Sahabat adalah perisai diri

Saturday, October 22, 2011

Resepi rebung masak lemak cili api

Salam,

Hari ni Kak Ros pi pasar ngan anak dara Kak Ros , ramai sungguh orang, macam semua barang tu dapat percuma.  pi cari rebung depa teringin nak makan rebung masak lemak cili api.

La ni nak cari rebung tak payah dah pi ke hutan cari pokok buloh, ha.. mai kat pasar hari semuanya ada. siap duit saja.

Rebung ni kalau orang yang ada sakit urat tu tak payah lah dok gagah makan. Rebung ni buat masak apa pun sedap, Kak Ros lebih suka yang rebung yang tak di jerukkan sebab yang di rendam tu  bau dia Kak Ros tak tahan.

Alhamdulillah semua bahan dah dapat, tinggai nak masak saja. Sebelum tu Kak Ros nak kongsi lah ngan hampa semua resepi ni, kalau ada sapa sapa yang teringin nak cuba tu boleh lah cuba.

Bahan bahan nya:

500 gm rebung. (ikut suka lah kalau nak + lebih.)
500gm udang (ikut lah besar mana nak bubuh )
20 biji cili api (di tumbuk lumat ,ikut lah nak pedas mana)
santan dari sebiji kelapa.
1/2 inci kunyit hidup (di tumbuk lumat )
1/2 inci halia (di tumbuk lumat )
1 batang serai.
2 labu bawang besar (di tumbuk lumat )
4 ulas bawang putih (di tumbuk lumat )
garam dan sedikit gula (Kak Ros tak guna serbuk perasa, kalau ada yang nak bubuh pun tak pa, ikut suka.)

Cara-cara:

Ambil rebung yang telah di bersihkan tadi, kemudian potong ikut suka hampa lah, kemudian bersihkan udang. Udang ni pun ikut suka hampa la nak buang kulit ka tak mau buang, santan kita ambil bagi pekat sikit dari sebiji kelapa tu lah.

Cili api, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih dan juga halia semuanya dikisar halus. Masuk kan semua bahan ke dalam periuk, masak sekejap di atas api, jangan lama sangat, kemudian masukkan rebung dan serai, dah agak masak masukkan santan garam dan gula biar kan di atas api yang perlahan. Kalau api kuat, nanti santan tadi akan pecah minyak kuah jadi tak cantik. akhir sekali masukkan udang . Udang ni tak payah masak lama sangat nanti hilang manis dia.


Selamat mencuba.

4 comments:

  1. Assalamualaikum,
    tumpang makan tengahari di sini boleh tak.... dah bawa pinggan ni, nak hulur malulah pulak... tapi dah meleleh liur tengok lemak rebung tuuu...

    ReplyDelete
  2. Salam Amie,

    Sila o sila tak payah bawak pinggan ain...mai la.

    ReplyDelete
  3. assalamalaikum, bila bertemu blogger masak2 nie yang sayang terlebih ketat nie..
    ayu ambil bau ya... hehehhehehehe

    salam ziarah

    ReplyDelete
  4. Salam Ayu,

    Kak Ros ni bukan nya pandai masak sangat pun, blog Kak Ros pun bukan nya banyak sangat resepi , tapi ada la sikit sikit.Tak payah ambik bau, mai ja terus.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails