Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, December 1, 2010

Petua cuci kerang

Salam,
Kak Ros ni macam besa la, surirumah sepenuh masa la katakan. Pepagi lagi mana ada kerja lain lagi dah. Sibuk memanjang ngan kerja rumah dari memula bukak mata sampai la time nak tidoq balik... kerja rumah tak pernahnya habis...

Tapi sejak bangkit tidoq tadi lagi, kak Ros dah teringatkan nak makan gulai kerang. Rasa macam dok kot tepi mulut ja nih... hihi... tak lekat perut pun, saja teringat, terliur rasa gulai kerang kekuningan campur nenas... hadoiiihh...

Kerang ni memang sedap dimakan tapi payah jugak nak cucinya sebelum sedia untuk dimasak. Jadi kak Ros nak bagi petuanya, macamana kak Ros cucikan kerang sehingga tengok berselera untuk dimasak, ya la... kulitnya saja kalau kita tengokkan pun dah kembang tengkok...

Kak Ros selalunya gunakan hampas kelapa. Petua turun temurun nih... hihi... Hampas kelapa ni digaul bersama kerang yang nak dimasak tu dan masukan sedikit air. Insyaallah... kerang yang ala ala kehitaman tu nanti akan mudah dicuci dan memutih. Cuba la petua kak Ros ni... setakat ni memang berkesan sangat la bagi kak Ros... hihi...

Mesti laki sayang punya tengok kerang putih melepak... orang lalu belakang gerenti tak nampak... haha...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails