Sahabat adalah perisai diri

Monday, April 11, 2011

Laksa Penang

Salam,
Pepagi lagi kak Ros dah di heret ke Pekan... anak dara kak Ros nak pekena laksa pulak, laksa Penang... hihi... dah dok pun kat Penang... haha...

Penat jugak ke market nih, sesak ngan manusia... macam ngan barang dapat free jaa... Nak parking pun susah, selalunya kak Ros ke kedai depan rumah ja... Kedai tepi rumah ni takat sikit sikit tu ada laa... banyak bahan bahan yang tak dak, kat market ni semuanya ada, tinggai mak bapak ja tak dak jual lagi... hihi... jadi nak tak nak, kena jugak la menapak ke market...

Bahan bahan kak Ros buat laksa simple ja...

1 bungkus laksa
1 kilo ikan sardin, tambah ikan kalau nak pekatkan lagi

2 kuntum bunga kantan
Sedikit daun kesum
Asam keping


Blender...
30 biji cabai kering (rendam dan buang biji dulu)
Sedikit belacan
2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
Sedikit halia

Sayuran (dipotong halus)
1 biji timun
1 pokok salad
Sedikit daun pudina
2 labu bawang besar
2 kuntum bunga kantan

Cara buat dia tu besa ja laa....

Laksa hendaklah direndam barang 2 jam dan direbus hingga lembut. Ikan pula direbus hingga mendidih, tos dan biarkan sejuk. Air rebusan ikan tadi digunakan kembali dengan memasukkan bahan bahan yang di blend tadi diatas dapur. Isi ikan yang diasingkan dimasukkan kedalam campuran tadi setelah di blend. Tulang ikan sisa dari pengasiangan isinya tadi di blender asing dan tapiskan kedalam campuran kuah tadi.

Kalau kuahnya terlalu pekat, tambah air ikut suka. Masukkan asam keping, daun kesum, bunga kantan, garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak menggunakan api perlahan sehingga mendidih.

Anak dara kak Ros senyum lebar... dok kat hostel tak merasa la laksa Penang piaawww camni... boleh makan puas puas...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails