Sahabat adalah perisai diri

Thursday, January 12, 2012

Duit bukan segala galanya.....

Salam,
Sapa yang tak kenal ngan duit ni kan...budak2 yang baru setahun tu pun dah boleh kenai benda yang di namakan duit ni....memang tak di nafikan lah duit ni amat penting dalam kehidupan kita semua...Semua orang perlukannya supaya  boleh meneruska kehidupan yang sempurna di dunia ni.....Tapi jangan sesekali biarkan duit tu menguasai kita sampai kita lupa diri......Bagi sesetengah orang tu,depa menganggap duit ni lebih penting dari segala galanya pasai depa ingat dengan adanya duit yang banyak,depa boleh  buat apa saja dan boleh dapat apa2 pun yang depa mau......


Ini semua hanya lah sangkaan sesetengah orang ja lah....yang sebenarnya ada banyak perkara yang tak boleh di beli dengan wang ringgit......

Kaya mana sekali pun kita...jutawan mana sekali pun kita,walau bertimbun mana sekali pun duit kita,namun kita tak berdaya nak beli perkara2 yang ada kat bawah ni......Apa gunanya duit berjuta juta,tapi kita tak dapat nak memiliki semua perkara2 ni dalam hidup kita kan........


1. KEBAHAGIAAN DIRI SENDIRI.....
Kita boleh dapat apa saja dengan duit ni kan...betoi dak...?tapi boleh ka kita dapat kebahagiaan hati ni dengan duit....?

2. KEBAHAGIAAN ANAK ANAK DAN KELUARGA....

 Kita boleh bagi kat depa duit untuk beli apa yang depa mau,tapi boleh ka duit tu buat depa rasa bahagia...? 

3. PERASAAN CINTA DAN KASIH SAYANG....

 Memang kita boleh guna duit untuk membuat orang tertarik ngan kita....,untuk orang berkawan ngan kita ......dan untuk orang bersuka suka ngan kita...tapi boleh ka kita dapat perasaan cinta dan kasih sayang yang ikhlas dari depa dengan duit....?

4. KESIHATAN DIRI.....

Kita boleh beli apa jenis ubat sekali pun,pasai kita banyak duit kan...?tapi kita boleh ka beli kesihatan diri kita jangan sakit sampai mati....?

5. KEJAYAAN HIDUP.....

 Boleh kah kita mencapai kejayaan hidup dengan duit tampa kita berusaha sedaya upaya dan bekerja keras .....?

6. BAKAT KITA....
 Bakat ni ada lah anugerah dari Allah....Kita semua dilahirkan dengan bakat2 yang tertentu.....kita boleh gunakan duit untuk mengasah bakat yang kita dapat dari Allah......tapi boleh ka kita beli bakat yang tak dak kat kita seperti ,kalau kita tak dak bakat untuk menyanyi,boleh ka kita dapat bakat tu dengan wang ringgit.....?

7. SIKAP YANG BAIK.....

 Setahu kak Ros la.... sikap yang baik ni hanya boleh kita dapat  dengan cara pendidikan yang betoi ,ikhlas dan jugak kasih sayang......

8. KETENANGAN HATI....

Kak Ros rasa la....bila kita banyak duit ni..,lagi la..hati kita tak tenang kan....
Memang tak di nafikan lah...kita boleh dapat banyak mana pun hiburan yang kita mau dan hanya keseronokkan saja yang kita boleh dapat,betoi dak......?

9. MASA.....

boleh ka kita bayar untuk masa kita yang dah berlalu supaya patah balik....?


34 comments:

  1. betul akak..sy setuju..sekaya mane pon kita..semua tu xbeli beli ngan wang ringgit..

    ReplyDelete
  2. yang kak ros senaraikan tu semua nyer pree belaka, tapi masih lagi ler ramai yang tak dapat memilikinya..

    ReplyDelete
  3. maknanya.. duit bukanlah segalanya.. benda ni semua free ajer tp benda yg free ni lah yg susah nak dpt kalo kita x ikhlas...

    ReplyDelete
  4. betul tu k.ros..jgn jadi hamba duit!

    ReplyDelete
  5. salam kak,

    yelah...

    cinta dari suami dan anak2
    tidak boleh dibeli
    begitu juga dgn kesihatan :)

    ReplyDelete
  6. pengalaman mengajar saya duit bukan segalanya... jgn terlalu tamak... sederhana sudah memadai... yang penting jagn sampai jadi hamba duit...

    ReplyDelete
  7. ehem betul..duit bukan segala2nya..kerana ada benda tidak dpt dibeli dgn duit..hu2x..

    ReplyDelete
  8. duit tu hanya pengantara shj... mcm pelengkap idup..

    ReplyDelete
  9. Assalam kak ros,
    setuju betul dengan entry akak ni..

    ReplyDelete
  10. Duit Bukan segala-galanya kan Ros..Tapi kini segala-galanya perlu duit...namun jgn sampai menghamba abdikan diri kepada duit.. sehingga saat beria-ia mecarinya terabai segala yg wajib kita lakukan sebagai hambaNYA...

    ReplyDelete
  11. kadang2 orang sanggup bergaduh sebab duit.
    tapi alhamdulillah hari ni dpt rezeki duit sket. belum pon sampai raya cina tapi dah dapat angpao. rezeki2. hehe

    ReplyDelete
  12. Betul3. Sangat setuju. Saya dah jumpa ramai org yang berduit tapi hati tak tenang, tidur tak lena dan keluarga pecah belah dan macam2 lagi. Mungkin Allah menduga dia agaknya. Sebab kekayaan duit tu pun satu bentuk dugaan jugakkan.

    ReplyDelete
  13. ramai yg berduit tapi sunyi. clueless dalam merancang masa depan.

    so, better bersederhana je kan?

    ReplyDelete
  14. setuju...duit bkn segalanya :)

    ReplyDelete
  15. kalau bercerita bab duit ni, bagi saya, kesihatan adalah suatu anugerah yang memang tak dapat dibeli...kalau tengok ranking, org kaya ramai je yg mati dulu.tulah kan, hargailah kesihatan yg ada...heheh

    ReplyDelete
  16. betul tu kak ros....duit bukan segalanya.....

    ReplyDelete
  17. utk hidup kita perlu duit. tp bukanlah utk duit kita perlu hidup.. kan...

    ReplyDelete
  18. Salam Tiramisu Fatiema,

    Duit ni hanya penting untuk meneruskan hidup kita ni ja...tapi bukan segala galanya bagi kita..

    ReplyDelete
  19. Salam Anaa,

    Tu la yang Kak Ros katakan Anaa....kalau lah dengan duit ni kita boleh buat dan dapat apa saja yang kita mau,pasai apa perkara2 yang kat bawah ni kita tak boleh perolehi ja dengan duit....benda ni tak dak di juai tang mana2 pun,Allah bagi percuma saja kat kita,tapi amat susah kita nak dapatkannya kan....

    ni lah menandakan yang duit ni bukan lah segala galanya bagi kita..ada lagi yang lebih penting dari duit yang perlu kita cari...

    ReplyDelete
  20. Salam Queen Teratal,

    ya betoi tu queen.....yang penting sekali hati yang tulus ikhlas dan selalu mengingati Allah saja yang akan memperolehi perkara2 ni,dengan izin Allah lah.......tu pun tak semua jugak yang kita dapat..seperti bakat,kesihatan dan masa,rasanya yang ni memang kita tak kan boleh dapat sampai bila2 pun..

    perkara2 ni lah yang sangat penting dalam hidup kita..tak dak maknanya... ada harta banyak mana sekali pun kalau perkara2 ni tak dak dalam hidup kita...

    kadang2 tu Kak Ros dok tengok manusia ni yang dah kaya tu,masih tak puas hati lagi dengan rezeki yang Allah bagi,dok pulun cari lagi,macam nak hidup selama lamanya tak mati2...dah kaya nak kaya lagi....

    ReplyDelete
  21. Salam Anim,

    Bila kita dah jadi hamba duit,kita akan lupa segala galanya....dan tak mustahil jugak kita akan kehilangan apa saja yang dok ada di sekeliling kita......

    ReplyDelete
  22. salam Ati,

    Waalaikumsalam Ati....betoi tu Ati,Hanya hati yang mulia saja boleh mendapatkannya...bukannya dengan duit yang bertimbun...

    ReplyDelete
  23. Salam dwaty,

    Ya betoi tu dwaty....Bila kita dah jadi hamba duit,dah banyak duit,secara tak langsungnya kita jugak akan menjadi tamak...dalam kepala tu tak dak benda lain dah yang nak pikir....asyik dok ingat macam mana nak dapat duit ja...

    ReplyDelete
  24. Salam mama aini,

    Kak Ros ni kan nya apa mama...nak ingatkan semua kawan2 dan diri Kak Ros sendiri jugak..jangan asyik dok nak kejar duit dan harta dunia saja sampai Allah,anak2 suami atau isteri kita terabai....

    Duit dan harta memang lah penting....bukannya tak boleh nak cari harta ni....cuma janganlah sampai kita terlupa, ada lagi benda yang lebih penting dalam hidup kita yang harus kita cari....

    ReplyDelete
  25. Salam Khairin,

    Emmmm....memang pun Anies...kalau tak dak duit ni pun susah jugak la.... macammana kita nak hidup kan...dah nak buat apa pun semuanya kena guna duit...

    Cuma Bagi Kak Ros ...cari duit ni hanyalah untuk keselesaan hidup kita di dunia ni sementara nak mati ja.....

    ReplyDelete
  26. Salam Ayu,

    Waalaikumsalam Ayu...terimakasih lah Ayu setuju ngan Kak Ros...Sama2lah kita ingat memperingati sesama kita semua ya...

    ReplyDelete
  27. Salam Eye_nee,

    Ya betoi tu Eye.....tak di nafikan lah,zaman la ni segala galanya perlukan duitkan.....

    Cuma dalam masa kita dok mencari duit tu,janganlah kita terlupa apa yang dok ada di sekeliling kita ni,tuhan yang kita cintai,anak2 suami atau isteri yang kita sayangi,ibu bapa kita,sanak saudara kita,kawan2 kita dan jugak jiran2 kita.....

    ReplyDelete
  28. Salam Lya,

    Betoi tu Lya...bukannya bergaduh ja,sampai berbunuh bunuh pun ada...Depa dah anggap duit ni lebih penting dari segala galanya....lebih penting dari perhubungan dan jugak nyawa...

    Alhamdulillah....rezeki tu...

    ReplyDelete
  29. Salam Aidah,

    Betoi tu Aidah....Apa yang dok ada kat kita ni boleh dikatakan semuanya dugaan dari Allah....kaya ka miskin ka,cantik ka,hudoh ka,pandai ka,bodoh ka,yang ada anak ka,yang tak dak anak ka,yang dah kahwin ka,yang tak kahwin lagi ka,yang sihat ka,yang sakit ka dan banyak lagi,ni semuanya dugaan dari Allah....
    Mana yang Dia bagi hat tak elok ni.....,Dia nak tengok la kita ni boleh sabar ka dak,kita dengki ka dak dan macam2 lagi lah...

    Dan hat mana yang Dia bagi elok belaka ni Dia nak tengok jugak Hampa bongkak sombong ka dak,kedekut ka dak,hina orang ka dak dan macam2 lagi.....

    ReplyDelete
  30. Salam gadisBunga,

    Emmm......Betoi tu gB....ketenangan jiwa tak boleh di beli ngan wang ringgit....jadi toksah lah dok gelut sangat cari duit sampai terlupa yang kita ni hamba Allah.....

    ReplyDelete
  31. Salam nOOrsha,

    Terimakasih nOOrsha setuju ngan kak Ros....Sama2 lah kita beringat dan ingat memperingati kat semua kawan2...

    ReplyDelete
  32. Salam Nuwairani,

    Tu la kan Nuwairani....duit banyak pun tak dak gunanya kan kalau tubuh badan kita tak sihat.....

    ReplyDelete
  33. Salam Mulut Payau,

    Sama2 lah kita beringat ya MP...janganlah dok jadi hamba duit.. dan jangan melebihi duit dari segala galanya.....

    ReplyDelete
  34. Salam idasm,

    Betoi sangat tu idasm.....kalau kita hidup kerana duit,lintang pukang lah hidup kita ni....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails