Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, February 29, 2012

Nokia 808 Lengkap Dengan Kamera 41 Megapixel

Salam,
wah....cantik dan canggihnya.......... Nokia ni memang tak di nafikan lah sangat baik dan jugak tahan lasak.....Nokia Kak Ros dah hampir 8 tahun masih elok dan tak dak masaalah langsung walaupun dok jatuh berapa kali dah.........Hebat kan......


Nokia memperkenalkanNokia 808 PureView, sebuah telefon bimbit yang dilengkapi kamera dengan resolusi hingga 41 megapixel, luar biasa!
Sangat mengejutkan, Nokia memperkenalkanNokia 808 PureViewsebagai pengganti N8 dan dilengkapi dengan kamera resolusi 41 Megapixel, sebuah resolusi yang sangat tinggi untuk ukuran telefon, jangankan telefon bimbit, kamera digital saja masih jarang yang menggunakan resolusi hingga 41 megapixel.
Kamera dengan resolusi 41 megapixel tersebut mampu menangkap gambar dengan saiz 7728 x 5354 pixel dengan aspect ratio 16:9 dan 7152 x 5368 pixel dengan aspect ratio 4:3.
Menurut beberapa penganalisis, meskipun resolusi yang dihasilkan sangat tinggi, namun bukan perhitungan dari saiz sensor. Nokia mengatakan bahawa resolusi tinggi ini menggunakan teknologi “Over-sampling”.
Teknologi Over Sampling sendiri adalah suatu kaedah pengelompokan pixel-pixel kecil berjumlah 7 buah pixel dan digabung untuk membentuk super-pixel dengan pemprosesan GPU.
Anda boleh memilih saiz imej semasa mengambil, iaitu 5.8 atau 38 megapixel. Nokia 808 ini menggunakan lensa Carl-Zeiss yang sering diaplikasikan pada telefon bimbit Nokia sebelumnya.
Seperti yang diambil dari Slashgear,Nokia 808juga dilengkapi dengan digital zoom hingga 4x dan dapat merakam HD video berukuran 1080p.
HargaNokia 808 PureViewini dianggarkan kira-kira $600 atau sekitar RM1900. Telefon ini juga masih menggunakan sistem operasi khas Nokia, Symbian

18 comments:

  1. wow 41mp..
    kalah dslr
    cun jugak ye..
    harga pun cun jugak

    ReplyDelete
  2. teknologi terlalu pantas.. mcm² gajet x terkejar dibuatnya.. sy pun pakai nokia c3 jer huhuhu tu pun hubby bg.. nak harap sendri beli xde lah...

    ReplyDelete
  3. walaupun ramai kawan suruh sy bertukar ke BB,iphone, tak mau!tak mau! sy org Nokiaaa!heeee~

    ReplyDelete
  4. salam..rin da folow cni..ayuh folow rin pula..

    ReplyDelete
  5. seriusly ke ni? dr haritu tgk orng promote..ishhh mcm tak caya plak..

    ReplyDelete
  6. saya setia dgn hp nokia cabuk je sebab kalau hilang atau terbasuh oleh isteri nanti tak ralat kat hati... haaa3x

    ReplyDelete
  7. assalam ros..banyak model2 baru skrg ni..hikk2x..sediakan duitnya je kan..

    ReplyDelete
  8. byk nya jenama hp ni.. tp nokia memang antara yang best..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kak ros..

    Ieda pakai nokia je..uhu

    ReplyDelete
  10. berapa K agaknyer harga nyer ye kak... dana sgt setia ngn nokia, dr mule2 pakai hp sampai skrg... sblum nih n82 (suke sbb sama thn lahir) skrg nih n8... beli sbb kamera dia 12megapixel tp skrg lg canggih..fuh

    ReplyDelete
  11. wow nokia ade yg baru laaa...cnne byk pon henpon bru skrg ni nokia ni mudah d fahami kn..frendly sesgt...

    ReplyDelete
  12. hee.. harga dia not bad la. tp kalau siswi beli..mmg haihhhh.. haha

    ReplyDelete
  13. cantik tp cm sama je dgn design hp skrg ..

    ReplyDelete
  14. assalam..
    sy guna hp cap ayam je,,huhu..mcm2 design hp sekarang..ada duit boleh layan..

    ReplyDelete
  15. cantik tp harga mmg tak mampu..heee

    :)

    ReplyDelete
  16. teruja lah pulak kak rossss, fitam bila dengar 41 tuh

    ReplyDelete
  17. memang cun.....reganya pun boleh tahan....

    ReplyDelete
  18. memang cun.....reganya pun boleh tahan....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails