Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, November 16, 2011

Sayangilah Mata Kita..

 Salam,
La ni ..buat kerja apa pun kebanyakkannya menggunakan komputer. Pekerja2 kat pejabat ni pu boleh dikatakan semuanya menggunakan komputer,jadi kalau dah lama sangat mata kita ni dok beradap ngan komputer,pasti dia akan menjadi  tegang,sebab kalau kita dok  lama2 sangat kat depan komputer ni selalunya kita terlupa untuk berkelip. Kalau mata kita tak berkelip,kelembapan semulajadi yang terdapat kat dalam mata kita terpelowap,mata kita akan jadi kering dan sakit.

 Mata yang kering ni akan menyebabkan penglihatan kita nampak berganda ganda dan menjadi kabur, oleh itu  mata kita akan kepenatan. Kesakitan mata selalunya disebabkan oleh kecerahan cahaya kat skrin dan kawasan disekitar layar tersebut...Kalau kita bekerja,berlatarkan cahaya yang terang di belakang skrin moniter,atau buat kerja di dalam bilik yang gelap dan jugak duduk berhadapan dengan tingkap yang besar ,yang  paparan sinar mataharinya silau kat moniter kita...ni pun boleh juga menyebabkan mata kita menjadi tegang,

Pengunaan komputer ni ...biasanya tak merosakkan mata,jika kira mengambil  berat tentang penjagan mata ni..tetapi kalau kita tak ambil kisah,ini boleh membentukkan kesan tekanan pada otot mata yang mempengaruhi penglihatan mata ..dan ini jugak  boleh menggaggu prestasi kerja . Jika kita tak dapat nak tengok skrin denagan selesa atau mantap,produktiviti kita pastinya akan menurun.....

Ni ada la sedikit tip Yang Kak Ros nak kongsi bersama ngan semua ,tip untuk mengelakkan ketegangan mata untuk semua pengguna2 yang dok beradap lama sangat kat komputer ni...

1.Untuk setiap jam,kita ambik lah 10 atau 15 minit untuk meerehatkan mata kita, dan
    biarkan mata kita tu dok berkelip kelip sat secara normal.                           
2.jangan dok beradap komputer ni di dalam bilik yang gelap,pasai kontras cahaya di
   antara cahaya hasil daripada skrin komputer dan kurangnya cahaya latar akan
   menyebabkan mata kita boleh  menjadi tegang.                             
3.Berbincang lah masaalah mata kita dengan pakar mata,dan gunakan sebarang bentuk
   alat penjagaan mata jika perlu.
4.Semak dan pastikan cermin atau kanta lengkap mata kita pakai sesuai untuk melihat
   dari dekat atau jarak jauh.
5.Akhir sekali jangan biarkan cahaya cerah melatari belakang skrin moniter kita.

44 comments:

  1. dulu sakit mata menghadap pc.. mybe sebab setting cahaya tak betul.. lepas da setting balik, baru rasa ok menghadap pc lama2..

    good info kak ros..:)

    ReplyDelete
  2. kak ros..terima kasih atas info...ngdap kmputer lama2 mmng memenatkan mata dan memeningkan kepala....

    ReplyDelete
  3. tq yer, mater eB dh semakin kabor nih. hu3

    ReplyDelete
  4. mmg bila dah lama sgt mengadap skrin comp..pandangan akan jd berbalam-balam...Tq untuk tips yg berguna tu..

    ReplyDelete
  5. hi

    salam kenal

    singgah sini terus follow

    kalu sudi, jom follow kita pulak

    maceh

    ^_"

    ReplyDelete
  6. sekarang skrin pakai LED kak ros... tak memedihkan mata!!!... haaa3x

    kalau skrin guna Tiub tu mahu berair mata tenung lama2x....

    Apa2x pun tips info tu terbaekkk!!! sebab kami suami isteri ni pakai cermin mata... heeee3x

    ReplyDelete
  7. info yg bagus...

    ati ni pakai cermin mata
    utk drive ajo

    ReplyDelete
  8. Tgh kelip2 rehatkan mata ni sambil2 komen kat blog kak ros.. Tkasih utk info yg sgt berguna ini.. :D

    ReplyDelete
  9. salam.. betul jugak tu... hari2 dok ngadap komputer. so far , alhmdulillah xde pape lg la... normal.. x rabun :)

    ReplyDelete
  10. Terima kasih sudi kongsi tip ni.

    Mata kak Zai pun dah tak berapa jelas mungkin faktor usia agaknya.

    ReplyDelete
  11. teapt sekali...
    ayu dah kena dulu
    sampai saraf mata jd bengkak taw
    sensei ckp kena kurang guna pc etc
    if not blh buta sebab saraf x der ubat...now dah krng guna sebab takutttt

    ReplyDelete
  12. Salam ziarah kembali,tq for the info

    ReplyDelete
  13. Assalam..
    Salam ziarah...
    Terima kasih atas perkongsian tersebut.

    ReplyDelete
  14. saya pengguna tegar cermin mata.. rabun jauhh... :)

    ReplyDelete
  15. rabun sya makin naik power dia sbb nagdap pc je...huhu...

    takut gak sbb mata aset berharga yg nak pakai lama kan...

    ReplyDelete
  16. mmg kak, mata ni pun pndai letih jugak kan. me selalu prepare eye glow kt atas meja ni.lau pedih je terus titis kan.

    tp

    paling mujarab tido! haha

    ReplyDelete
  17. sy setuju dgn entry nie..mata sy nie rabun sejak umur 12 tahun lg..sbb sy pun mase tue tak suka mkn sayur2 n buah-buahan..suak tgok tv jarak dekat..skrang bila dah rabun, baru nak jaga mata..huhuhu..

    ReplyDelete
  18. Salam Mama aini,

    Sama2 mama...Ya la kan,takat mana yang ada tu bolehlah kongsi bersama...

    ReplyDelete
  19. Salam Fatin Nadia,

    tu la...kalau kita dok mengadap skrin yang terang sangat pun, boleh menyakitkan mata jugak tu....

    ReplyDelete
  20. Salam MulutPayau,

    Sama2...memang pun MP....ngadap lama2 ni,Kalau tak sakit mata dia sakit kepala....

    ReplyDelete
  21. Salam eB,

    Sama2...Ya ka..kalau macam tu jangan dok beradap lama2 sangat kat komputer tu...

    ReplyDelete
  22. Salam Eye_nee,

    Sama2...kalau dah jadi macam tu kita kenalah berehat sat...

    ReplyDelete
  23. Salam NM02, Ya salam kenal jugak dari Kak Ros..terima kasih lah pasai sudi singgah kat sini,Kak Ros pun dah ikut NM02....

    ReplyDelete
  24. Salam Kazman,

    Tu ka...nak kena tukar LED jugak lah....ni pakai spek mata pasai banyak baca buku ka atau pasai dok beradap PC lama sangat ni....ha.ha.....

    ReplyDelete
  25. Salam Ati,

    Ooo macam la anak dara Kak Ros,pakai spek mat ni masa baca buku ngan dok depan Laptop ja....

    ReplyDelete
  26. Salam Zefa NorAsmara,

    Sama2 la....masa berehat pun boleh dok ngadap PC lagi...?boleh ka macam tu..?he.he..

    ReplyDelete
  27. Salam Wan Habibah,

    Sama2 lah Wan....selagi ada info2 yang menarik ni..insyaallah Kak Ros akan kongsi ...

    ReplyDelete
  28. Salam Cik pipi Tembam,

    Bagus lah tu...kalau mata masih dok elok..kekelkan..

    ReplyDelete
  29. salam Zaitun,

    sama2 zaitun...kalau rabun disebabkan fakta usia tu rasanya tak pa la jugak kan....

    ReplyDelete
  30. Salam Ayu,

    Betoi tu Ayu...kalau dah macam tu lebih baik kurangkan sikit dok mengadap skrin tu....

    ReplyDelete
  31. salam Chik Mimi,

    sama2 lah Chik Mimi....apa2 info yang berguna ni.. eloklah di kongsikan...

    ReplyDelete
  32. Salam iza,

    sama2....salam ziarah kembali...

    ReplyDelete
  33. Salam Anaa,

    Ya ka...tak kan pasai dok beradap komputer kut...kadang2 banyak membaca atau fakta keturunan pun boleh jadi rabun jugak kan....

    ReplyDelete
  34. salam sudipVSsenduk,

    Ya ka...kalau macam tu berhati hati lah masa dok memandu tu...silau ni bahaya...tambah2 lagi watu malam dan masa hujan...

    ReplyDelete
  35. Salam mamaNoriz,

    Betoi tu Noriz...hargailah mata kita,jagalah baik2..

    ReplyDelete
  36. Salam Munnafendi,

    Haaaa..... pandai pun,bagus tu..

    ReplyDelete
  37. Salam,

    Ya ka...dah pakai spek mata dari kecik lah ni....mungkin pasai banyak membaca jugak kut....

    ReplyDelete
  38. sharing yg sangat b'guna!tenkiu :)

    ReplyDelete
  39. Salam Hanuh,

    Sama2 lah....Kak Ros tengok Hanih ni tak pakai spek mata pun, jadi tentu mata Hanih masih ok kan.....sebelum mata qabun tu... jaga lah....insyaallah kalau ada apa2 info yang berguna tu Kak Ros akan kongsi ngan semua....

    ReplyDelete
  40. Salam Hanih,
    Kak Ros mintak maaf la,tersilap taip nama Hanih kat atas tu....

    ReplyDelete
  41. nurulpun keja mmg hadap pc lama.dr dulu lagi tak rehat2 kalau pandg pc.tuh yang rabun makn parah2.gud info kak

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails