Sahabat adalah perisai diri

Friday, February 17, 2012

Lidah berbulu....

Salam,
Dia makan apa la sampai lidah dia jadi macam tu ha.....Berus gigi ka dak dia ni.......?

Peik sungguh kan... Fenomena Lidah Manusia Berbulu...Agak susah jugak la kita nak mempercayainya bila ada terdapat manusia yang mempunyai bulu di kawasan lidah ni... ...Selalunya yang kita dok tau la bulu ni tumbuh di kawasan macam di seluruh bahagian kat tubuh kita ja.... kecuali mata, mulut, telapak tangan dan kaki, serta kuku. Cuba hangpa semua pakat tengok kat gambar pelik di bawah pasai  lidah manusia yang berbulu ni.....Apa komen hangpa......?



Sindrom lidah berbulu (Hairy Tongue Syndrome) atau lingua villosa nigra adalah suatu keadaan dimana ada pertumbuhan papila filiform (bagian menonjol pada selaput yang berlendir di bahagian atas lidah) berlebih pada permukaan dorsal lidah.

Lidah berbulu adalah salah satu istilah yang tidak tepat dalam dunia kedoktoran gigi.Lidah berbulu tidak benar-benar menyifatkan adanya bulu atau rambut pada lidah.

Permukaan lidah yang sihat adalah nampak lembut. Papila yang tumbuh biasanya hilang dalam jangka waktu yang teratur. Namun, kadang-kadang papila ini cenderung tumbuh tapi tidak mau menghilang, dan muncul membentuk alur pada permukaan lidah Alur ini sering menimbulkan tanda akibat terdapat bakteria atau kegiatan lain yang membuat warna lidah menjadi hitam.

Namun, lidah berbulu juga dapat muncul dalam beberapa warna iaitu coklat, putih, hijau, merah muda, atau salah satu dari berbagai corak bergantung pada etiologi spesifik dan faktor sekunder, misalnya penggunaan ubat kumur berwarna, gula-gula getah, atau gula-gula mint.

Sumber: Tao Tau Ajer | Koleksi Luar Biasa Dan Pelik Melayukini.net

17 comments:

  1. first time js dengar dan tengok...
    rupanya ada jugak lidah berbulu ekk..

    ReplyDelete
  2. Ishhh..geli la plak k.ross tgk..dia x rs geli2 or gatai2 ka? Hahaha

    ReplyDelete
  3. Masya-Allah! Ada juga benda pelik begini dalam dunia ye...

    ReplyDelete
  4. rasenya misti tak selesa...:( ..geli pon ade ..huhu

    ReplyDelete
  5. pertama kali tengok...eeeeeee gelinya...

    ReplyDelete
  6. Geli...la...huhu...

    Ada jugak kan...lidah cmtu..

    ReplyDelete
  7. Dah lain macam pulak kakak tengok Ros. Kalau makan mesti terselit-selit kat bulu tu heeee....

    ReplyDelete
  8. eeeeehhuurhh...meremang bulu roma tgk...rase mual tetibe.... >_<

    ReplyDelete
  9. tersu rasa lidah sendiri..confirm la tak berbulu..tapi dia x geli ke ye..? pelik juga kejadian ni...

    ReplyDelete
  10. waaaa..geli tgk lidah dia..cuba byg kan klu dia makn, pas tu maknan tu selit2 kat bulu2 tuh..uwekks..

    ReplyDelete
  11. geli n ngeri lak tgk lidah td tuh... uish

    ReplyDelete
  12. eee geli la nengoknyeee...sbb tu mse berus gg kne gosok lidah skali kn...

    ReplyDelete
  13. eee..pelik kan kak ros.....nak buat mcmana......dah memang ditakdirkan berbulu....terima jer la kan.....nak cukur pun payah....:)

    ReplyDelete
  14. isyk..ada plak sindrom nie.takut n geli

    ReplyDelete
  15. terfikir...cm ne dia merasa / mkn ye?

    ReplyDelete
  16. Lidah sy berwarna hitam di beberapa sekitarnya..nmpk jelas bila saya buka mulut. Tp bukan berbulu..cuma berwarna hitam...rs mknn mcm biasa saja..xde perbezaan pon...cuma xtau apa masalah sbnrnye..ada jugak bc diswbabkan oleh bismuth subsalicylate or antacids basically utk perut..tp sy xpenah mkn ubat tu .or gastrik or sakit ulu hati...so..xtau mcm manw nk bersihkan..gosok gigi gosok jek skali ngan lidah...tp xde pape pon...hurm...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails