler tambah tambah dah dekat musim perayaan ni. Mana dengan nak jahit baju. Mana dengan bisnes kain baju kak Ros lagi. Nasib baik la laki kak Ros tu spoting gak dan banyak membantu.

Kali ni kak Ros teringat nak tarok resepi ni pasai semalam dapat satu email dari kawan kak Ros di Johor. Dia mintak 'share'kan dengan semua pembaca. Selamat mencuba walaupun kak Ros rasa macam tak dak masa la nak cuba lagi.

BAHAN-BAHAN:

1 kg ayam - potong kecil
1 1/2 cawan bawang goreng
1/2 cawan kicap manis
4 cawan air
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
2 tangkai daun kari

BAHAN KISAR:

1 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
5 cm halia
3 batang serai
15 tangkai cili kering
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar ketumbar
3 biji tomato

Cara Menyediakan:

1. Panaskan minyak, dan tumis daun kari bersama bahan kisar hingga kering dan naik bau.

2. Setelah itu masukkan ayam, dan tuangkan, sos, kicap dan air.

3. Biarkan ia mereneh. Bubuhkan sedikit garam dan gula.

4. Biarkan ayam masak. Setelah ayam empuk dan kuahnya kering, tuangkan bawang goreng.

5. Dengan segera gaul rata dan biarkan sebentar.

6. Kuahnya boleh juga basah ataupun kering.

1 comment:

  1. ade x resepi masakn yg sup2 ke..yg sesuai tuk org jaga bdn?tp tetap sedap..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails