Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, November 22, 2011

Ikan Pekasam Goreng

Salam,
   Musim2  hujan ni,banyak sungguh orang dok tangkap ikan darat(ikan sungai).Ikan darat ni,kalau buat gulai dengan daun kesom dan ubi kemili memang sedap..Kebanyakkannya  orang tak makan ikan darat ni..pasai dia hanyir sikit dari ikan laut,nak masak dia pun kena rajin, pasai proses nak menghilagkan hanyir dia tu agak rumit sikit..

 Kak Ros paling suka ikan darat ni kalau di buat pekasam..Makan nasik dengan dia saja pun boleh pi sampai 2 pinggan. Ikan pekasam ni lebih kurang dia macam ikan gelama masam tu lah...tapi ikan pekasam ni di peram dengan beras yang telah di goreng sikit,garam ,asam keping dan sedikit gula merah. Kalau kita tak pandai nak buat ,jangan dok gagah buat,kalau tak kena gayanya nanti ikan tu akan jadi busuk..

 Seperti biasa la gambar ni dari google..Kak Ros tak ada gambar yang asli..

Cara masak ikan pekasam ni tak payah pun...hanya goreng saja ,selepas dia garing angkat kedalam pinggan,kemudian goreng cili api dengan bawang besar yang di potong bulat2.goreng bawang dulu sehingga garing lepas tu masukkan cili api sekejab saja..akhir sekali tuangkan bawang dan cili api ke atas ikan pekasam yang telah  kita goreng tadi...Dah siap pun...Jom  makan dengan nasik yang panas2...memang sedap.......

26 comments:

  1. Hari tu mak mertua dtg ade bwk ikan pekasam jugak... Bile goreng harum semerbak bau dia... Mmg betul pun bila mkn bertambah nasinye tu....

    ReplyDelete
  2. eB kalo dpt mkn bertambah3. baru lunch ikan msin. pergh :)

    ReplyDelete
  3. kak ros, selalunya ikan pekasam ni ikan air tawar kan.. huhu, kita tak makan ikan air tawar.. ikan laut je kita makan.. kekeke..

    ReplyDelete
  4. teringin nak makan ikan pekasam...

    ReplyDelete
  5. waduh2..sedapnya, makan pula dengan nasi panas..berselera sekali..

    ReplyDelete
  6. ikan pekasam memang sedap...tambah ngan bawang goreng ngan cili..malatop..

    ReplyDelete
  7. mama tak makan ikan pekasam..hu2x..maklumlah ada penyakit..ari tu mak mama masak ..mama ambil bau je..hu2x..sedap bau dier..

    ReplyDelete
  8. di sini rupanya datangnya aroma pekasam tu... kita tercari-cari dari tadi lagi...sedapkan kalau makan time cuaca sejuk begini...bertambah2 nasi...

    ReplyDelete
  9. Ingat ikan pekasam ni..ingat citer sorang kwan...tak mkn ikan sungai katanya...dah tu masa di opis time lunch kwan saya bawak bekal ikan pekasam ni...yg kwn dok kata tak mkn ikan sungai tu yg dok beria-ia mkn..kami semua senyum2 jer..

    kalau saya dah buh ciliapi dgn bawg tu saya perahkan sikit asam limau kakros...sedapppp....

    ReplyDelete
  10. wak pon sukak ikan goreng begitu... eeeeee wak dah datang nih nak komen komennnnn...

    ReplyDelete
  11. pembuka selera ni kak..
    saya suka lampam pekasam..

    ReplyDelete
  12. suka mkn tp susah nk dpt la kak

    ReplyDelete
  13. Salam ainnoraini,

    Ya ka....Memang pun kalau kalau goreng ikan pekasam ni,kita dok sebatu pun boleh bau lagi....

    ReplyDelete
  14. Salam eB,

    Betoi tu eB...Kak Ros kalau makan nasik ngan ikan pekasam ni,tak dak lauk lain pun tak pa dah...

    ReplyDelete
  15. Salam Anaa,

    Tak pa la Anaa....kalau tak makan ikan darat,Anaa boleh makan ikan gelama masam...dia lebih kurang macam ikan pekasam la jugak..kalau nak goreng bubuh cabai ngan bawang macam tu pun boleh jugak...

    ReplyDelete
  16. Salam Dwaty,

    Ala...kesiannya...Dwaty tak pernah jumpa orang jual ikan pekasam ka....?tak pa lah..nanti Dwaty cuba la pi intai2 kat pasar hari.. kut2 ada orang jual...nanti boleh la hilangkan rasa teringin tu....

    ReplyDelete
  17. Salam Sal,

    Memang pun Sal....2 pinggan nasik tak kata apa....ha.ha....

    ReplyDelete
  18. Salam Tiramisu Fatiema,

    Betoi tu....mak mertua lalu kat belakang pun tak nampak dah ha.ha...

    ReplyDelete
  19. salam mama aini,

    Ala... maaf lah mama...Kak Ros tak tau yang mama tak boleh makan.Tak pa la mama,jangan dok bersedih...yang penting kesihatan kita lagi kan....

    ReplyDelete
  20. Salam Amie,

    Ha.ha.....dah jumpak pun.Memang betoi la Amie...nasik panas2... makan pulak time tengah dok hujan cukup menyelerakan lah...

    ReplyDelete
  21. Salam Eye_nee,

    Ya ka ...lawak la cerita Eye ni...Kak Ros Tak pernah makan ngan asam limau lagi,nanti boleh la Kak Ros try...

    ReplyDelete
  22. Salam Wak gelas,

    Silakan lah wak gelas...di alu2 kan....

    ReplyDelete
  23. Salam Anim,

    Ikan pekasam ni.....dekat bau dia tu lah yang dok buat selera kita ni terbukak....kan Anim..?Kak ros pun suka ikan lampam pekasam jugak...

    ReplyDelete
  24. Salam KhaiRin,

    Memang pun Anies...susah nak dapat ikan pekasam ni...kat tempat Kak ros ni pun macam tu la jugak.Kak Ros dapat ni pun...mak Kak Ros yang bagi dia buat sendiri ,adik Kak Ros yang pi tangkap ikan..tengah musim hujan ni banyak la ikan darat....

    ReplyDelete
  25. sy baru je pndai mkn, mmng best giler ikan pkasam neh tp pyh btul nk cari kt kl

    ReplyDelete
  26. Salam ,
    Kat tempat Kak Ros pun macam tu jugak ....Ikan darat... tak selalunya ada sebab tu lah susah nak dapat ikan pekasam ni. kalau musim hujan tu banyak lah....pasai ikan darat ni banyak masa musim hujan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails