Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, January 17, 2012

Ayam masak lada hitam...

Salam,
Baru habis masak......nak makan pun tak selera lagi pasai hari ni tak dak sapa pun kat rumah ... Emmm....tak dak  menu apa yang istimewa pun....bukannya ada sapa  nak makan ....tinggai Kak Ros sorang2 ja.....
Cek abang pun ..malam baru balik...nak tau ka apa menu Kak Ros hari ni.....ha...Kak Ros letakkan resepi dia kat sini...sapa yang nak ambik tu,ambik lah.....resepi dia ringkas saja dan nak masak dia pun tak la lama mana......

Bahan2 dia:

1. 1/2 ekor ayam.
2. 4 ulas gawang putih.(dikisar halus)
3. 1 labu bawang besar.(dikisar halus)
4 1 inci halia.(dikisar halus)
5. 3 sudu lada hitam(lada ni ikut la nak bubuh banyak mana pun,ikut suka,
    di tumbuk kasar)
6. Garam,gula secukup rasa.
7. Sedikit sos lada hitam dan sedikit kiub ayam.
8. 2 bijik ubi kentang(potong ikut suka)
9. 4 bijik cili padi.(di ketuk bagi pecah sikit)
10. 1 labu bawang besar(di potong bulat)
11. 1 pokok daun bawang.

Macam biasa lah Kak Ros tak dak gambar....ni ehsan dari google.
Cara2 dia:

Bersihkan ayam,pas tu letak sebelah...Panaskan minyak dalam kuali....(minyak sikit ja tau..)Bila minyak dah panas,tumis kan kesemua bahan yang telah dikisar dan jugak lada hitam yang di tumbuk kasar.Pas tu masukkan ayam..goreng sebentar ngan bahan yang kita tumis tadi..Bila dah agak garing,masukkan sos lada hitam,gula,garam dan kiub ayam...kalau rasa kuah dia pekat sangat boleh la masukkan sedikit air.Akhir sekali masukkan ubi kentang,cili padi dan bawang besar.
Ok...dah siap....sapa yang nak try tu,boleh la try....



42 comments:

  1. peeergh... time nak tengahari ni singgah blog akak terus laparr... haaa3x

    ReplyDelete
  2. dah siap masak ye... meh Amie temankan lunch! sedapnya ayam....:)

    ReplyDelete
  3. sedapnya..kalau nurul mmg suka masak guna lada itam.kalau masak sup pun akan letak lada hitam sikit..kalau tak rasa tak sedap=)hehe

    ReplyDelete
  4. Menu kita hari ni lebih kurang sama lah kak ros cuma saya punya hitam pekat lagi. Dan Alhamdulillah dah sendawa pun Hehehe.

    ReplyDelete
  5. akak..nampak sedap..meh kat sy sikit..heheh..x mkn lagi nie..

    ReplyDelete
  6. sedap nya k.ros.mst tak selera kan mkn sorg2.meh rara teman.

    ReplyDelete
  7. nmpk sedapla kak ros.. esok nak wat la..hihiii

    ReplyDelete
  8. assalam ros..ayam masak lada hitam memang sedap..acik ambik jugak resepi ye.

    ReplyDelete
  9. sedapnya..
    teringat cny ni..bnyk masa nak masak..dan ramai pula yg akan menjamahnya..masak pun beriya2lah sikit..

    ReplyDelete
  10. tengok gambar je pun dah tau.mesti sedap nie.

    ReplyDelete
  11. salam perkenalan.. kita datang cini nak bls balik..

    ReplyDelete
  12. salam ziarah semula...

    rajin nyer akak memask2 nih... dana tak berapa suke lada hitam sbb prt tak tahan huhuhu

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum kak ros...
    terima kasih..dah ambik resepi kat sini....

    ReplyDelete
  14. anak suri kalau dengan ayam mmg no 1,,sampaikan tiap hari nk ayam huhu

    ReplyDelete
  15. tq kak 4 sharing

    p/s bla nk msk kn utk sy ni? ;-)

    ReplyDelete
  16. Salam Kazman & Sue,

    Dah nak sampai masa rehat dah ni kan....sat gi,boleh la pi jalan2 cari makan.....

    ReplyDelete
  17. Salam Amie,

    Kak Ros masak cepat2 pasai banyak lagi kerja yang Kak Ros nak kena buat...

    Sukanya Kak Ros kalau Amie sudi nak temankan Kak Ros makan...Mai la.....

    ReplyDelete
  18. Salam Wan nurul hezrina,

    Eemmmm....Wan ni macam Kak Ros la jugak...kalau menu berlauk ja,mesti nak pedas punya....

    ReplyDelete
  19. Salam Lya,

    Ya Lya...silakan lah.....

    ReplyDelete
  20. Salam Aidah,

    Ya ka....macam berjanji la pulak kita....he.he...

    Alhamdulillah....dah kenyang dah pun...Kak Ros ja yang tak makan lagi ni....

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Ros,

    terima kasih ya sudi singgah ke blog kak Nur yg tk seberapa itu...sedapnya tengok lauk ayam tu...terliur kak Nur kat sini.

    ReplyDelete
  22. Salam Tiramisu Fatiema,

    Ala....ya ka Fatiema...sama la ngan Kak Ros tak makan lagi...mai sini,kita makan sama2.....

    ReplyDelete
  23. Salam Cikpuan rara,

    Eemmm....betoi tu rara.....syoknya Kak Ros kalau rara sudi nak temankan Kak Ros....mai la.....

    ReplyDelete
  24. Salam IntaNBerliaN,

    Ha.....cuba lah Intan...senang dan rengkas ja resepi ni....tapi sedap...

    ReplyDelete
  25. Salam eB,

    Suka ya eB......Kak Ros pun suka jugak...nanti try lah...

    ReplyDelete
  26. Salam Acik,

    Waalaikumsalam Acik...silakan lah...

    ReplyDelete
  27. Salam Sal,

    Betoi tu Sal....kalau ada ramai yang nak makan tu,semangat lah sikit bila nak masak ni kan....

    ReplyDelete
  28. Salam atty`s,

    Emmm....kalau bagi Kak Ros tu,memang sedap lah....nanti atty`s try lah...

    ReplyDelete
  29. Salam Puan Fifiey,

    Salam perkenalan jugak la dari Kak Ros..Terma kasih banyak2 sudi mai kat sini....

    ReplyDelete
  30. Salam mayangsayang,

    Eemmmmm.....mayangsayang..memang sedap....

    ReplyDelete
  31. Salam norhidana,

    Ya terima kasih norhidana...

    Tak dak la rajin mana pun norhidana....tambah2 pulak tak dak sapa pun yang nak makan...Anak2 ngan Cek abang Kak Ros...selalunya malam depa jarang dok makan nasik dah...

    memang pun norhidana...lada ni panas..kalau tak tahan perut tu,jangan lah bubuh banyak sangat..

    ReplyDelete
  32. Salam Mulut Payau,

    Waalaikumsalam MP...sama2....

    Ya ka...silakan,ambik lah....

    ReplyDelete
  33. Salam Suri Solehah,

    Ya ka Solehah....tapi kalau Solehah nak masak resepi ni kat depa tak payah la bubuh lada hitam tu....

    ReplyDelete
  34. Salam Khairin,

    Sama2 Anies....Kalau nak masak kat Anies ni bila2 pun boleh....he.he.he....

    ReplyDelete
  35. Salam Nuridah,

    Waalaikumsalam Kak Nur....

    Sama2...Cantik dan ceria ja Kak Ros tengok blog Kak Nur...

    Ya ka...ada lagi ni,mai la....

    ReplyDelete
  36. Salam Ros..

    Nampak sangat menyelerakan ayam masak lada hitam tu Ros,ummi suka resipi yang ringkas macam ni, nanti bolehlah ummi cuba,insyaAllah

    ReplyDelete
  37. ehem sedapnya..sambil telan air liur..he2x..

    ReplyDelete
  38. Salam Ummiross,

    Ringkas,cepat dan sedap...cuba lah Ummi....

    ReplyDelete
  39. Salam mama aini,

    Ya ka mama....mai la kita makan sama2.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails