Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, February 9, 2011

Takut anak ikan tu yang mati dulu... hihi...

Salam,
Kak Ros tengok pun rasa geli, tak geli mai mana kalau dah ikan dok geletek kaki camtu... bayangkan berapa ratus pasang kaki yang dok celup dalam kolam ikan yang sama... addehh....

Email dari sorang kawan yang kak Ros terima menceritakan bahawa Kementerian Kesihatan UAE telah memberi amaran bahawa rawatan kaki/kulit alternatif/kosmetik yang menggunakan ikan seperti yang dipaparkan pada gambar di atas boleh menyebarkan penyakit bahaya.

Akhbar Al Khaleej yang memetik kata-kata Dr Amin Al Amiri, “Penggunaan ikan-ikan sebagai rawatan boleh mendatangkan mudarat kepada orang ramai kerana rawatan ini boleh menyebarkan penyakit termasuk hepatitis dan AIDS/HIV.”

Tambah Dr Amin, “Sesetengah orang mungkin mengalami penyakit berbahaya dan virus pada luka mereka akan mudah dipindahkan kepada orang lain melalui ikan dan air.”

Prosedur rawatan yang dibangunkan di Turki ini digunakan untuk merawat kulit termasuklah penyakit psoriasis.

Pesakit/orang ramai dikehendaki meletakkan kaki di dalam sebuah kolam kecil yang berisi ikan kecil (ikan garra rufa atau ikan chin chin). Ikan-ikan ini akan “memakan” sel-sel kulit yang telah mati pada kulit pesakit.

Untuk makluman, rawatan kaki menggunakan teknik ini diharamkan di 14 buah negeri di Amerika.

So lepas ni, korang beringat ingat lah yaa... beringat sebelum kena... hihi...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails