Sahabat adalah perisai diri

Saturday, November 19, 2011

Kerabu pucuk paku rawan

Salam,
  Pagi tadi dok berjalan jalan dalam market ikan ,Kak Ros terpandang lah satu jenis  pucuk ni,memang kegemaran Kak Ros sekeluarga ...lagi tak dapat pucuk ni,jangan sapa dok mai tarik kaki la,memang tak jalan punya lah....Nak tau pucuk apa..?nama dia pucuk paku rawan ..tentu semua pernah dengar kan...Masa Kak Ros kecik2 dulu selalu ja dok makan pucuk ni,pasai senang dapat,arwah ayah Kak ros pi kutip dalam bendang. pokok ni tumbuh biak dalam bendang dan tempat yang ada air.
  Tapi la ni,nak jumpak pun susah dah..selalu Kak Ros dok pi market,tak pernah jumpak pun,hari saja rezeki Kak Ros ...Selalunya pucuk paku rawan ni Kak Ros suka buat kerabu..jadi malam ni Kak Ros ingat nak buat kerabu lah..Resepi dia memang senang sangat,sapa2 pun boleh buat..

Bahan bahan:
 1.  Dalam 2 atau 3 cekak pucuk paku rawan.
 2. 3 labu bawang besar.(1labu bawang besar dihiris nipis,2 labu lagi di kisar)
 3. 2 cawan santan pekat.
 4. 4 batang serai.
 5. 10 biji cili api.(ikut kepedasan masing2)
 6. 7 sudu besar kerisik.
 7. Udang atau kerang(nak bubuh dua2 pun boleh)
 8. Akhir sekali sedikit garam dan gula.
 
Cara cara:
  Pucuk paku rawan di potong ,dan di rebus. Bawang besar,serai,cili padi,santan dan garam di kisar bersama. Kemudian masukkan kesemua bahan kisar tadi kedalam bekas , gaul bersama pucuk paku rawan dan kerang atau udang yang telah di rebus tadi. Akhir sekali masukkan kerisik dan gaul lagi sehingga sebati.Ok.....dah siap .
Selamat mencuba kat sapa2 yang nak cuba tu...

22 comments:

  1. salam kak ros,

    ati tak pernah tengok pun
    pucuk ni apalagi rasa

    kak ros ni dok belah mana ni..?

    utara kah?

    ReplyDelete
  2. pucuk paku rawan??
    xpenah dengar..huhuhu

    ReplyDelete
  3. oooo...pucuk paku rawan ye nama dia, di sini kami panggil genjer, rupanya boleh dibuat kerabu ye...nanti Amie nak cuba buat sebab selama ni tak tau nak masak apa, selalu ada dijual di pasar...

    ReplyDelete
  4. rajin nyer akk.. errr x de lbh ke? hehehe

    ReplyDelete
  5. Kak Ros...saya mmng tak pernah makan dan tengok pucuk paku rawan ni....

    ReplyDelete
  6. Tak pernah mknpucuk paku ni...
    Pernah tengok la jugak...tpntak tau nk masak ape...

    ReplyDelete
  7. k.ros, mcm pernahnmpk di market tikam batu..
    tapi penjual kata pucuk betik jantan..
    sama ka?

    ReplyDelete
  8. Salam SudipVSsenduk,

    Ya ka....kat Selangor tak dak ka pokok ni...?Tak pa lah...nanti mai kat penang ni,boleh makan...

    ReplyDelete
  9. Salam Ati,

    Waalaikumsalam....Kat tempat Ati tak dak kut pokok ni,sebab tu la Ati tak pernah tengok..pokok ni tumbuh banyak kat dalam bendang..Tak pa lah nanti Ati mai la kat penang ni,boleh la tengok pokok dan makan sekali...

    ReplyDelete
  10. Salam Cik pulau,

    Kak Ros rasa la kat kelantan ada jugak pokok ni..
    Sesetengah tempat tu,pokok yang sama cuma nama dia saja lain...Kak

    ReplyDelete
  11. salam Acik,

    ya ka...tak pa tak pa...dah tengok kan macam mana pokok dia,nanti boleh la try buat.Kalau tak jumpa jugak pokok dia,mai saja kat penang ni,Kak Ros masak pas tu kita makan.

    ReplyDelete
  12. Salam Amie,

    Ha...nanti Amie cuba lah,sedap tau pucuk paku rawan ni kalau buat kerabu....

    ReplyDelete
  13. Salam khaiRin,

    Nak makan Khairin...kena lah rajin...nak makan mai la..ada lagi ni..

    ReplyDelete
  14. Salam Mulut Payau,

    Tak pa la....ni dah tengok dah kan..nanti boleh la try resepi kerabu ni...kalau tak dak jugak pokok dia ,mai ja kat penang ni..he.he..boleh tengok ngan makan sekali...

    ReplyDelete
  15. salam,ainnoraini,
    Ha...try ja resepi kerabu ni,sedap tau..Kak Ros pucuk paku rawan ni selalunya makan buat kerabu atau ulam saja...

    ReplyDelete
  16. Salam Anim,

    Ya ka..Kak Ros tak tau la pulak,mungkin sama jugak la kut,pasai sesetengah tempat tu pokok yang sama tapi nama dia lain..

    ReplyDelete
  17. Salam Kiera'Sakura,
    Sama la ngan Kak Ros..Memang sedap nooo...

    ReplyDelete
  18. ooooooooooooooooo...inilah diernyer paku rawannnn... biasa dgr nama ajer. n pnh gaks tgk kt pasar tp ingat bunga melur ker haper...huhuhhu... tengssss aaaarr, k ros 4 sharing... kerabu mmg maveles!!

    ReplyDelete
  19. Salam akuzle ayu,

    Sama2...Ha.......ni la rupa dia...pucuk paku rawan.ish lucu la Ayu ni...mana ada bunga melor besar macam tu ha,ha.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails