Sahabat adalah perisai diri

Friday, December 9, 2011

Terima kasih.....

Salam,
Terima kasih yang tak terhingga buat semua kawan2 yang sudi sama2 mendoaakan untuk mak mertua Kak Ros...Syukur alhamdulillah,dengan doa kawan2 semua dan diizinkan allah...dia dah beransur sihat. Hari ni dah boleh makan bubur,dua tiga hari lagi boleh balik mai rumah lah kut. ....Mak mertua Kak Ros ni mengidap darah tinggi dan kencing manis.Kak Ros dok tengok la, penyakit ni terkenal sungguh di kalangan orang2 kita.....kat dalam wad tu boleh dikatakan separuh penghuni dia semuanya mengidap penyakit ni.....
Doktor kata penyakit ni berpunca dari cara pemakanan kita yang tak betul....Takut betoi Kak Ros tengok pengidap kencing manis yang ada luka ....teruk betoi,memang mengerikan.ada yang kena potong kaki dan ada yang nampak tulang saja,isi dah tak dak. Yang mengidap darah tinggi tu,Kak Ros tengok banyak yang dah lumpuh.Mak mertua kak Ros ni dua2 penyakit ni ada kat dia...Tu yang buat Kak Ros susah hati sangat ni....
Penyakit ni,kita tak boleh nak tau bila naik turun dia...tu yang susahnya,penjagaanya pun kena rapi,kalau tak kena ngan gaya dia silap2 boleh kena serangan balik...


Ok lah takat ni dulu ya........Kak Ros nak kena gerak dulu......

34 comments:

  1. kene pantang makan la tu
    ayah saya kencing manis. tapi alhamdulillah terkawal la. dia bekas pesakit kidney, tapi dah transplan.so makan mmg berjaga2 jugak takut mkn sebarang kan

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah dah sihat.. kena jaga makan betul2 lepas ni kan kak..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,kena kawal pemakanan ni..mudah-mudahan sehat hendaknya.

    ReplyDelete
  4. moga kesihatan MIL kak ros bertambah baik ya..ishh memang risau dengar penyakit nih..kena jaga makan dan exercise dah ni...pakat2 la kita jg kesihatan ya

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah....besar jasanya Ros terhadap MIL, mudah2an selepas ini kesihatan beliau sentiasa stabil,
    MIL Amie dulu pun ada kompilasi darah tinggi & kencing manis, dari cerita Ros tu memang Amie boleh bayangkan keadaan sebenar pesakit begini,
    sama2lah kita jaga pengambilan makanan dalam diet harian.

    ReplyDelete
  6. Alhmdulillah dah makin sihat...
    Kena jaga pemakanan...

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah..kena jaga makan dan banyak rehat lepas ni..

    ReplyDelete
  8. alhmdulillah... jaga mentua tu baik2 tau kak ros.. time ni la kita nak mmbalas jasa beliau... walaupun mak mrtua... dh mcm mak sndiri..

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah dah beransur sembuh..semuga ibu mertua kuat semangat spt mama utk menentang penyakit..biarpun sakit yg berlainan..hu2x..

    ReplyDelete
  10. Salam Lya,

    Betoi tu Lya,mak mertua Kak Ros dah balik mai rumah dah...makan ni memang kena pantang lah.Kencing manis ngan darah tinggi ni memang susah nak jaga,pasai kita tak tau bila naik turun dia..ni yang buat Kak Ros susah hati ni...silap sikit ja dia boleh kena serangan balik..

    ReplyDelete
  11. salam eB,

    Terima kasih banyak2 eB....

    ReplyDelete
  12. Salam Anaa,

    Ya Anaa,syukur alhamdulillah mak mertua Kak Ros dah balik mai rumah dah...mak mertua Kak Ros ni,bab makan,memang dia selera....tu yang susahnya bila nak kena pantang ni...tapi apapun memang terpaksa kena pantang jugak lah lepas ni...

    ReplyDelete
  13. Salam Cinnamon,

    Syukur alhamdulillah mak mertua Kak Ros dah balik mai rumah dah....tapi,Tu la kan Cinnamon....kalau nak cepat lega ni kena lah pantang

    ReplyDelete
  14. Salam Saniah,

    Terima kasih la Saniah....betoi tu....kita kena jaga kesihatan dari la ni....mencegah lebih baik dari berubatkan...

    ReplyDelete
  15. Salam Kasihredha,

    Terima kasih banyak2 la kasihredha....

    ReplyDelete
  16. Salam Amie,

    La ni banyak sungguh orang mengidap penyakit ni kan Amie...?bukan orang tua saja,yang muda2 pun dah banyak. Takut Kak Ros bila dok ingat pasai penyakit ni,bukan pasai makanan ja,bahan2 mentah yang kita nak masak tu pun kebanyakkannya dah tak selamat nak di makan.

    ReplyDelete
  17. Salam Mulut Payau,

    Ya syukut alhamdulillah la MP,mak mertua kak Ros dah balik mai rumah dah....Bab2 pantang ni memang susah la sikit bagi mak mertua Kak Ros ,pasai dia ni memang lalu makan..tapi apapun terpaksa kena pantang jugak la kan......kita yang sihat ni pun kena dok ajar pantang jugak la...pasai,macam2 penyakit yang dok ada tu,semuanya dok tunggu kita ja...

    ReplyDelete
  18. Salam Whitecappuccino,

    Betoi tu,kita kena ambik berat dan ambik tau apa yang kita dok makan hari2...cara pemakanan yang tak betoi mengundangkan banyak penyakit kan...harap mak mertua Kak Ros boleh pantang la lepas ni....

    ReplyDelete
  19. Salam Cik Pipi Tembam,

    Emmm....betoi tu Cik Pipi Tembam,ni masa dia kan,masa kita ni tak tau lagi macam mana pulak nak jadi kan.....

    ReplyDelete
  20. Salam mama aini,

    Ya...syukur alhamdulillah la mama...mak mertua Kak Ros dah balik mai rumah dah.Harap2 macam tu lah ya mama...semangat tu yang kita mau kan....

    ReplyDelete
  21. syukur alhamdulillah dah beransur sembuh

    ReplyDelete
  22. penyakit 2 serangkai...makan kena betul2 jaga.

    ReplyDelete
  23. buat kita lebih beringat.sy doakan yg baik2 aja buat kak Ros sekeluarga ya~

    ReplyDelete
  24. Salam Acik,

    Ya Acik, syukur sangat2....pelan2 dok sihat dah Kak Ros nampak...

    ReplyDelete
  25. Salam Man,

    Betoi tu Man...bab makan ni memang hari2 dok kena pantang lah....satu lagi yang Kak Ros dok risau la ni....pasai doktor kata paru2 ngan jantung dia pun ada masaalah jugak....

    ReplyDelete
  26. Salam SaL IjOu,

    Emmm... sama2 lah kita beringat ya....terima kasih banyak2 di atas doa Sal tu....

    ReplyDelete
  27. semuga mak mertua kak ros sihat dari segala penyakit. AMIN

    ReplyDelete
  28. suami ida pun ada diabetes. dia mmg x suka manis dan x suka makan lemak2 / minyak. tp still dpt sebab ada keturunan. so dia ambik ubat Dr. aje. setakat ni terkawal.
    yg penting ubat jgn tinggal.

    ReplyDelete
  29. Salam MamaEma,

    Aminnn....terima kasih banyak2 MamaEma....

    ReplyDelete
  30. Salam Idasm,

    Betoi tu Idasm....faktor keturunan pun boleh dapat penyakit ni...ubat jangan tinggai dan kena jaga pemakanan...

    ReplyDelete
  31. Salam Tiramisu Fatiema,

    Ya Tiramisu Fatiema.....kesihatan ni amat penting dalam hidup kita....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails