Sahabat adalah perisai diri

Friday, January 27, 2012

Bubur kacang durian

Salam,
Petang2 macam ni terasa pulak la Kak Ros nak makan benda2 yang menyejukkan tekak.....Terus ajak anak bujang kak Ros pi cari bahan2 dia....Menu ni ringkas dan senang sangat nak buat dia....Mesti semua orang dah tau nak buatnya kan....
Bubur kacang hijau dengan durian...bubur ni Kak Ros suka simpan dulu dalam peti ais,lepas tu baru lah makan....sedap.....

Bahan2nya:

1. 2 cawan kacang hijau (direbus sampai empuk)
2. 15 ulas durian(ikut suka lah nak bubuh banyak mana pun)
3. 3 cawan santan pekat.
4. 1/2 cawan gula pasir.
5. 1/2 cawan gula merah.
6. 3 helai daun pandan.
7. Sedikit garam.
8. Sedikit sagu.(rendam dulu sampai kembang)

Cara2nya:

Campurkan kesemua bahan2 kecuali durian dan sagu... Kacau pelan2 di atas api yg sederhana sampai hampir mendidih....
Masukkan durian dan kacau lagi sehingga mendidih (Kak Ros masukkan dengan bijinya sekali). Jangan berhenti kacau takut nanti santan dia meruap dan pecah minyak..Tahap kemanisan tu ikut suka lah ya....Akhir sekali kita masukkan sagu..kacau sampai sagu tu nampak jernih.....

Dah pun siap untuk di hidang.....Senang kan...



33 comments:

  1. salam kak ros
    sedapnya
    saya suka makan bubur kacang dgn biskut lemak. sedap

    ReplyDelete
  2. As-Salam Kakros...

    Feberet sayaaaaa niiiii...aduhai sedappppnyaaaa.....

    ReplyDelete
  3. Buat minum ptg mmg sedap ni kak ros...

    ReplyDelete
  4. bubur kacang ni dah tahap tradisi dah ni masa kecik2 kat kampung.... bila musim durian ni la jadinya durian yg tak termakan tu...

    ReplyDelete
  5. alahai Kak Ros....sedapnya bubur kacang durian tu...memang terliur tengok....

    ReplyDelete
  6. uish, sodap tu...
    lebih bubur kacang ni kalau bekukan dlm plastik ais krim malaysia, terangkat beb...

    ReplyDelete
  7. adoi...memang bunyi sedap...nampak pun sedap.tapi amount of sugar,calory dalam bubur ni...@_@...

    ReplyDelete
  8. ehem sedapnya..terliur mama..hu2x..

    ReplyDelete
  9. Buat aiskrim lagi sedap....
    heheeeeee=)

    ReplyDelete
  10. apa2 yang berkaitan dgn durian, mesti sedap..

    ReplyDelete
  11. my favourite nih...kalau balik kg mak mesti masak utk sue..hihi

    ReplyDelete
  12. akak..sedap..suka kalau cicah ngan roti..yummy

    ReplyDelete
  13. Salam Lya,

    Emmmm....dengan pulut pun sedap jugak Lya....

    ReplyDelete
  14. Salam Eye_nee,

    Waalaikumsalam Eye.....Emmm...memang sedap,feberet Kak Ros jugak....

    ReplyDelete
  15. Salam Cikpuan rara,

    Ooooo...rara tak makan durian ya....tak pa lah....makan kosong macam tu pun,sedap jugak kan rara....?

    ReplyDelete
  16. Salam ainnoraini,

    Betoi tu ainnoraini....makan sambil ambil angin luar pulak tu kan....memang sedap...

    ReplyDelete
  17. Salam Kazman & Sue,

    Betoi tu Kazman....bubur kacang ni adalah salah satu makanan tradisi yang tak akan ketinggalan zaman...dari mak,tok kita dulu2 sampai lah kat anak2 kita la ni kan...Anak2 Kak Ros semua memang suka sangat dengan bubur ni....

    ReplyDelete
  18. Salam Mayangsayang,

    Emmm.. tambahan pulak makan masa sejuk2 tu....memang sedap la mayang....

    ReplyDelete
  19. Salam Mulut Payau,

    He.he.he.....ada lagi ni MP...mai la...

    ReplyDelete
  20. Salam SudipVSsenduk,

    Dulu, masa Kak Ros kecik2,mak Kak Ros selalu buat ais krim bubur kacang ni...tu yang Kak Ros suka makan time dia sejuk....

    ReplyDelete
  21. Kemanisan dalam bubur ni bergantung kat kita lah Mr.Clive....kalau tak mau manis, boleh kurangkan gula....

    Memang tak bagus makan manis2 ni ....tapi sekali sekala tu tak pa la kan.....?

    ReplyDelete
  22. Salam mama aini,

    Emmm...ada lagi ni mama....mai la...

    ReplyDelete
  23. Salam Aine Ainun,

    Memang pun Aine...Kadang2 Kak Ros ada jugak buat,boleh makan banyak hari sikit....

    ReplyDelete
  24. Salam norh,

    Betoi tu norh....Kak Ros,kalau dapat durian ni,dah terpikir macam2 nak buat...

    ReplyDelete
  25. Salam Sue Zainun,

    Masakkan dari air tangan mak,mesti lah lagi sedap kan Sue...?

    ReplyDelete
  26. Salam Tiramisu Fatiema,

    Memang pun Fatiema....makan ngan pulut pun sedap jugak.....

    ReplyDelete
  27. Salam Fieda,

    Emmmm.....memang sedap.....tambahan masa dia sejuk kat dalam peti ais tu,lagi sedap kan Fieda.....?

    ReplyDelete
  28. xleh mkn byk nnt asik nk kentut je hehehe

    ReplyDelete
  29. Salam Khairin,

    Ya ka Anies....bagus la tu buang angin.....he.he.he.....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails