Sahabat adalah perisai diri

Thursday, December 29, 2011

Sambal tumis buah petai ngan udang....

Salam,
     Dok jalan2 dalam market,tak tau nak beli apa lagi ,tengah dok pikir nak masak apa hari ni,tiba2 Kak Ros terpandang dan tetarik dengan seorang peniaga ni....tau dia juai apa...?buah petai......ha.....memang kegemaran Kak Ros sekeluarga ni.....dah terpikir dah nak masak apa hari ni. lepas beli buah petai,Kak Ros pi cari udang  pulak ,tau dak lagi Kak Ros nak masak apa...?ha.....tentu lah sambai tumis buah petai ngan
udang....

Dah beli semua barang dan bahan2 yang nak masak,tunggu apa lagi,jom la balik ....Hari ni menu utama Kak Ros sambai petai lah. Semua orang dah tau macam mana nak buat sambai ni kan...tapi tak pa la...Kak Ros nak letak jugak la resepi dia kat sini...

Bahan2 dia:
1. Dah tentu la buah petai kan....
2. 15 bijik cili kering,kalau nak pedas,boleh tambah cili lagi
     ikut suka lah (buang bijik dia,rebus dan  kisar sampai halus)
3. 1 labu bawang besar(dikisar)
4. 5 ulas bawang putih (dikisar)
5. Sedikit belacan.(dikisar)
6. Sedikit halia.(dikisar)
7. Sedikit air asam jawa.
8. Garam dan gula.
9. 1 labu bawang besar(dipotong bulat)
10. Sedikit udang.


Cara2 menyediakannya:
  Ambik buah petai tadi ,kikis sikit kulit dia supaya tak rasa kelat bila kita nak makan nanti. Potong sikit di tepi kiri dan kanan dia,lepas tu potong kecik2.Ikut suka kita lah nak potong macam mana pun..kalau nak masak ngan kulit dia lah...keluarga Kak Ros tak suka kulit dia jadi Kak Ros ambik bijik dia saja la.....basuh dan toskan .Cili kering hendak lah di mesin bersama sama dengan bawang besar,bawang putih,belacan dan halia. Panas kan minyak,setelah minyak panas,tumis kan bahan yang telah dikisar tadi,pastikan sampai cili tu betoi2 masak. Bila cili  dah masak dan pecah minyak dah...kita masukkan pulak air asam jawa,garam dan gula secukup rasa..Pas tu masukkan buah petai dan udang,masak sekejab,agak sekali mendidih... akhir sekali masukkan bawang besar yang telah di potong bulat tadi.Ok bila dah masak tu boleh la tutup api..Kak Ros kalau sambai petai ni...suka dia keras2 sikit,baru lah terasa buah petai dia....

Ok dah siap jom kita makan.......oh ya.....jangan lupa tau.... makan tu kena lah berpada pada........

44 comments:

  1. sedapnya. saya suka petai. tapi dalam rumah, saya sorang je yang makan. huhu. so nak masak biar portion seorang mkn je nnt x abis

    ReplyDelete
  2. samalah menu kita hari ni.. saya pun masak ni pagi t, saya siap bawak bekal pagi ni hihihihi... mmg sedappp

    ReplyDelete
  3. even rara tak mkn petai.tp suke sgt mkn sambal udang petai.bau dye menyelerakan.

    ReplyDelete
  4. sambal petai... peerghh... memang sedap tuu...

    ReplyDelete
  5. Hai. wah sambal udang petai. aku tak makan petai kak ros. tapi suke bau bau dan rasa rasa dalam sambal tu je. hihi

    ReplyDelete
  6. Aduhai..memang sedap sepanjang zaman lah udang masak petai niih..:)
    Yummmyyy..:)

    ReplyDelete
  7. sambal petai memang sedap...tapi saya tak suka udang....

    ReplyDelete
  8. salam :)

    arghhhh sedapnyerrrr..tgh lapar nih..xlunch lagi..*wahhh meleleh2 air liur rasanya..perut pon dah berbunyi..

    ReplyDelete
  9. dua hari lepas baru masak udang dgn petai ni...bila mkn mmg bertambah2 nasinya...

    ReplyDelete
  10. thankz bayak2 kak.... saya nak cuba resepi ni.... hehehehe...

    kat rumah ada udang tapi... goreng jer... huhuhu... nak cuba menu lain plak...

    ReplyDelete
  11. Nampak tajuk terus laju2 tekan blog ni. Sedapnyeee sambal petai dgn udang. Oooh petua utk buang rasa kelat, kena kikis kulit ya. Baru akak tahu.

    ReplyDelete
  12. kak ros... sedapnya.. mknn kegemaran ni

    ReplyDelete
  13. adoyai sedapnya.. perut berkeroncong balik dah, padahal tadi dah melantak.. huhu anyway, saya done follow akak balik.. salam kenalan ya kak.. ;p

    ReplyDelete
  14. teringin pulak saya tengok..sedapnye..akak

    ReplyDelete
  15. Salam Ros.. i loike sambal petai...drooling ai tengok gambar sambal tu hehehe

    ReplyDelete
  16. k.ros, org utara masak sambal petai dengan kulit..
    orang johor kena "bogelkan" buah petai tu..hihi

    ReplyDelete
  17. ya Allah.....nak menitik air liur saya ni kak oiii....

    ReplyDelete
  18. my feveret...
    klau mkn sambal udang pedai...mmg tak boleh berpada2 dah kak :)

    ReplyDelete
  19. Salam Lya,

    Ya la Lya....tak semua orang suka makan buah petai ni...Kalau Lya sorang ja yang makan,tak payah la dok masak nanti tak abis pulak kan...Lya beli ja kat kedai yang masak siap dah tu....

    ReplyDelete
  20. Salam Masya,

    Ya ka Masya...macam berjanji la pulak noo....he.he...

    ReplyDelete
  21. Salam Cikpuan rara,

    Emmmm....tak pa la,kalau tak makan petai rara boleh makan udang kan....

    ReplyDelete
  22. Salam kazman,

    Tak dinafikan la Kazman...sambai petai ni memang sedap,memang menyelerakan....tapi bila makan tu kena lah dok beringat...ni yang susah sangat ni....

    ReplyDelete
  23. Salam Jue,

    Ya Jue....terimakasih..

    ReplyDelete
  24. Salam Hanie_Dew,

    Ya ka tak makan,rugi tau he.he tak pa la kalau tak makan sambai petai Hanie boleh makan udang yang ada kat dalam sambai tu....

    ReplyDelete
  25. Salam Pn kartini,

    Betoi tu Pn Kartini...bau dia saja dah bukak selara kita kan...

    ReplyDelete
  26. salam Mulutpayau,

    Ya ka....tak pa la MP,kalau tak suka udang MP boleh tukarkan dengan yang lain,macam ikan bilis ka,sotong ka,telor ka..sama saja tetap sedap.

    ReplyDelete
  27. Salam Sue Zainun,

    waalaikumsalam Sue...Elok sangat lah tu...bagaikan mengantuk di sorongkan bantai ha..ha..jangan dok tunggu lagi dah,jom pi isi perut yang dok berbunyi tu....

    ReplyDelete
  28. Salam ainnoraini,

    Memang pun ainnoraini....Kak Ros pun tak terasa,ha.......tau2 dah 2 pinggan dah Kak Ros makan..

    ReplyDelete
  29. Salam dwaty,

    Sama2 dwaty....silakan lah..

    ReplyDelete
  30. Salam Aidah,

    Terimakasih lah Aidah,pasai tak jemu2 dok mai jengok Kak Ros kat sini....

    ya Aidah,kalau kita nak buat ngan kulit dia,kita kena la kikis sikit untuk hilangkan kelat dia...

    ReplyDelete
  31. Salam Wan Habibah,

    Emmm...memang sedap..kegemaran Kak Ros jugak..

    ReplyDelete
  32. Salam CINTA UNTUK KITA,

    Ha.ha.ha....tak pa,boleh makan lagi siang2 ni,nanti malan jangan makan dah la.....

    Terimakasih,salam kenal jugak dari kak Ros...

    ReplyDelete
  33. Salam eB,

    He.he.....ya ka eB...?sama la kita,sambai petai ni memang feberet Kak Ros jugak la....

    ReplyDelete
  34. Salam Tiramisu Fatiema,

    Ya la Tiramisu Fatiema...sambai petai ni memang mengeliurkan....kalau la Tiramisu Fatiema dok dekat ngan rumah Kak Ros,boleh la Kak Ros hantar sikit....

    ReplyDelete
  35. Salam MOKCIK AZWA,

    Waalaikumsalam....emmm....ya ka MOKCIK AZWA...?he.he.he.....

    ReplyDelete
  36. Salam Anim,

    Ha.ha.ha.....betoi tu Anim...tapi keluarga Kak Ros tak suka kulit petai ni..Kak Ros sorang ja yang makan ngan kulit dia.

    ReplyDelete
  37. Salam gadisBunga,

    He.he.he.....mai ja la terus rumah Kak Ros boleh kita makan sama2...

    ReplyDelete
  38. salam Antan Bertingkah,

    Emmm....sambai petai ni memang sedap...bau dia pun dah tak tahan kan...?

    ReplyDelete
  39. Salam mama aini,

    He.he.he......kalau dekat tu,boleh la Kak Ros hantar sikit.....

    ReplyDelete
  40. Salam Kasihredha,

    Memang pun Kasihredha....he.he.he....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails