Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, August 17, 2010

Mereka menanggung kesilapan kita

Sebagai ibu bapa, kak Ros rasa kita patut sangat rasa risau bila terbaca kisah sepasang kekasih yang sehati sejiwa ni yang mengaku bersalah membuang bayi perempuan mereka di Melaka.

Setiap yang terjadi ada hikmahnya dan marilah kita sama sama memulakan langkah pencegahan dengan harapan kita menafaatkan sepenuhnya peristiwa pahit yang menimpa kedua mereka itu sebagai hikmah pada yang lain.

Mulakan dengan keluarga sendiri sebelum melihat sekeliling. Lihat diri kita, lihat pasangan kita dan lihat jugak anak anak kita. Jangan di tuding pada sesiapa, 7 hari 7 malam pun masaalah tak akan selesai kalau dok cari salah orang. Jangan tengok di mana benda alah tu terjadi, sebab kalau kita tak menjaga diri sendiri, tang mana jugak kita pi akan terjadi benda yang dilaknati Allah ni.

Lihat saja sepasang kekasih yang masih lembut ubun ubun ni. Mereka memang bersalah, tapi apakah orang disekeliling mereka dapat melarikan diri dari bersama sama menanggung kesalahan dan jugak kesan dari kesalahan mereka berdua itu?

Tak kira siapa anda, semua dari kita harus bertanggungjawab terhadap permasaalahan ini. Kegagalan kita membentuk kehidupan yang lebih baik dan mengikut syarak telah meletakkan mereka mereka ini jahil, angkuh dan bodoh sombong sebagai manusia.

Allah tidak akan terima hambanya yang penuh angkuh dan sombong.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails