Sahabat adalah perisai diri

Monday, July 11, 2011

Resepi: Ayam masak merah

Salam,
Kelmarin kan ka Ahad, husband cuti... anak anak pun balik cuti minggu, jadi kak Ros nak gak la jamu diaorang ni masak merah hasil tangan kak Ros sendiri kan...

Kak Ros ni tak pandai sangat bab bab memasak nih, boleh la hodoh hodoh tu... haha... Haa, kat bawah ni kak Ros perturunkan sikit resepi masak merah ala mak pada kak Ros. Jadi ka? Hmmm... anak anak kata sedap laa... haha...


Sesuai dimakan dengan nasi tomato

Bahan-bahan (tuk 4 orang)
1/2 ekor ayam
sikit garam
kunyit
serai dalam dua batang (di ketuk)

Bahan-bahan kisar
4-5 biji cili kering (tambah kalau nak pedas)
1 cm halia
2 ulas bawang putih
2 labu bawang besar
1 biji tomato-potong dadu
1/2 cawan sos tomato

Bahan Hias
1/2 biji bawang besar- potong bulat
kacang hijau secukupnya
daun bawang
daun sup
bawang goreng (kalau suka)

Cara-cara
Bersihkan ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 masak

Tumis bahan kisar kecuali sos tomato dan tomato sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos dan buah tomato serta serai yang ditumbuk. Masak sehingga naik minyak dengan api yang sederhana.

Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan. Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit. Kemudian padamkan api.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails