Sahabat adalah perisai diri

Saturday, February 18, 2012

7 Sebab Suami Benci Isteri..(menurut Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah )

Salam,
Ada sapa2 yang berminat nak tau sebab2 yang suami kita ni benci sangat kat kita ni.....Ha....kak Ros dah letak kat bawah ni.....Sapa yang berminat tu.....baca lah......


1. CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata...

2. CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...

3. CELUPAR
Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.

4. COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje... Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.

5. CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2...

6. CEREWET

Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.

7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi....

42 comments:

  1. saya setuju sgt yg no.3 sebab ada kata hikmat menyebut "90% perselisihan dalam kehidupan sehari-hari disebabkan oleh NADA SUARA yang salah".

    ReplyDelete
  2. nauzubillah
    kalau boleh jgn le sampai suami benci kan

    ReplyDelete
  3. Ermmm...terletak pada mulutnya...

    Senjata paling tajam..

    Mudah2han, jgnla sampai dbenci somi kan....

    ReplyDelete
  4. tq for sharing.msg2 mesti kena ada ilmu utk menangani semua rasa hati ini.kedua belah pihak perlu mainkan peranan

    ReplyDelete
  5. takutnya dibenci-benci yee..
    biarlah disayang-sayang..
    menerima kita seadanya..disamping cuba memperbaiki diri

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Kak Ros..

    Wahh..entri yang menarik...ingatan untuk masa depan..

    Terima kasih kak Ros..^^

    ReplyDelete
  7. seorg isteri msti jaga adab.. jgn smpai dibenci suami... nnti lain jadinya.. n.. info ni blh dijadikan pnduan buat smua isteri..

    ReplyDelete
  8. bagus info ni.. moga kita smeua menjadi isteri yang disayangi suami bkn dibenci olh suami..

    ReplyDelete
  9. ..para suami,kalau nak bersedekah tu..niatkan atas nama isteri.

    ReplyDelete
  10. No.1 tu yg takut sgt rasanya...takmo la cabar2 lelaki...mintak dijauhkan la...

    ReplyDelete
  11. info yang bagus..boleh dijadikan panduan..semoga kita jadi isteri yg disayangi bukan dibenci..

    ReplyDelete
  12. paling nak kene jaga tu mulut lah kan. kerana mulut badan binasa..

    ReplyDelete
  13. err..okay..
    saya takde suami lagi..
    hehehe

    ReplyDelete
  14. salam kak ros..haha..sy lum kawen ag..xde pengalaman..moga suami isteri saling menjaga tuturkata..tingkhlaku..moga bahagia rumhatngga

    ReplyDelete
  15. dan 7 perkara ini jugak boleh buat isteri benci suami nya...heheh..

    ReplyDelete
  16. Bagus info ni...yang penting bila dah jadi suami isteri kene ada sikap tolak ansur dan saling percaya antara satu sama lain...baru la aman damai dan bahagia..

    ReplyDelete
  17. moga2 kita para isteri tak camtu.. sikit2 tu ada lah sebab manusia bukan nya perfect kan.. tapi jgn diulang kerap kali.. hatta sang suami juga perlu jaga tatasusila & tanggungjawab mereka jugak..

    ReplyDelete
  18. kalau blh kita elakkan lah semua yg di atas tu kan..

    ReplyDelete
  19. Salam Anim,

    Ni lah Sslalunya orang dok katakan,kerana mulut badan akan binasa....kalau tak badan binasa pun,orang akan benci kan Anim....

    ReplyDelete
  20. salam Kasihredha,

    Betoi tu kasihredha....syurga kan ka di bawah telapak kaki suami .....Cuba usaha lah sedaya upaya kita supaya depa menyayangi kita kan kasih.......

    ReplyDelete
  21. Salam Aine,

    Berdosa besar jika kita meninggikan suara kat suami,apatah lagi mengeluarkan kata2 yang kesat kan Anie........

    ReplyDelete
  22. Salam Chempaka,

    Sama2.....betoi tu Chempaka....kita ni hendaklah kena saling hormat menghormati,faham memahami,bertolak ansur dan sayang menyayangi di antara satu sama lain.....baru lah rumahtangga akan bahagia dan tak akan ada perasaan benci di antara suami dan isteri.....

    ReplyDelete
  23. Salam Sal,

    Kita sebagai manusia ni semuannya tak terlepas dari buat kesilapan...... ambik ia sebagai iktibar jangan di ulangi kesilapan yang lalu.......

    perbaikilah diri untuk kearah kebaikan.....Bukan suami saja,semoga semua orang menyayangi kita...

    ReplyDelete
  24. Salam Noorieda,

    Waalaikumsalam Noorieda.....bagus sangat tu...belajar dan perkemas kan diri ni awai2,jangan bila dah kahwin baru lah nak belajar kan.....

    Sama2.......

    ReplyDelete
  25. Salam Lya,

    Ya Lya.....kita ni sebagai seorang wanita ,tambah pulak bila dah bergelar isteri ni,mestilah kena ada budi bahasa,adap dan sopan santunnya....

    Kita bercakap ni pun hanya buat suami yang baik....pasai tu lah isteri kena jaga adap2 ni semua supaya suami sayang....

    kalau suami yang tak berjenih,dok asyik buat bini ja tak boleh nak silap sikit....haaaa....suami yang macam ni barulah tak patut dihormati kan Lya....

    ReplyDelete
  26. Salam IntaNBerliaN,

    EEmmm....betoi tu IntaNBerliaN.....Kena buatlah apa yang patut kan supaya kita disayangi suami...

    ReplyDelete
  27. Salam Cinnamon,

    EEEmmm....ada ka depa dok buat macam tu Cinnamon......he.he.he....

    ReplyDelete
  28. Salam Yayansmum,

    Isteri yang suka dok cabar2 ni lah yang selalunya dok kena macam2 nih kan.....

    ReplyDelete
  29. Hi Mr.Clive,

    EEEmmm....Memang betoi sangat tu Mr,Clive.....Tapi suami pun kenalah jaga dan beringat jugak kan......

    Apa pun dalam rumahtangga ni mestilah kena adil dan saksama...Jangan sampai isteri pulak yang benci kat suami....he.he.he....

    ReplyDelete
  30. Salam Sue Zainun,

    Betoi tu Sue.....Bahagiaaaa sangat.... kalau suami isteri ni boleh mengharungi rumahtangga dengan berkasih sayang kan....

    ReplyDelete
  31. Salam Cik Pipi Tembam,

    EEmmm....betoi tu Cik Pipi Tembam....Senjata yang amat tajam...

    ReplyDelete
  32. Salam Teenager,

    Ya ka......banyak masa lagi boleh belajar nih....he.he.he....

    ReplyDelete
  33. Salam Tiramisu Fatiema,

    Waalaikumsalam Fatiema.....Haaaa....Macam teenager lah nooo...banyak masa lagi boleh belajar nih....he.he.he....

    ReplyDelete
  34. Salam Diana,

    Ya....betoi tu Diana...kena bertolak ansur lah kan.....

    ReplyDelete
  35. Salam ainnoraini,

    EEmmm....betoi tu ainnoraini.....kalau tak dak tu semua,memang tak akan aman lah kan....

    ReplyDelete
  36. Salam Acik,

    Waalaikumsalam Acik.....Sama2....

    ReplyDelete
  37. Salam Mulan,

    Betoi tu Mulan.....suami pun mesti kena jaga perangai jugak...baru lah semuanya cantik kan....

    ReplyDelete
  38. Salam eita,

    He.he.he....mesti kena ambik tau ni eita.....penting sangat nih....

    ReplyDelete
  39. Salam Fieda,

    Ya...semoga kita dapat menghindarkan semua perkara kat atas tu....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails