Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, November 23, 2011

Keindahan Alam Semulajadi

Salam,
  Nampak cantik sangat gambar2 air terjun ni kan......semua air terjun ni terdapat kat negara Cina. Bagi sapa2 yang ada niat nak pi melancong ke Cina tu...nanti boleh la mai kat tempat air terjun ni..Kak ros jumpak gambar2 ni semua dekat sini...Ok..jom ,mai kita pi tengok betapa cantiknya salah satu lagi ciptaan allah yang maha esa......
6
Terletak di daerah perbatasan Zhenning County,terdiri dari air terjun Huangguoshu dan sekelompok air terjun yang lebih kecil .Dengan lanskap subtropis dan peninggalan budaya Buyi  dan Miao.

5
Dari semua air terjun yang menawan di Jiuzhaigou,air terjun Nuorilang,adalah yang paling menakjubkan.Berada di ketinggian 2.365 meter di atas permukaan laut,325 meter pada titik terlebar,dengan kepala air terjun 30-40 meter dan arus air rata rata 5,8 meter kubik per detik.

4
Air terjun Jiulong selama musim banjir,membawa tanah merah ke lebih dari setengah wilayah Yunnan,sehingga provinsi ini di kenali sebagai "Dataran Tinggi Tanah Merah".pada musim banjir.arus air meningkat secara dramatis,membawa banyak tanah merah mengakibatkan air terjunnya berwarna merah.

3
Air terjun Hukou(Kettle' Mouth) di sungai kuning terletak di bahagian Shanxi-Shaanxi dari lembah sungai kuning. Ini adalah salah satu dari beberapa air terjun kuning di dunia  dan memiliki ketinggian sekitar 30 meter,dengan lebar lebih dari 1,000 meter,dan memiliki arus air rata rata 1.010 meter kubik per detik.

2
Air terjun Detian(Virtuous Heaven) ini terletak di perbatasan dua negara,iaitu antara kota Shuolong,Daxin County di Guangxi dan Yuxi Chongqing County di CaobBanf, Vietnam

1
Air terjun Tsangpo Badong adalah air terjun  yang paling spektakuler,primitifdan misterius di Cina.Dengan total panjang 2.840 km,ini merupakan sungai terpanjang  ke-23 di dunia Dalam hal arus air,air terjun ini     menepati urutan ketujuh-16,290 meter kubik per detik.


30 comments:

  1. cantik & sgt indah !!..besarnya kuasa allah yg menjadikannya..

    ReplyDelete
  2. comel sangat2.....
    try nak ambik gambo air terjun macam ni tapi sampai sekarang tak dapat2 jugak nak buat nya....huhuhu...
    kak join GA kat blog eita

    ReplyDelete
  3. memang cantik sangat..dapat tengok gambar disini pun dah bersyukur sangat kak ros.cantik..

    ReplyDelete
  4. salam kak
    terima kasih berkongsi gambar menarik ni
    dan terima kasih berkunjung di blog sya.

    ReplyDelete
  5. cantik..

    Air terjun Juilong tu terdaat dalam satu novel sastera lama china .... tempat turunnya dewa dewi ....

    ReplyDelete
  6. suke gidek2 blog kak ros ni...ada macam2 info berguna...

    ReplyDelete
  7. Subhanallah...cantiknya ciptaan yang Maha Agong.

    ReplyDelete
  8. selalu nampak kat kalendar dan terfikir wujud ke pemandangan indah ni secara realiti...
    rupa2nya memang wujud...tq k.ros

    ReplyDelete
  9. cantik kak..tenang je tengok..air terjun nie best dengar bunyi air tu..

    ReplyDelete
  10. Salam mama aini,

    Ya la mama...tengok ja pun dah buat hati kita betoi2 kagum dengan penciptanya....dan berasa diri ini kecik sangat kan mama...

    ReplyDelete
  11. Salam eita,

    Ya ka....tak pa eita..jangan putus asa ,cuba lagi insyaallh nanti boleh la tu....

    Insyaallah nanti Kak Ros join..

    ReplyDelete
  12. CHANTIKNYA..BETUL2 ADA KER EK?SUKA GAMBAR NUM 2 TERAKHIR2

    ReplyDelete
  13. fuh yooo.... tenang je mata kami tatap gambar air terjun ni semua.... best nya kalau dapat ke sana......

    ReplyDelete
  14. Salam Acik,

    Betoi tu Acik....bersyukur sangat..kalau nak tunggu kita pi kat sana baru dapat tengok permandangan ni..tak tau la bila kan,mungkin, tak akan sampai langsung....

    ReplyDelete
  15. salam Kasihibu,

    Waalaikumsalam..sama2...maklumat apa yang Kak Ros ada insyaallah Kak Ros akan berkongsi bersama...

    ReplyDelete
  16. salam Chit Att,

    ya ka Chit Att....boleh jadi jugak la kut nooo...dewa depa turun mai mandi kat situ....

    ReplyDelete
  17. Salam Nuwairani,

    Ya ka Nani....terimakasih la....mai la selalu Kak Ros suka sangat....

    ReplyDelete
  18. Salam Zaitun,

    Emmm....Setiap apa pun ciptanya memang tak ternilai kan...Zaitun..?inilah pencipta kita yang maha Agong...

    ReplyDelete
  19. Salam Anim,

    Sama2 lah Anim....tengok air terjun dia memang menakjubkan...

    ReplyDelete
  20. Salam Kamsiah,

    Salam kenal jugak buat kamsiah..terima kasih la sudi mai singgah kat rumah Kak Ros yang tak seberapa ni....

    ReplyDelete
  21. salam Bunga,

    Emmmm...memang indah sangat....sejuk ja mata memandang bila tengok permandangan dia...kan Bunga..?

    ReplyDelete
  22. Salam Tiramisu Fatiema,

    Ya,memang cantik sangat...dikelilingi pulak dengan pokok2 yang menghijau.....cukup membuat kita rasa tenang...Kita tengok permandangan ni pun kita dah rasa tenang sangat kan...apatah lagi dengan penciptanya....

    ReplyDelete
  23. Salam Wan nurul hezrina,

    Emm.........memang tempat ni betoi2 ada Wan..kat negara Cina.ya la..suasana dia nampak cukup menenangkan dan air terjun dia pun unik sangat..pasai tu la yang wan suka kan...?

    ReplyDelete
  24. Salam Kazman,

    Tu la kan Kazman...Kak Ros pun teringin jugak nak pi kat tempat ni..nampak tenang dan indah sungguh permandangan dia..Cantik sungguh suasana dia...Dan bertapa hebatnya pencipta dia kan kazman...?

    ReplyDelete
  25. kalau dpt g ke slh 1 tmpt ni...mesti rs x nk blk!

    ReplyDelete
  26. salam kak ros,

    wahh air terjun. lama x brkubang. hahaa ! xdak duit laa nk p china.. air terjun sini pon bolehla.. tp cntik kan air terjun kat china... subhanallah...

    ReplyDelete
  27. Salam Khairin,

    Tu la Anies....dah tempat dia cantik sangat...hilang semua masaalah kan....tu yang buat rasa tak mau balik tu....

    ReplyDelete
  28. Salam Cik Pipi Tembam,

    Ooooo...suka berkubang jugak la rupanya,ingat kan Kak Ros ja ha.ha....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails