Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, November 16, 2011

Bergolek Sakan La Kak Ros

Salam,

  Hari ni anak dara Kak Ros balik bercuti,cuti sebulan kata dia,mak mana yang tak suka kan anak dia nak balik....Sebelum ni, tinggal Kak Ros ngan hero2 kak Ros ja.Selalunya dia balik tu sat ja...tapi hari ni dia balik lama sikit..tu yang Kak Ros syok sangat tu...Malam ni Kak Ros ingat nak masak istimewa la sikit...Menu utama dia Kak Ros nak buat ayam golek. jenuh bergolek sakan la Kak Ros..ha.ha...

Maaf la no...ambik gambar dari Google,Kak Ros tak dak gambar sendiri..
Bahan bahan.
1. 1 ekor ayam
2. 3 ulas Bawang putih
3. 15 biji bawang merah(kalau tak dak bawang merah,bawang besar pun boleh,
    kalau guna bawang besar Kak Ros ambik 2 labu ja)
4. 1 inci halia
5. 4 batang serai.
6. 30 biji cili kering(ikut kepedasan masing2)
7. sedikit belacan.
8. 1/2 sudu jintan putih.
9. 1/2 sudu ketumbar.
10. Garam.
11. Gula
12. 1/2 cawan santan .

cara cara:
Kisar semua bahan2 dia,perap ayam bersama dengan jintan putih,ketumbar,bawang merah,halia dan bawang putih, selama lebih kurang sejam. Bawang putih,bawang merah dan halia yang telah dikisar ni.. di bahagi kepada 2 bahagian..satu bahagian untuk perap dan satu bahagian lagi untuk di masak bersama ngan bahan2 yang lain. sementara menunggu ayam diperap,Tumis kesemua bahan2 kisar tadi,masak sampai dia agak pekat,selepas tu masukkan santan dan biarkan sampai dia pecah minyak. Akhir sekali masukkan gula dan garam. Kepada sapa2 yang nak tambah serbuk perasa tu terpulang lah kat masing2. setelah sejam gaulkan ayam  dengan 1/2 kuah yang kita masak tadi dan biarkan seketika ,kemudian bakar lah.... Nak bakar tu ikut suka lah nak bakar macammana pun,janji ayam tu masak...Bila ayam tu dah masak sapu lah dengan baki kuah yang kita tinggal separuh tadi. Ok...dah siap,bolehlah makan....

Kat sapa2 yang nak mencuba tu,silakan....






36 comments:

  1. sedapnya..
    akak tak rajin je nak buat..
    kdg2 beli jee..

    ReplyDelete
  2. bestnya kalau berjiran ngan k.ros..
    dpt cium bau jadilah..

    ReplyDelete
  3. subhanallah ayam golekkkkkkkkk....
    akak...nak ckit...

    ReplyDelete
  4. salam kak ros. ayam ni, masak la apa2 resepi pon kat rumah, sure laku kan. hehe

    ReplyDelete
  5. tq share resepi..nampak jer dah tau sedap.. :)

    ReplyDelete
  6. Eh samalah kita harini cakap pasal ayam golek.. sehati sejiwa ni..

    ReplyDelete
  7. wah sedapnye ayam golek...bolehlah sy cuba nnt..=)

    ReplyDelete
  8. seronok anak balik lama..macam2 boleh dimasak nanti ros..

    ReplyDelete
  9. syoknya...bergolek2 :)
    anak2 sure happy

    ReplyDelete
  10. salam ziarah. ida x pernah buat ayam golek ni. lepas ni bolehlah cuba... thanks kak ros.

    ReplyDelete
  11. smpi ati akk...x hntr pon kt sini...kasi bau je ye.. ;-)

    ReplyDelete
  12. wahhh...ada ayam golek...bestnya!!!!

    ReplyDelete
  13. hu2x..tgk gambar pun bolih terliur..thanks share resepi..

    ReplyDelete
  14. Salam ziarah kak Ros,tengok ayam golek ni teringat masa hari perkahwinan,ginilah hidangan raja sehari,,,,

    ReplyDelete
  15. mmg sedaplah!! tu la kan.. kalau ada ank yg dh xduk dgn kita balik umah, mesti kita rasa epy n excited je nk msk yg vogue2 kan.. hihii

    ReplyDelete
  16. Salam sal,
    Kak Ros pun jarang jugak dok buat ayam golek ni....semalam tu syok sangat pasai anak dara Kak Ros nak balik...he.he....

    ReplyDelete
  17. Salam anim,

    Ya ka Anim nih...tu la kan kita ni dok jauh sangat...kalau Anim jadi jiran Kak ros tak payah dok ambik bau....mai ja terus menjamu selera...

    ReplyDelete
  18. Salam Munnafendy,

    He.he...mai la...jangan kata sikit,banyak pun boleh..

    ReplyDelete
  19. salam Lya,

    Waalaikumsalam..Betoi tu Lya,ayam ni kita boleh pelbagaikan macam2 resepi....masak la resepi apa pun memang lincin...

    ReplyDelete
  20. Salam Ikatankasihku,

    Sama2..Ayam golek ni memang sedap....cuba la buat..

    ReplyDelete
  21. Salam Che Mid,

    Ya la...Kak Ros pun ada tengok ayam golek Che mid kat tepi air terjun..sedap....

    kebetulan ni melambang kan keserasian betoi dak..?he.he...

    ReplyDelete
  22. Salam Terbang Bersamaku,

    Silakan cuba lah.......

    ReplyDelete
  23. Salam Acik,

    Betoi tu Acik...memang seronok sangat....ni tengah dok karang dah ni apa yang nak di masak nanti....

    ReplyDelete
  24. Salam Kasihredha,

    Tu la kan...tak larat nak bergolek dah ni...he.he.....depa memang suka sangat pasai mak depa ni bukannya selalu dok buat ayam golek nih....

    ReplyDelete
  25. Salam Daddylicious,

    Ya ka...nanti cuba lah buat....atau pun beli ja kat kedai tu...cepat boleh makan..

    ReplyDelete
  26. Salam idasm,

    Salam ziarah kembali..Sama2..kalau tak pernah,lepas ni nanti cuba lah buat ...

    ReplyDelete
  27. Salam KhaiRin,

    Alamak sory la KhaiRin...dah habis..jangan dok merajuk macam tu..hudoh la....nanti kak Ros buat laih ok....

    ReplyDelete
  28. salam Mulut Payau,

    Memang best...sampai lenguh tangan Kak Ros punya dok golek dia.....he.he..

    ReplyDelete
  29. mama aini,

    Sama2....Ya ka....nanti mama cuba la buat...

    ReplyDelete
  30. salam MOBYDICK,

    Salam ziarah kembali..tu la kan selalunya masa raja sehari ja baru boleh nak makan ayam golek ni...Tak pa..lepas ni MOBYDICK,boleh lah buat selalu kan...

    ReplyDelete
  31. Salam IntaNBerliaN,

    Memang pun Intan...bila anak dok jauh ni macam tu lah...Bila dia tak dak,kita makan apa pun dok teringat kat dia...ni bila dia dah balik,rasa nak masak macam2 bagi dia makan....suka sangat Kak Ros...

    Intan... nasihat Kak Ros jangan biarkan lama2 tentang penyakit Intan tu,pi jumpak doktor cepat2..jangan dok takut..nanti melarat susah..

    ReplyDelete
  32. sungguh2 dok ingat gambaq betoi! :D

    ReplyDelete
  33. Salam hanih,

    Ha.ha.....gambaq betoi tak dak....tak dan nak ambik.. depa sapu ceqah he.he.....

    ReplyDelete
  34. kalau ayam golek nurul tak pernah try buat lagilah kak.nnt nak try sbb suka makan.kat pasar tani pjaya ada yang sedap.

    ReplyDelete
  35. salam Wan nurul hezrina,

    Ya ka....nanti boleh la try buat....kalau buat sendiri ni,boleh la makan puas2 kan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails