Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, July 6, 2010

Dilayan macam binatang

Sumber: Pak Long

Isu ni dengaq dah lama, tapi tak setel lagi pasai ada yang buta tuli...

Salam semua...

Pak Long setuju sangat kalau ada yang kata ketidakadilan ni berlaku dimana mana hatta dalam rumah kita sekalipun boleh terjadi.

Mak Long hang misalnya kalau goreng teloq mata kerbau mesti kat dia cantik saja dua biji. Kalau kat Pak Long, dengan hangit sebelah sudah pi la, dah tu sebijik saja dia bagi. Tak boleh makan banyak pasai Pak Long lama dah ada teloq.

Jadi Pak Long cukup paham la kalau bercakap bab bab ketidakadilan ni. Pak Long dah mangli dah. Sebab tu Pak Long dapat sangat rasa apa yang tujuh mangsa Penan ni rasa. Puak puak Penan ni komplen depa tak dilayan sebagaimana hak seorang warganegara yang menuntut keadilan dalam negara sendiri. Depa ni dirogol dan dicabuli oleh pembalak di Baram, Sarawak tapi bagai tak dilayan bila dibuat aduan oleh sang penguasa yang angkuh, cepat jatuhkan hukuman tanpa usul periksa.

Tahniah la pada Kumpulan Penyokong Penan (PSG) kerana inisiatif depa bangkitkan isu ketidakadilan terhadap warga Sarawak ni. Sang penguasa pun jangan lah terlalu ego sangat dan cepat menghukum tanpa siasatan. Siasat dulu betoi ka tidak, baru bercakap buat keputusan. Kadang kadang cakap si tukang kebun pun sang pengetua sekolah kena dengaq jugak. Penolong kanan belum tentu betoi dan tepat laporan depa.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails