Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, November 9, 2011

Melatih Anak2 Tidur Berasingan.


Ni gambar hiasan saja......
Salam,
    Kak Ros perhatikan ramai anak2 kita yang dah besar dah ,tapi masih lagi tidur dengan mak pak depa..Selalunya macam tu lah,kita tak sampai hati nak biarkan depa tidur sendirian,terutama sekali ibu2 ni lah...dan dia akan berlarutan sampai depa besar.Kak Ros dulu ni pun,masa nak ajar anak2 tidur asing ,agak payah jugak. Kita kena bekorban la sikit..demi untuk membantu depa menyesuikan diri dengan tidur bersendirian ni.....
    Bagi kak Ros la,sekitar umur 4 atau 5 tahun tu elok lah diasing kan..kalau kecik sangat nanti bahaya la pulak.kalau dibiarkan besar pulak nanti macam2 soalan dia akan keluar,tak larat pulak kita nak menjawabnya .Dalam hal ni kita tak boleh bertolak ansur,kita kena bertegas,memang la kesian,tapi lama kelamaan depa akan besa ....Tapi bila depa dah tidur bersingan,jangan lah pulak kita terus biarkan depa bersendirian,sesekali tu pi la jenguk2 kebilik depa..pastikan semuanya selamat.Ni ada sikit tip dari  Kak Ros macammana nak ajar anak2 tidur berasingan,dari pengalaman Kak Ros lah....

1.Kalau depa takut,cuba teman depa dengan becerita atau berzanji ka,teman
  sampai depa terlena.
2.Hiasi bilik yang boleh menarik perhatian depa.
3.Kalau depa terjaga,depa mai kat bilik kita,pujuk dengan baik,bawak balik kebilik depa,terus bercerita                      
  sampai depa lena.                         .
4.Jangan bercerita benda2 yang menakutkan di depan depa.
5.Yakin kan depa,beritahu depa selalu yang depa tu berani.
6.beritahu depa yang depa sudah besar,depa anak yang baik dan tak boleh tidur dengan
  mak ayah lagi.

Ni saja lah tip dari Kak Ros,insyaallah berkesan...Bila depa tidur berasingan ni,baru lah depa ada keyakinan diri,pasai depa dah belajar hidup berdikari....


24 comments:

  1. betul3x...anak2x memang kena asimngkan bila dah beso...

    bagus tip tu... Zaman skrg ni nak suruh dia duduk bilik sendiri dah macam2x mintak dah kalau dia dah beso.....komputer la...TV laa...Aircond laa...

    haaa3x

    ReplyDelete
  2. thanks utk tips ni.. haa tu la, betoi tu.. ibu2 ni lah yg mudah kesian dkt anak2 ni ha...

    cm saya ni pun dah siap pikir, nanti camne lah bila alisha dah mula nk bg tido sorg2...

    ReplyDelete
  3. nice tips kak ros!

    kakak2 zana mula tidur berasingan dgn anak2 masa budak2 tu umur 3-4thn.. mula2 mmg susah katanya.. tp bila kakak2 zana hias mcm2 dekorasi kat bilik tu, trs diaorang suka..

    ReplyDelete
  4. masa kecik2 saya tido dgn makcik. makcik jaga saya dgn adik2 sampai besar. saya rasa saya tido dgn makcik sampai sekolah menengah kot.haha.

    ReplyDelete
  5. suka sgt topik ni..
    tp mcm ssh sgt nk buat.. sbb asya mnja dgn papa dia.. tdo pon nk dkt dgn papa.. lg pon, sy duk skali dgn mama sy.. jd sah2 tdo sbilik.. klo rmh sndiri lain sket kan.. tp mama lya ada la bunyi2 suh asya start tdo dgn dia.. huhu... blh ke asya?/ mlm2 pon klo tjaga tdo nk cri papa dia..

    ReplyDelete
  6. me plak cadang kalau anak dah tak susu mlm lg.. nak pisah kan dia tido sendiri...

    ReplyDelete
  7. salam kak ros
    melentur buluh biarla dari rebungnya =)

    ReplyDelete
  8. salam ziarah :)

    menarik info ni untuk di kongsi bersama.thanks

    ReplyDelete
  9. Salam Kak ros.. kunjungan pertama kesini. Thanks for the tips.. saya ni anak dah 9 tahun, mmg ayahnya dah suruh tido bilik sendiri, tp malam2 kenalah temankan, last2 saya ni dah mcm org nomad dah, anak dah tido balik bilik sendiri, pastu tgh mlm kalau dia terbangun, kena hantar dia plak.. aduhaii. harapnya dah besar skit nnt bolehlah tido sorang

    ReplyDelete
  10. tips berguna utk rara lepas kawen ni.heheheh =)

    ReplyDelete
  11. salam Kazman,

    Tu la kan,bila dah besar ni,macam2 lah pulak depa mintak,yang bukan2 jenuh siap duit la kita...

    ReplyDelete
  12. Salam IntaNBerliaN,

    Sama2....memang pun, Kak Ros dulu pun macam tu jugak,ayah dia tak kesah pun,kita la yang dok kesian...anak tidur sorang2,tapi nak buat macam mana kan...bila depa dah besar lagilah susah...

    ReplyDelete
  13. Salam Zana,

    Tu lah salah satu cara dia,macam mana nak menanangi hati anak2 ni...

    ReplyDelete
  14. sy setuju. sbb tu nabi suh pisahkan bilik tidur bla mencapai umur 10 thn

    ReplyDelete
  15. Salam Lya,

    kalau mak ci pak cik Lya tak kesah ok lah tu....

    ReplyDelete
  16. Salam LYAFrina,


    Kalau macam tu,papa dia lah kena berkorban...tiap2 malam kena berzanji kat dia sampai dia tidur....he.he....

    ReplyDelete
  17. Salam Habibah,

    Bagus tu.... Ya la kan,kalau dia masih menyusu macam mana nak asingkan dia,eloknya bila dia dah tak menyusu lagi....baru boleh asingkan dia.

    ReplyDelete
  18. Salam Cheqna,

    Ya... betoi tu Cheqna.kalau dah keras macam mana nak melentur lagi dah...

    ReplyDelete
  19. Salam ikatankasihku,

    Sama2.... ,ya la kan kalau Kak Ros ada info yang berguna insyaallah Kak Ros akan berkongsi ngan semua orang....

    ReplyDelete
  20. salam Mila,

    Tak pa lah mila,kita bekorban sikit demi anak2,lepas ni dia akan besa tidur sendiri dia tak akan kacau kita dah...

    ReplyDelete
  21. Salam rara Pinkmafia,

    Belajar dari awai2 ni memang bagus,nanti bila dah sampai masa dia,kita dah tau apa yang patut kita nak buat kan....

    ReplyDelete
  22. Salam Khairin,

    Ya la bila dah besar ni,nanti banyak pulak soal jawab dia,jenuh kita nak menjawabnya...kan.

    ReplyDelete
  23. setuju....kak ita pun sama anak kak ita yg lelaki dah tido asing umur dia 3 tahun lagi..dia sendiri yg nak....senang sikit...he..he

    ReplyDelete
  24. Salam anitadiana,

    Bagus lah kalau macam tu...susah nak cari budak2 yang mau tidur sendiri ni...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails