Sahabat adalah perisai diri

Thursday, December 1, 2011

Kari kepala ikan..

Salam,
Kemarin Kak Ros sibuk sangat ...sampai tak dan nak posting apa pun kat sini.Hari ni pun agak sibuk jugak la,tapi Kak Ros curi2 masa sikit untuk mai jugak la kat sini. Ok lah,pagi tadi tengah Kak Ros dok pikir2 nak masak apa hari ni,teringat pulak Kak Ros ada sebijik kepala ikan Jenahak dalam peti ais.Che abang Kak Ros beli malam kemarin dekat pasar malam,Jadi apa lagi menu Kak Ros hari ni kari.... kepala ikan lah..Lama jugak dah Kak Ros tak masak kari kepala ikan ni..teringin la pulak,bahan2 resepi dia pun semuanya dah ada..tunggu apa lagi, jom pi masak ja la....Agak lambat jugak lah Kak Ros posting resepi ni hari ni...sibuk sangat...Tak pa la kan..apapun janji hari ini Kak Ros dapat jugak kongsi resepi ni ngan kawan2 semua...Ini dia resepinya......

Gambar ni dari SajiOnline
Bahan bahannya:
1. Sebijik kepala ikan jenahak(kalau nak boh kepala ikan lain pun tak pa)
2. 4 paket rempah kari ikan(Kak Ros guna rempah Baba's,)
3. 2 labu bawang besar.(dikisar)
4. 4 ulas bawang putih.(dikisar)
5. 2 cawan santan(jangan pekat sangat)
6. 1 cawan air asam jawa(kalau tak masam boleh tambah lagi asamnya)
7. 3 cawan air.
8. 10 bijik bendi.
9. 3 bijik buah tomato(di belah 4)
10. 10 bijik cili api.
11. 1 tangkai daun bawang.
12. 1 tangkai daun sup.
13. Garam dan gula secukup rasa.
14. 1/2 cawan santan pekat.

Bahan untuk menumis:
1. 6 bijik bawang merah.
2. 5 ulas bawang putih.
3. 3 tangkai daun kari.
4. 1 sudu kecil halba campur.

Cara caranya:
 Belah dua kepala ikan(kalau nak buat sebijik macam tu terus pun tak pa,ikut suka kita lah)dan bersihkan dengan air asam jawa,garam dan air beras.  Panas kan minyak didalam periuk,tumiska halba campur dahulu,jangan lama sangat,pasai dia cepat garing. lepas tu masukkan bawang merah,kacau seketika,kemudian masukkan daun kari dan bawang putih,kacau perlahan lahan sampai dia garing. Setelah bahan tumis tadi garing,kita masukkan rempah,rempah ni Kak Ros tak bancuh dengan air,tuang terus saja kedalam periuk,goreng dia sat lepas tu,masukkan bawang besar dan bawang putih yang dah dikisar tadi,air asam jawa dan santan pekat...biarkan...dan masak sampai dia pecah minyak.Api jangan kuat sangat nanti rempah akan masak tekejut,jadi rempah tak akan masak betoi.Apabila rempah tadi dah pecah minyak,kita masukkan lah santan dan air,biar dia mendidih sat...setelah kuah  mendidih,masukkan kepala ikan, bendi,buah tomato,cili api garam dan gula secukup rasa(agak2 la garam dan gula tu ya.....)biarkan seketika...dah agak masak,akhir sekali masukkan daun bawang dan daun sup..

Dah siap pun resepi kari kepala ikan kita....bagi kat sapa2 yang teringin nak cuba tu,selamat mencuba..




44 comments:

  1. terliur pulak tgk gambar tu.he2x..thanks share resepi ..ros mama tak mkn ikan..hu2x..blh tukar dgn ayam atau daging kan?..

    ReplyDelete
  2. aduiii sedapnye kak... ibu mengandung dah terliur dah ni.. xleh jadi ni nak kena cari sasaran utk tolong masakkan... hehehehe

    ReplyDelete
  3. kak ros saya singgah salin resepi

    ReplyDelete
  4. Ros, ummi baru terfikir nak buat kari kepala ikan untuk suami berbuka, bolehlah rujuk resepi Ros ni..

    ReplyDelete
  5. kali terakhir masak kari kepala ikan ialah 4 bulan lalu sewaktu suami pergi mancing ke laut dia bawa balik ikan besar2..best la kari nih!

    ReplyDelete
  6. saya tak pandai masak kari, sengal kan... 1 hari nnti saya mesti cuba sampai berjaya (entah bila le)

    ReplyDelete
  7. kari kepala ikan memang kegemaran kami ni kakkkkk..... laki binik layannnn....

    ReplyDelete
  8. mmg kesukaan saya ni..emmm,tak tahan,laparnya perut..

    ReplyDelete
  9. wah k.ros...
    cuti sekolah ni lebih banyak duduk dapur ya..
    macam2 resepi keluar...

    ReplyDelete
  10. Baru jer lepas makan kari kepala ikan kat kedai mamak sbb tak reti nak buat sndiri...heheheh..Nampaknya kena cuba buat jugak ni....

    ReplyDelete
  11. uiiiii...sebijik kepala ikan jenahak terletak atas pinggan! kita nak matanya dengan pipinya...waduh enak banget nih!

    Amie pun suka masukkan serbuk rempah kari tanpa bancuh dahulu, dan memang guna api perlahan je takut hangus...sedapkan masak cara begitu, tapi dek terlalu beraroma, sampai menusuk hidung...aucmmmmmeemmmm

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum...maaf ya k.ros.Hrp guna rempah yg dikeluarkan oleh org Islam...sbb rempah Baba's merupakan keluaran org bukan Islam yg diragui kebersihannya.Skrg dah ramai org Islam keluarkan produk seperti rempah..maka kita carilah yg halal..suci lagi menyucikan.Mencari yg halal itu fardu bg org Islam.Maaf sekali lg dari saya..sekadar berkongsi maklumat.

    ReplyDelete
  13. Allah terliur la pulak,hai..nampak gaya bertambah buncit la pulak perut ni...ingat nk kurangkan berat badan,bertambah plk la lemak...

    ReplyDelete
  14. fuyoo.. mcm mamak style ni kak ross. hehee...

    ReplyDelete
  15. suka sngt2 ni. ada smbal blacan lg trangkat. tp anak2 t.leh mkn kpala ikan kan ;D

    ReplyDelete
  16. Salam mama aini,

    Ooo..mama tak makan ikan ya..kalau nak tukar ngan daging,kena guna rempah daging lah mama...dah jadi kari daging la pulak...tak pa lah nooo...asalkan kari jugak kan...

    ReplyDelete
  17. Salam Queen Teratal,

    Ha....ni kena cari sampai dapat jugak ni,kalau tak kempunan nanti.he.he....kalau tak jumpak jugak ,mai ja terus rumah Kak Ros,ada lagi ni he.he....

    ReplyDelete
  18. Salam Ummairissa,

    Ya Ummairissa,silakan......

    ReplyDelete
  19. Salam Ummiross,

    Cantik sangat idea tu ummi..teruskan lah niat yang suci murni ni.....masak ngan penuh kasih sayang dan ikhlas ni insyaallah pasti sedap....

    ReplyDelete
  20. Salam Whitecappuccino,

    Dah lama dah tu.....nanti boleh la try lagi kan..tambahan pulak kalau dapat ikan yang baru lagi la sedap....

    ReplyDelete
  21. Salam sudipVSsenduk,

    Usaha itu adalah tangga kejayaan,Kak Ros percaya,sudipVSsenduk akan berjaya jugak nanti...Insyaallah...

    ReplyDelete
  22. Salam Tiramisu Fatiema,

    Ya..cuba la,kari kepala ikan ni memang sedap...tapi jangan lah dok amal selalu kari ni,tak baik untuk kesihatan.Sekali sekala tu tak pa la kan....

    ReplyDelete
  23. salam Sal,

    Emmmm....betoi tu Sal....hingga menjilat jari he.he.....

    ReplyDelete
  24. Salam Kazman,

    Ya ka....sama la ngan family kak Ros....pantang tengok kari kepala ikan ni....depa sapu cerah.Tapi.. jangan dok amalkan selalu tau Kazman,sekali sekala tu tak pa la nak hilangkan rasa teringin tu....,kari lemak2 ni tak baik untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  25. Salam cinnamon.com,

    Ha....perut dah berbunyi ya....rehat sat jom kita pi pekena kari kepala ikan he.he....

    ReplyDelete
  26. Salam Anim,

    ya la Anim...kan nya apa,cuti2 ni kan ka semuanya ada kat rumah..tu yang semangat sangat nak masak macam2 tu....Anak dara Kak Ros pun ada seminggu lebih lagi cuti dia,apa lagi nak lepas geram cukup2 la kan......nanti bila dah balik kat tempat belajar,makan kena catu katanya...nak sip duit...kesian la pulak Kak ros dengar....

    ReplyDelete
  27. Salam Mulut payau,

    Wah.....dah makan dah ya MP...kat kedai mamak pulak tu,mesti kari kepala ikan dia terangkat punya lah....

    ReplyDelete
  28. Salam Amie,

    Ha.ha....Amie,dah dok kat depan mata tu,apa tunggu lagi.....he.he....

    Betoi tu Amie,kalau masukkan terus rempah macam tu ,aroma dia lagi terangkat la.....

    ReplyDelete
  29. Salam rara Pinkmafia,,

    Emmm...memang sedap la rara....nanti cuba la masak kari ni...tentu che abang lagi sayang kan...

    ReplyDelete
  30. Salam Anonymous,

    Waalaikumsalam....terima kasih banyak2 di atas perkongsian maklumat ni....

    ReplyDelete
  31. Salam MOBYDICK,

    Ha.ha....sekali sekala tu tak pa punya MOBYDICK.....jangan risau lah,tak bertambah pun berat badan....

    ReplyDelete
  32. Salam Cik pipi Tembam,

    ya ka Cik pipi Tembam.....he.he...ada la sikit2 kut nooo....macam ja,tapi tak sama pun he.he.....

    ReplyDelete
  33. Salam msredcheesecake,

    Emmm...kak Ros dah nampak pun air liur tengah dok menitik tu he.he....

    ReplyDelete
  34. Salam So Shy Lady,

    Memang pun penambah selera sambal belacan ni....
    Untuk anak2 kita tukar lah dengan isi ikan....memang pun anak2 yang tengah dok belajar ni tak bagus makan kepala ikan kan.....

    ReplyDelete
  35. Salam Adylia Qarissa,

    Emmm....betoi tu Adylia Qarissa....memang menyelerakan sangat...sedap.....

    ReplyDelete
  36. kak.. nak cube buat yg ni nanti :D

    ReplyDelete
  37. Salam LadyBird,

    Ya cuba la....sedap tau....

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum Ros....

    Waduh! Sedapnya Kari Kepala Ikan Tu...Kena Dg Nasi Panas Tentu Tak Nampak Telinga Bila Makan...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails