Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, November 23, 2011

buah Ni Ada Khasiatnya Tesendiri

Salam,
  Kak Ros suka sangat kalau boleh dok kongsi perkara2 yang macam ni ngan semua orang.... Kali ni N3 Kak Ros mengenai  khasiat satu jenis buah ni....  Buah ni popular sungguh di bulan ramadan. Selalunya dalam bulan puasa ja kita dok makan dia...mungkin dalam bulan puasa saja kut musim buah ni.....nak tau buah apa...?Ha....pandai pun... buah kurma..Buah ni banyak sungguh khasiatnya yang tersendiri...Sangat baik untuk kita amal kan. La ni Kak Ros tengok,buah kurma ni ada jugak berbentuk jus.Senang la kalau macam tu kan...,kalau kita tak dapat buah,kita boleh minum jus dia...Kat sini ada la sikit khasiat dia yang Kak Ros tau...mai kita sama2 ambik tau....

Khasiat buah kurma.

1.Menguatkan daya ingatan kita.
2.Mencegah penyakit barah.
3.Menambah tenaga seksual.
4Mengatasi masaalah insomnia.
5.Melancarkan peredaran darah keseluruh badan.
6.Membunuh kuman di dalam badan
7.Meredakan tekanan darah tinggi.
8.Membantu mencergaskan minda.
9.Merawat penyakit buah pinggang.
10.Merangsang dan memudahkan kehamilan.
11.merawat penyakit gangguan usus kronik dan sembelit.
12.Menghilangkan batuk dan gatal2 dalam kerongkong.

34 comments:

  1. Malam tadi hubby kakak baru bawa balik kurma baru pemberian kawan yg baru pulang dari menunaikan Haji. Rumah kakak kurma sentiasa ada sebab digunakan utk berbuka puasa setiap Isnin/Khamis..

    ReplyDelete
  2. terkilan x dpt kirim buah kurma nabi kpd org yg g hj thn ni...

    p/s kak knape pic tu sekerat je

    ReplyDelete
  3. baca entri kak ros terus kami tahu musim orang balik haji dah tiba.....

    buah kurma ni memang banyak khasiatnya kannn...

    ReplyDelete
  4. byk khasiatnya.. terima kasih kerana berkongsi di sini.. Alhamdulillah mmg suka buah kurma.. stok kurma mmh sntiasa ada kat rumah..

    ReplyDelete
  5. mmg byk khasiat kurma ni kak tapi saya selalu boleh mkn sebijik je...pas tu tak leh telan dah...sbb mcm manis sgt..huhu...

    ReplyDelete
  6. Kurma memang banyak khasiat. PR memang suka kurma

    ReplyDelete
  7. teringin makan kurma segar....

    ReplyDelete
  8. masa mengandungkan humaira(merah)mmg hanya boleh telan kurma sahaja.mmg takder makanan lain.mmg kuruslah masa tuh tpajaib merah sihat membesar=)sik pengsan sbb darah rendah.mmg tak telan makanan lain cuma air putih,kismis n kurma.bila 9 bulan malam nak bersalin baru teringin mcd.hehe

    ReplyDelete
  9. Dodulu tak berapa suka makan tapi sekarang sangat suka terutamanya bila hati tak tenteram. Mungkin khasiat tersembunyi buah kegemaran Rasulullah saw ini ialah memberi ketenangan dalam hati terutama kalau diiringi dengan salawat kan.

    ReplyDelete
  10. slm perkenalan

    singgah sini n follow..tq share info kebaikan kurma ni...

    ReplyDelete
  11. wak sukak kurma ajwa begituuu... eeee wak dah datang niiii nak komen komenn .....

    ReplyDelete
  12. Kak Zai baru aje makan macam2 jenis kurma dirumah sepupu yang baru balik dari Mekah.Memang kurma punya banyak khasiat.

    ReplyDelete
  13. hebat kan ciptaanNYA..kurma bnyak khasiat...:)

    ReplyDelete
  14. sedapnya kurma !!!..thanks ros kongsi info2 tentang khasiat kurma ni..

    ReplyDelete
  15. Salam Kakzakie,

    Alhamdulillah...rezeki tu..

    Bagus la kalau selalu kita dok amalkan makan buah kurma ni,banyak khasiat dia....

    ReplyDelete
  16. salam Kkairin,

    Tak pa la Anies...kalau panjang umur tahun depan kan ada lagi...jangan dok terkilan....

    Gambar buah kurma ni elok ja...tak tau la pulak pasai apa Anies dapat sekerat ...

    ReplyDelete
  17. Salam Kazman,

    Emm...saja nak ingatkan ja...he.he..memang pun Kazman.....buah kurma ni cukup banyak khasiat dia....

    ReplyDelete
  18. salam Hanis Azla,

    Sama2 la...Bagus la kalau sentiasa dok ada kat rumah..selalunya kebanyakkan orang ni...dok kalut makan masa bulan puasa ja...

    ReplyDelete
  19. Salam eB,

    Ya ka eB....kesiannya...

    ReplyDelete
  20. Salam Wahida,

    tak pa la Wahida...sebijik pun dah cukup..

    ReplyDelete
  21. Salam pena rozie,

    bagus la kalau suka makan buah kurma ni....daripada kita dok makan jeruk yang manis2 tu kan...

    ReplyDelete
  22. Salam Amie,

    Emmm..Buah kurma segar ni Amie,payah la sikit kita nak jupak kan....kak Ros pun,ada sekali ja jumpa yang warna dia kuning tu..tapi Kak Ros rasa la kan,sedap lagi buah kurma yang kita dok makan selalu ni...

    ReplyDelete
  23. Salam wan nurul hezrina,

    Alhamdulillah...tu la kelebihan buah kurma ni kan...walau pun Wan tak makan makanan yang lain,tapi Humaira tetap sihat dengan izin allah...

    ReplyDelete
  24. Salam Aidah,

    Betoi tu Aidah....Kak Ros masa kecik dulu pun tak berapa suka,tapi bila mak dok bagi selalu,terus ja Kak Ros suka makan sampai lah la ni..keluarga Kak Ros pun semuanya suka ngan buah kurma ni..

    ReplyDelete
  25. Salam intan morsalin,

    Salam perkenalan jugak...tq pasai sudi ikut Kak Ros...

    ReplyDelete
  26. Salam Tiramisu Fatiema,

    Betoi betoi.....memang banyak khasiatnya..

    ReplyDelete
  27. Salam wak Gelas,

    Bagus la kalau suka makan buah kurma ni Wak...sebab banyak khasiatnya....

    ReplyDelete
  28. salam Zaitun,

    Alhamdulillah...rezeki tu kak zai....

    ReplyDelete
  29. Salam Cik Ecah,

    Betoi sangat tu Cik Ecah...dia maha pencipta...Memang hebat tiada tandingannya...

    ReplyDelete
  30. Salam mama aini,

    Sama2 mama.....Kalau ada info yang baik insyaallah Kak Ros akan berkingsi sama....

    ReplyDelete
  31. Salam So Shy Lady,

    Emmmm...untuk pengetahuan kita semua bersama...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails