Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, August 17, 2010

Resepi: Black Pepper Chicken

Dalam bulan ni lah masanya kak Ros rasa paling sibuk. Tok sah kata nak masak makan, kadang kadang nak makan pun dah tak dan. Jadi hangpa jangan la dok tanya bila kak Ros boleh cuba buat resepi ni. Janji kak Ros tengok sedap, rasa macam sedap kak Ros nak tempek jugak kat blog ni kot kot kengkawan boleh cuba sempena bulan Ramadhan ni.

Ikut hangpa la nak cuba untuk berbuka atau bersahur.

BAHAN2:
500 gm ayam
1 batang carrot [potong kecil]
1 s/b kicap pekat
2 s/b sos tiram
1 s/b tepung jagung [bancuh]
1/2 cawan air
2 s/b lada hitam [tumbuk]
3 s/b minyak untuk menumis
Garam secukup rasa...

BAHAN TUMIS:
5 ulas bawang merah/kecil
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 labu bawang besar

BAHAN HIASAN:
2 tangkai daun sup
2 tangkai daun bawang [potong 1 inci]
1 biji tomato [belah 6]
2 biji cili merah [hiris]

CARANYA:
1. Ayam dibuangkan kulit, potong kecil dan bersihkan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumis sehingga wangi dan layu.
3. Masukkan ayam dan carrot dan gorengkan sehingga masak/lembut.
4. Masukkan bancuhan air tepung jagung, kicap pekat dan sos tiram.
5. Masakkan sehingga pekat dan masukkan bahan hiasan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails