Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, September 21, 2011

Resepi: Cendawan Tiga Rasa

Salam,
Lama jugak rasanya kak Ros tak 'post'kan resepi, bukannya apa... tak tau nak kongsikan resepi apa... haha... bukan pandai masak sangat pun kak Ros ni, resepi ni pun kak Ros ambik dari email kak Ros... adik angkat kak Ros yang kirimkan... :-)

Bahan A:
50 gm cendawan abalone
50 gm cendawan hitam
50 gm kulat hitam (black fungus)

Bahan B:
100 gm kubis bunga - dipotong kecik kecik
80 gm brokoli - dipotong kecik
30 gm lada benggala hijau - dipotong baji
30 gm lada benggala merah - dipotong baji
40 gm lobak merah - dihiris nipis
30 gm jagung muda - dipotong tiga
10 gm bawang putih - dicincang halus

Bahan C:
10 gm udang kering - dikisar
40 gm sos tiram
20 gm tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
10 gm garam
10 gm gula
30 gm minyak masak
5 gm serbuk perasa

Cara menyediakan:
  1. Rendam kesemua bahan A di dalam air suam selama 10 minit.
  2. Kemudian angkat dan tapis. Hiris kesemua cendawan, ikut suka nak macamana...
  3. Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga kekuningan.
  4. Masukkan udang kering dan sos tiram bersama sedikit air.
  5. Masukkan kesemua bahan B dan biarkan sehingga setengah masak.
  6. Campurkan bahan A, kacau sehingga sayur masak. Kalau kak Ros, kak Ros sukakan sayur yang setengah masak saja.
  7. Masukkan garam, gula secukup rasa...
  8. Akhir sekali masukkan bancuhan air, tepung jagung dan kacau hingga pekat.

Angkat dan hidangkan... Kak Ros dah cuba dahhh, sedappp... lebih menyelerakan hidangan tengahari kita nanti...

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    nampak macam sedap je cendawan tiga rasa tu....rasa laparrrr...

    ReplyDelete
  2. salam Amie,
    Sib baik kak Ros dah makan dah... ngeee....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails