Sahabat adalah perisai diri

Saturday, November 27, 2010

Adab berkawan

Tak berkawan nanti orang akan panggil kita kera sumbang plak... jadi kita kena berkawan la. Ini adat dah sebagai insan ni, suka jadi kawan dan suka cari kawan. Apabila kita berkawan, diri sendiri dan kawan harus mempunyai tanggungjawab serta adabnya sendiri.

Adab? Haa... ni kak Ros simpulkan beberapa adab yang elok sangat korang ikut nih...
  1. Tahan bergurau senda.
  2. Jangan celupar dalam mengkritik, pasai kita pun bukan selalu betoi.
  3. Jangan jadi busy body sangat... hihi... kak Ros suka bab nih...
  4. Jangan gatai tanya benda sensitip.
  5. Kena simpan rahsia terutama hal peribadi.
  6. Terima depa seadanya.
  7. Jaga mulut... hihi... biar sesuai tutur kata.
  8. Hormati hak dan kehidupan peribadi sahabat.
  9. Belajar terima hakikat setiap orang ada lautan hati yang pasang surut... hihi...
  10. Diam bila kawan marah.. eh.. eh... 
  11. Jangan perburukkan kawan.
  12. Jangan membanggakan diri...
  13. Jangan berhutang atau memberi hutang kat kawan...
  14. Addehh....
  15. .....
  16. .
Woiii... kawan, hutang buat baju kat aku bila nak bayar niiiiiii... dah nak masuk tiga kali raya dah... hadoiiihh....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails