Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, February 22, 2012

Carilah Kesilapan Diri Sendiri....

Assalamualaikum,
Kebanyakkannya manusia ni.........memang tak pernah nampak hakikat kekurangan dirinya sendiri.... jadi lepas baca apa yang tertulis kat bawah ni...cuba2 lah kita cari ya....apa yang tak kena ngan diri kita ni........


Kadang-kadang,
Busuk bau orang kita perasan,
Kita sedar,
Kita tahu..
Tapi,
Kita tak perasan satu hal,
Busuk bau sendiri..


Bila di aplikasi pada kesilapan,
Ia terjadi hal yang sama,
Kesilapan orang,
Walau ia sekecil hama,
Kita cepat saja perasan,
Lagi teruk,
Bukan nak tegur dengan berhemah,
Tapi tambah diaibkan..

Silap dan salah kita,
Memang sampai sudah kita tak tahu,
Tak sedar,
Selagi tiada yang menegur,
Kalau sedar pun,
Kita buat tak endah,
Lagi teruk,
Cuba menafikan pula,
Dan menuding jari pada yang lain..

Itulah hakikat..
Bahawa,
Hidup ini perlu saling memerlukan,
Tegur menegur dengan cara baik,
Bukan cakap belakang,
Atau tokok tambah penyedap rasa..


Muhasabah diri,..
Renung-renung kesilapan sendiri…

12 comments:

  1. assalam ros..bahsa yang acik selalu gunakan..cermin diri kita dulu..lihat diri kita..sebelum kita mengata orang lain.

    ReplyDelete
  2. kak ros...
    kadang2 kita sukar menerima teguran orang...walau hakikatnya betul..
    Itulahkan, perlu sntiasa muhasabah diri....

    ReplyDelete
  3. salam ,

    Akak, betol tu kadang2 tu menagta orang paku serpih mengata orang dia lagi la lebih ......jadi cermin lah diri sendiri sebelom nak cerminkan orang lain ...

    ReplyDelete
  4. sbb tu..
    sblum kt pndang org..kt cermin diri kt dulu... jgn sbb asyik nk tgk org.. smpai kan apa y tjdi kt diri sndiri kt x sdr.. sama2 muhasabah diri.. kenali diri :-)

    ReplyDelete
  5. Asyik merenung muka sendiri kat cermin tak sedar ramai diluar sana jauh lebih cantik...

    ReplyDelete
  6. btul tu, sblum ajal mnjmput lbih baik kita koreksi kkurangn dr kita sndiri dlu bbanding kkurangn org lain.

    lbih baik kita hisab dr kita sndiri dulu sblum dhisab olehNya nnti

    ReplyDelete
  7. tq...saya pon tengah bertafakur sekejup...terus nak mohon maaf jika ada tersalah dan tersilap ye kakk...

    ReplyDelete
  8. N3 kamu pagi ini cukup menyedarkan..Terimakasih ...semoga kita sama-sama menyedari apa kekurangan diri utk dibaiki..InsyaAllah...

    ReplyDelete
  9. Semoga kita sentiasa mengkaji diri sendiri, bukan mengeji org lain.

    ReplyDelete
  10. kalu ego setinggi langit...mmm xtau nk kt

    ReplyDelete
  11. sentiasa perlu membawa "cermin" kemana mana...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails