Sahabat adalah perisai diri

Thursday, November 3, 2011

Ikan gergasi

salam
    Tu dia..... punya la besar ,Kak Ros pun tak tau nak masak apa ni..sebulan pun makan tak habis. Siapa sangka ,inilah yang dikata kan rezeki dari allah,dalam sehari saja boleh dapat RM 16,000.Rezeki allah ni ,ada di mana mana,asalkan rajin berusaha kita akan mendapatnya.. 

SEORANG lelaki memegang ikan kerapu seberat 200 kilogram yang ditangkap di perairan Miri, Sarawak semalam.

IKAN GERGASI. Seorang nelayan tidak menyangka memperoleh wang sebanyak RM16,000 selepas kejayaan menangkap seekor kerapu gergasi semalam.

Ikan seberat 200 kilogram (kg) itu dipercayai ditangkap menggunakan pukat kira-kira tujuh batu nautika dari pantai Miri, Sarawak.

Kejayaan menangkap ikan itu menarik perhatian ramai termasuk seorang pemilik restoran yang membelinya pada harga RM16,000.

Spesies kerapu gergasi yang turut dipanggil sebagai kertang itu mampu membesar sehingga dua meter panjang dengan berat 400 kilogram dan mempunyai nilai pasaran mencecah RM70 sekilogram.

50 comments:

  1. salam ziarah Ros..

    besar betul kan ikan kerapu tu.. dah nak jadi ala2 gergasi.. kalo anak saya tanya, saya akan jawab ikan gergasi.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. ya ampun...
    besor bapokkkkkk...
    ni kalo masok ikan 3 rasa ni..blh buat mkn sebulan kot ni.. hehee

    ReplyDelete
  3. ya Allah, besar betul...
    ni kalau nak basuh ikan ni pun kena reramai...besar sgt...takut lak tgk...huhu...


    salam sis, tengs drop by my blog n following mine...dtg sini nak follow balik...nice blog!!

    ReplyDelete
  4. peerghh... gorengg pon sodap niii...

    ReplyDelete
  5. salam. Panggil Ros je la ya, macam lebih muda dari Che Mid je.. syok blog ni, buleh belajar loghat penang..

    ReplyDelete
  6. fuhh memang giant ikan ni. apa yang ikan ni makan sampai beso gini ye
    apa2 pon memang rezeki orang tuh la kan

    ReplyDelete
  7. owhhh...memang rezeki terpijak.

    ReplyDelete
  8. salam ziarah..

    besarnya ikan tu.. zana kalau ikan besar2 takut nak makan.. hihihi..

    ReplyDelete
  9. salam ros..besarnya ikan ni !!!..kalau ikan besar begini sedap ke daging nya?..hu2x..dari kecil lagi mama tak makan ikan !!!..thanks ros..

    ReplyDelete
  10. kalau ayu dapat dan menang..
    ayu ada hajat nak buat renion..
    panggil semua geng2 yang sudi follow blog ayu...
    lepas tu ayu belanjer.

    kak ros jadi tukang sambut tetamu...

    tapi, apakah daya.

    tak memang, kita kenal mesra dalam blog ajer ya

    ReplyDelete
  11. mak aii..bosaaa betulll...

    takut nak makannye tu..silap2 ikan tu yg makan manusia kot..huhuhu...

    ReplyDelete
  12. subhanaAllah memang besaqqq.. murah rezeki nelayan tu..

    ~~nak masak apa ikan ni.. sebulan pun belum tentu habis lagi.. hehe

    ReplyDelete
  13. buat kenduri satu kg boleh nih..

    ReplyDelete
  14. besar nya... ni mkn setahun tak abes

    ReplyDelete
  15. baca dah tadi budak opisni husband dia kaki pancing dia kata kalau dapat laguni berbaloi gak.. ni hujung minggu tak nampak batang hidung...

    ReplyDelete
  16. kita kenduri satu kampung dgn masak gulai tempoyak...peerrghhhh...

    ReplyDelete
  17. uikshhh,
    besarrr bangettt!

    brp puluh org nak makan abiskan tu ek...hihi

    salam kenal, dah folo sini ;)

    ReplyDelete
  18. salam singgah dan follow...

    besar betul ikan tu ros....berbaloi2...kalu makan...

    ReplyDelete
  19. Subhanallah besarnya,betul kata Ros setahun tak habis makan.

    ReplyDelete
  20. salam kak ros...

    subhanallah, besar gilaa.. hehe... betul tu ni makan sebulan pun x habis nihh...

    ReplyDelete
  21. salam ziarah,

    amboi mati2 ingatkn suami k ros tu hihi

    k ros, boleh buat kduri tu. jmput kita tau ;D

    ReplyDelete
  22. besarnya...!!!! memang betul tu..sebulan belum tentu habis ni..

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum Kak Ros
    rezeki nelayan tu kan kak
    bukan mudah nak dapat rm16k tu.
    salam kenal dari saya
    terima kasih saya ucapkan kerana Kak Ros sudi memfollow blog saya,saya sudah folloe blog kak Ros juga

    ReplyDelete
  24. Salam Anaa,

    tu la kan..memang dah spisis dia kut, Kak ros dok tengah fikir
    macammana dia bawak balik ikan sebesar tu....

    ReplyDelete
  25. Salam LYAFrina,

    Jangan kata 3 rasa pat lima rasa pun boleh kalau dah besar macam tu.....

    ReplyDelete
  26. Salam Wahida,

    Nak menyiang dia pun makan masa sehari pa.....

    ReplyDelete
  27. Salam Kazman,

    Nak goreng ikan ni mesti kena kuali pun giant jugak ni....

    ReplyDelete
  28. Salam che mid,

    Tak pa...panggil apa pun tak pa,jangan tak bersangkut ngan Ros sudah la....tu la kan tak leh nak buang loqat penang ni.....dah sebati.

    ReplyDelete
  29. Salam lya,

    Kak Ros ingat la..kalau dah besar sampai macam tu,mesti semua benda dia sapu...

    ReplyDelete
  30. Salam JunAina,

    Ya la kan..dah memang rezeki dia....allah akan bagi rezeki kat sapa sapa yang rajin berusaha...

    ReplyDelete
  31. Salam Zana,

    Kak Ros pun takut nak makan,tengok pun dah menyeramkan...

    ReplyDelete
  32. Salam Mama Aini,

    Sama sama.... O.O ya ka,ada alahan ka..?Kak Ros rasa la..kalau dah besar macam ni,mesti isi dia keras,agak2 ja la,Kak Ros pun tak tau...

    ReplyDelete
  33. Salam Ayu,

    Tukang sambut tetamu..e.e syoknya..baru nak seronok ,tapi nak buat macam mana kan,dah tak menang,tak pa la..macam ni pun kak Ros dah bersa mesra sangat dah....

    ReplyDelete
  34. Salam ainnoraini,

    Kalau dah besar sampai macam tu tak mustahilkan...

    ReplyDelete
  35. Salam Fatin,

    Memang pun sebulan tak kan habis punya....Kak ros rasa la, kalau masak ikan ni mesti satu kawah pa....

    ReplyDelete
  36. Salam Anim,

    Tu la kan,tak payah beli lembu dah...memang satu kampong boleh makan.

    ReplyDelete
  37. Salam Wan Habibah,

    Kalau nak makan sampai setahun ,kena buat pekasam lah jawab dia....besa makan pekasam ka..?

    ReplyDelete
  38. Salam Cho Zila,

    Orang kaki memancing ni memang suka sangat dengar berita2 yang macamni...

    ReplyDelete
  39. Salam Ucu Faridah,

    Kak Ros selalu jugak dengar gulai tempoyak ni,tapi tak besa makan,teringin sangat nak rasa...macam lekat perut la pulak....

    ReplyDelete
  40. Salam mama Noriz,

    Terima kasih ikut Kak Ros....kalau nak makan ikan ni, Rasa rasanya satu kampong kut....

    ReplyDelete
  41. Salam anitadiana,

    Memang besar,memang berbaloi,sekor tu sampai Rm 16,000.Kak Ros pun tekejut...

    ReplyDelete
  42. Salam Zaitun,

    Tu la kan..besar sangat memang setahun makan tak habis..Rezeki dia ...

    ReplyDelete
  43. Salam Cik Pipi Tembam,

    Memang setahun tak habis makan ni...lamanya no.o...

    ReplyDelete
  44. Salam So Shy Lady

    Kalau laki Kak Ros macam ni memang dia nak kena ngan Kak Ros la....bini dia dok ada, pasai apa dia dok pi peluk ikan tu pulak...

    ReplyDelete
  45. Salam Mulut Payau,

    Tu la kan dah besar sangat,

    ReplyDelete
  46. Salam ummu,

    Sama sama ,ya la rezeki dari allah untuk hambanya....

    ReplyDelete
  47. tu diaaaa mmg besar giler ni.. nak mkn pun takut.. hihii

    btw, thanks singgah blog saya.. saya follow awak :-)

    ReplyDelete
  48. Salam IntanBerlian

    Sama sama,memang.. Kak Ros pun takut jugak tengok ,besar sangat.....

    ReplyDelete
  49. setahun makan pon tak habih lagi...hadoi...

    ReplyDelete
  50. Salam Nuwairani,

    Tu la kan...besar sangat,nak makan pun dok pikir dua tiga kali ni....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails