Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, March 6, 2012

Bahayanya Mouse ni.....

Salam,
Salah cara memegang mouse akan mengundang padah..... ia boleh menyebabkan tangan kita sakit dan seterusnya akan dibedah ..bagi golongan yang dealing dengan komputer setiap hari perlulah mempelajari macam mana caranya nak memegang mouse dengan betoi......Berikut ialah beberapa gambar pembedahan pesakit carpal syndrome akibat cara memegang mouse yang salah......





Cara-cara Memegang Tetikus Dengan Betul









21 comments:

  1. Salam kak ros..

    Ooh oh..ngerinya....

    ReplyDelete
  2. thanks for sharing.. sbb hari tu zana rasa sakit sgt kat bhgian pergelangan tangan.. masa tu trs terdetik kat hati semua tu sbb pegang mouse..

    ReplyDelete
  3. salam kak ros..gud info..xpenah tau pun ade cara nak pegang mouse gak..;)

    ReplyDelete
  4. aduh.. ngeri tgk gmbr kt blog akak... huhuhui

    ReplyDelete
  5. erk scary. terus takut nak pegang mouse.huhu

    ReplyDelete
  6. erk scary. terus takut nak pegang mouse.huhu

    ReplyDelete
  7. Takut kakak tengok opeationitu ROs. Tapi masa kita berada depan pc memang lupa macam mana gaya/cara kita...

    ReplyDelete
  8. sy letakkan pelapik / bantal kecil elak skt kt urat tangan..almaklum la 24 jam pegang mouse..tp mmg ngeri la kak

    ReplyDelete
  9. mde y kt guna bertahun..m,gkin hmpir seumur hidup...n saban hari.. tp x sdr pon blh mgundang bahaya smpai gini.. huhu.. nmpk cam simple..tp effect dia.. huhu,.,teruk tu.

    ReplyDelete
  10. Bila tgk ngeri mcm ni terus nak pratikan cara yg betul..kdg tu sebab kesibukan...lupaaaa....hrmmm...

    ReplyDelete
  11. As salam..
    seriau plak bila tgk gini...
    mmg slalu guna pc kan...
    kena alert sokmo lah...

    ReplyDelete
  12. eee gambar tu ngeri lah.. ye ke tuh..
    posisi tangan saya memang silap ros, tapi itu yang selesa nak buat cemana. bila tukar jer ikut cara yang betul, badan lak rasa tak selesa..

    ReplyDelete
  13. kalau kita dah mula rasa sakit kat mana2 bhg..ada gaya yg salah la tu.

    ReplyDelete
  14. o ada cara jugak eh nak gunakan mouse dan keypad ni.. seram tgk pembedahan tu huhuhu...

    ReplyDelete
  15. uiks..takut nengok kak..kite ni tiap2 ari guna...aduyai..remember this...

    ReplyDelete
  16. lepas baca je terus tengok tangan. hehe bagus lah info ni! thanks kak ros :)

    ReplyDelete
  17. adoiii..ngeri sgt...terus perbetulkan cara pegang mouse ni...huhu..pernah gak rasa sakit kat pergelangan tgn ni...

    ReplyDelete
  18. salam kak ros.. fuhh ! mcm ni rupanye yer.. yg kita tau mata je... huhu. nice info :D

    ReplyDelete
  19. Ya Allah ngerinya....

    tapi betullah..sesekali tangan ni rasa sakit bila terlalu kerap guna mouse ni...

    thanks kongsi cara penggunaan yg betul...

    ReplyDelete
  20. adehhh...akak suka letak gambar yg membuatkna nyilu...hehehe...tapi btol btol.posisi masa guna tu perlu btol.sebab tanpa kite sedari,penggunaan pc oleh kite teramatlah kuat!heehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails