Sahabat adalah perisai diri

Sunday, October 24, 2010

Resepi: Talam Tiga Puteri

Kak Ros jumpa dari SajiOnline, rasa macam dok kat mulut saja... nampak sedap sungguh...

Rasa macam nak cuba, tapi tak tau la bila boleh ada masa nak cuba. Laki kak Ros pun macam tak bagi semangat saja nak cuba, macam yakin tak yakin saja kat kak Ros tuee...

Bahan-bahan:
2 cawan ubi kayu parut
1/2 biji kelapa - ambil 1 1/2 cawan santan
1/2 cawan gula pasir
3/4 hirisan gula melaka
Sedikit esen vanila dan ros
6 sudu besar tepung gandum

Cara Menyediakan:

1. Tuskan ubi parut tetapi jangan diperah, biarkan basah dan bahagikan dua. Satu bahagian dibahagikan dua, satu bahagian digaul dengan gula pasir, dua sudu besar tepung gandum serta esen ros. Satu bahagian lagi digaul dengan gula melaka hiris, dua sudu tepung gandum dan esen vanila.

2. Kukus bahagian yang bergaul gula pasir hingga masak. Ratakan adunan yang bergaul gula melaka dan kukus lagi.

3. Sementara menantikan lapisan gula melaka masak, adunkan lapisan atas. Bancuh santan dengan dua sudu besar tepung gandum, tuangkan ke atas lapisan gula melaka dan kukus hingga masak.


*************************************

Jom cuba tengok, kalau sesapa yang dah cuba dan menjadi pulak tuh... janga lupa kak Ros kat sini... hehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails