Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, August 17, 2010

Mercun bukan budaya kita

Musim dimana polis dan kastam sibuk merampas mercun yang diseludup masuk ke Malaysia, time ni la penyeludup boleh buat duit mudah. Orang kita pulak tolong kayakan penyeludup penyeludup ni...

Sapa la yang memula terapkan budaya mercun kat dalam perayaan aidilfitri di Malaysia ni?

Sib baik la kak Ros ngan laki kak Ros sependapat dan kita dah ajarkan anak anak yang mercun ni bukan budaya kita. Dulu ada gak la pujuk sikit sikit dengan bunga api, tapi lama kelamaan dan depa pun dah besaq panjang, depa akan pikiaq sendiri bila kita selalu cakap bertujuan nak bagi depa paham.

Sampai ke hari ni anak anak kak Ros tak pandai main mercun. Yang sulung dah 18 tahun dan yang bongsu dah masuk 14 tahun, masih macam dulu jugak. Biaq la orang nak kata kak Ros kedekut ka, kata la janji kak Ros puas hati didik anak dengan cara kak Ros.

Kalau kita tengok sesetengah keluarga tu sanggup berhabis duit sampai beratus ratus ringgit semata mata nak syokkan anak depa. Nak gembirakan hati keluarga depa. Tanpa depa memikirkan tiada langsung faedah yang kita dapat hasil dari membakar mercun tu.

Kaum cina bakar mercun pasai nak halau hantu. Kaum cina jugak percaya depa bakar mercun pasai nak hantar tuhan depa balik ke langit. Adakah ini jugak boleh apply sebagai budaya kita dan selari dengan ajaran agama kita? Fikir fikirkan lah....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails