Sahabat adalah perisai diri

Sunday, February 19, 2012

Gangguan iblis ketika sakaratul maut....

salam,
Hanya orang2 yang tergolong daripada orang2 yang beriman,beramal soleh dan orang2 yang hatinya mulia setiasa mengingati Allah tanpa henti dan tanpa jemu saja yang dapat mengatasi sakaratul maut ni nanti.....Takut sungguh bila Kak Ros membaca ni semua....Adakah diri  kita ni mampu mengatasi sakaratul maut ni nanti dengan jayanya.........

Iblis Datang Mengganggu Ketika Sakaratul Maut ...

Syaitan dan Iblis akan sentiasa mengganggu manusia, bermula dengan memperdayakan manusia dari terjadinya dengan setitik mani hinggalah ke akhir hayat mereka, dan yang paling dahsyat ialah sewaktu akhir hayat iaitu ketika sakaratul maut. Iblis mengganggu manusia sewaktu sakaratul maut disusun menjadi 7 golongan dan rombongan. Hadith Rasulullah SAW. menerangkan:
Yang bermaksud: “Ya Allah aku berlindung dengan Engkau daripada perdayaan syaitan di waktu maut.”


Rombongan 1

Akan datang Iblis dengan banyaknya dengan berbagai rupa yang pelik dan aneh seperti emas, perak dan lain-lain, serta sebagai makanan dan minuman yang lazat-lazat. Maka disebabkan orang yang di dalam sakaratul maut itu di masa hidupnya sangat tamak dan loba kepada barang-barang tersebut, maka diraba dan disentuhnya barangan Iblis itu, di waktu itu nyawanya putus dari tubuh. Inilah yang dikatakan mati yang lalai dan lupa kepada Allah SWT inilah jenis mati fasik dan munafik, ke nerakalah tempatnya.

Rombongan 2

Akan datang Iblis kepada orang yang didalam sakaratul maut itu merupakan diri sebagai rupa binatang yang di takuti seperti, Harimau, Singa, Ular dan Kala yang berbisa. Maka Apabila yang sedang didalam sakaratul maut itu memandangnya saja kepada binatang itu, maka dia pun meraung dan melompat sekuat hati. Maka seketika itu juga akan putuslah nyawa itu dari badannya, maka matinya itu disebut sebagai mati lalai dan mati dalam keadaan lupa kepada Allah SWT, matinya itu sebagai Fasik dan Munafik dan ke nerakalah tempatnya.

Rombongan 3

Akan datang Iblis mengacau dan memperdayakan orang yang di dalam sakaratul maut itu dengan merupakan dirinya kepada binatang yang menjadi minat kepada orang yang hendak mati itu, kalau orang yang hendak mati itu berminat kepada burung, maka dirupai dengan burung, dan jika dia minat dengan Kuda lumba untuk berjudi, maka dirupakan dengan Kuda lumba (judi). Jika dia minat dengan dengan ayam sabung, maka dirupakan dengan ayam sabung yang cantik. Apabila tangan orang yang hendak mati itu meraba-raba kepada binatang kesayangan itu dan waktu tengah meraba-raba itu dia pun mati, maka matinya itu di dalam golongan yang lalai dan lupa kepada Allah SWT. Matinya itu mati Fasik dan Munafik, maka nerakalah tempatnya.

Rombongan 4


Akan datang Iblis merupakan dirinya sebagai rupa yang paling dibenci oleh orang yang akan mati, seperti musuhnya ketika hidupnya dahulu maka orang yang di dalam sakaratul maut itu akan menggerakkan dirinya untuk melakukan sesuatu kepada musuh yang dibencinya itu. Maka sewaktu itulah maut pun datang dan matilah ia sebagai mati Fasik dan Munafik, dan nerakalah tempatnya

Rombongan 5

Akan datang Iblis merupakan dirinya dengan rupa sanak-saudara yang hendak mati itu, seperi ayah ibunya dengan membawa makanan dan minuman, sedangkan orang yang di dalam sakaratul maut itu sangat mengharapkan minuman dan makanan lalu dia pun menghulurkan tangannya untuk mengambil makanan dan minuman yang dibawa oleh si ayah dan si ibu yang dirupai oleh Iblis, berkata dengan rayu-merayu “Wahai anakku inilah sahaja makanan dan bekalan yang kami bawakan untukmu dan berjanjilah bahawa engkau akan menurut kami dan menyembah Tuhan yang kami sembah, supaya kita tidak lagi bercerai dan marilah bersama kami masuk ke dalam syurga.” Maka dia pun sudi mengikut pelawaan itu dengan tanpa berfikir lagi, ketika itu waktu matinya pun sampai maka matilah dia di dalam keadaan kafir, kekal ia di dalam neraka dan terhapuslah semua amal kebajikan semasa hidupnya.

Rombongan 6


Akan datanglah Iblis merupakan dirinya sebagai ulamak-ulamak yang membawa banyak kitab-kitab, lalu berkata ia: “Wahai muridku, lamalah sudah kami menunggu akan dikau, berbagai ceruk telah kami pergi, rupanya kamu sedang sakit di sini, oleh itu kami bawakan kepada kamu doktor dan bomoh bersama dengan ubat untukmu.” Lalu diminumnya ubat, itu maka hilanglah rasa penyakit itu, kemudian penyakit itu datang kembali. Lalu datanglah pula Iblis yang menyerupai ulamak dengan berkata: “Kali ini kami datang kepadamu untuk memberi nasihat agar kamu mati didalam keadaan baik, tahukah kamu bagaimana hakikat Allah?” Berkata orang yang sedang dalam sakaratul maut: “Aku tidak tahu.” Berkata ulamak Iblis: “Ketahuilah, aku ini adalah seorang ulamak yang tinggi dan hebat, baru sahaja kembali dari alam ghaib dan telah mendapat syurga yang tinggi.
Cubalah kamu lihat syurga yang telah disediakan untukmu, kalau kamu hendak mengetahui Zat Allah SWT hendaklah kamu patuh kepada kami.” Ketika itu orang yang dalam sakaratul maut itu pun memandang ke kanan dan ke kiri, dan dilihatnya sanak-saudaranya semuanya berada di dalam kesenangan syurga, (syurga palsu yang dibentangkan oleh Iblis bagi tujuan mengacau orang yang sedang dalam sakaratul maut). Kemudian orang yang sedang dalam sakaratul maut itu bertanya kepada ulamak palsu: “Bagaimanakah Zat Allah?” Iblis merasa gembira apabila jeratnya mengena. Lalu berkata ulamak palsu: “Tunggu, sebentar lagi dinding dan tirai akan dibuka kepadamu.” Apabila tirai dibuka selapis demi selapis tirai yang berwarna warni itu, maka orang yang dalam sakaratul maut itu pun dapat melihat satu benda yang sangat besar, seolah-olah lebih besar dari langit dan bumi.

Rombongan 7

Rombongan Iblis yang ketujuh ini Iblis terdiri dari 72 barisan sebab menjadi 72 barisan ialah kerana dia menepati Iktikad Muhammad SAW bahawa umat Muhammad akan terbahagi kepada 73 puak (barisan). Satu puak sahaja yang benar (ahli sunnah waljamaah) 72 lagi masuk ke neraka kerana sesat. Ketahuilah bahawa Iblis itu akan mengacau dan mengganggu anak Adam dengan 72 macam yang setiap satu berlain di dalam waktu manusia sakaratul maut. Oleh itu hendaklah kita mengajarkan kepada orang yang hampir meninggal dunia akan talkin Laa Ilaaha Illallah untuk menyelamatkan dirinya dari gangguan Iblis dan syaitan yang akan berusaha bersungguh-sungguh mengacau orang yang sedang dalam sakaratul maut. Bersesuaian dengan sebuah hadith yang bermaksud: “Ajarkan oleh kamu (orang yang masih hidup) kepada orang yang hampir mati itu: Laa Ilaaha Illallah.”

26 comments:

  1. assalammualaikum,

    moga kita semua tidak tertipu dengan tipudaya syaitan..Amin

    ReplyDelete
  2. mintak jauh dari godaan syaitan ini..
    moga Allah memelihara kita semua
    insyaalah

    ReplyDelete
  3. Terimakasih atas info ini..
    INIlah kali pertama membaca cerita bekaitan iblis menggoda manusia menghampiri sikratulmaut..

    ReplyDelete
  4. astaghfirullah... moga kita semua dijauhkan dari godaan iblis semua tu dan mendapat rahmat Allah selamanya..

    ReplyDelete
  5. betapa besarnya dugaan, dari saat awal hingga akhirnya~

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..

    Nauzubillah..semoga kita dilindungi oleh ALLAH SWT..Insya-ALLAH..

    ReplyDelete
  7. post yang akan dikongsi bersama-sama teman serumah... :)

    ReplyDelete
  8. Asslamualaikum kak Ros...
    Terima kasih atas info ni...memang menakutkan...semoga kita semua tidak tertipu dgn godaan iblis ni....

    ReplyDelete
  9. http://bsyokonline.blogspot.com/ terdapat Cannel online ASTRO ARENA ,ASTRO CERIA, ASTRO OASIS ,ASTRO PRIMA ,ASTRO RIA ,AXN ,DOCUMENTARY TV ,E-KOREA ,FOX MOVIE, HBO ,MALAYSIA YOUTH Tv .NTV 7, RTM TV 1 ,RTM TV2 ,TV 3 ,TV 8, TV 9.and radio onoline

    ReplyDelete
  10. salam kak ros..ya Allah..bijak betul syaitan ni memeperdayakan manusia ye..takut saya kak..moga2 tidak tertipu dgn godaannya..

    ReplyDelete
  11. salam kak ros.. mudah2 mudahan kita tidak trpedaya dgn gangguan jin dan syaitan nnt... takut plak..

    ReplyDelete
  12. Salam anitaare,

    Waalaikumsalam anitaare.....semoga macam tu lah ya dapat kembali dalam iman.........jauh daripada gangguan syaitan....

    ReplyDelete
  13. Salam Cheqna,

    Ya Cheqna....semoga macam tu lah harapan kita....Amin...

    ReplyDelete
  14. Salam Sal,

    Sama2.... info yang baik harus di kongsi bersama kan Sal....

    kak Ros pun kali pertama jugak baca nih....

    ReplyDelete
  15. Salam Mulan,

    Ya Mulan,...ingat lah kat Allah sentiasa,semoga kita akan dilindunginya daripada semua yang tak baik.....

    ReplyDelete
  16. Salam Sal IjOu,

    Betoi tu Sal IjOu.....tak dak sapa dah yang boleh tolong kita melainkan hanya ingatan kita kat Allah dan amalan yang baik saja yang boleh tolong kita masa tu....

    ReplyDelete
  17. Salam Noorieda,

    Waalaikumsalam Noorieda....ya semoga kita sentiasa dilindunginya....Amin...

    ReplyDelete
  18. Hi Mr.Clive,

    Ya Mr.Clive....apa pu benda yang baik ni harus di kongsi bersama....Teruskan lah niat yang murni tu ya.....

    ReplyDelete
  19. Salam hazila,

    Ya salam ziarah kembali dari Kak Ros....Terima kasih Ya hazila....

    ReplyDelete
  20. Salam CkLah,

    Ya terima kasih CkLah....

    ReplyDelete
  21. Salam Mulut Payau,

    Waalaikumsalam MP....Masa ni kita tak akan dengar dan nampak apa2 dah pun...hanya melainkan godaan syaitan saja...
    Tika ni hati yang sentiasa mengingati Allah dan amalan2 yang mulia saja yang boleh menolong kita....

    ReplyDelete
  22. Salam bsyok,

    Terima kasih ya bsyok....sudi mai ziarah kak Ros kat sini....Macam2 siaran yang dok ada kat blogbsyok online ya.....

    Insyaallah kak Ros akan terjah kesana nanti......

    ReplyDelete
  23. Salam Fieda,

    Waalaikum salam Fieda....Depa kan dah berjanji dengan Allah SWT akan terus berusaha menyesatkan umat muhammad...

    Masa kita dok sihat ni pun selalu ja dok tergoda ngan hasutan iblis ni...tambahan pulak la masa kita dah nazak,macam mana la kita nak lindungi diri kita ni kan Fieda.....

    Apa pun..yang pentingnya...jaga lah hati dan sentiasa lah mengingati Allah walau pun di mana kita berada.....insysallah kita dilindungiNya....

    ReplyDelete
  24. salam Cik Pipi Tembam,

    Waalaikumsalam Cik Pipi Tembam...ya tu lah yang kita harap2 harapkan....semoga Allah melindungi kita semua...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails