Sahabat adalah perisai diri

Sunday, March 18, 2012

Adat bagi sesetengah kaum...

Salam,
Biar betoi depa ni nihhh.......tak kan nak suruh mayat tu jalan sendiri pi kubur kot........ishhhhh macam2 la manusia ni kan....suka sangat dok berkawan dengan syaitan....eeee menyeramkan saja....


Di Kg Toradja (Indonesi) terdapat satu ilmu yg luar biasa dimana mereka boleh menjadikan mayat berjalan pulang ke rumah sendiri. Kejadian berlaku disebuah daerah pendalaman Indonesia yg berbukit bukau. Jika ada kematian di kg Toradja maka mayat itu akan diberi kuasa hipnotisme supaya simati boleh pulang berjalan kaki dan hanya berhenti bila sampai dirumahnya. Kuasa ini dibuat supaya tidak menyusahkan orang kg dari mengurus mayat tersebut.


24 comments:

  1. uish...x senonoh keje camtu,...ngeri pn ado..

    ReplyDelete
  2. ni memang ada, suku sebelah my mom.. kepercayaan animisme bg yg still brfikiran dulu2..ttp kebanyakan mereka da menganut agama kristian dan islam dan tidak lg mengamalkn benda ni..tp tajuk tu mcm tlalu keras la..hehehe, stp kaum pn ada kepercayaan tahyul msg2..kannn ini pndapat pribadi saya :)

    ReplyDelete
  3. Subhanallah...menakutkan betul...udahlah akka dok sorg2 ni hehehe...memang kerjasama dgn syaitan tu..

    ReplyDelete
  4. ehhhh..subahanallah...kecut perut...

    ReplyDelete
  5. memang pelik, tapi itu tradisi mereka agaknya...memang ada bantuan syaitan tu

    ReplyDelete
  6. lagi la menganggu sbb menakutka org..haih

    ReplyDelete
  7. Salam Rieda,

    Adat apa tah macam ni kan Rieda....Buat kesian kat mayat tu ja...

    ReplyDelete
  8. Ya Jenny Kak Ros mintak maaf lah dan jugak kat sapa2 yang terasa ya.....

    ReplyDelete
  9. Salam Kasihredha,

    Mesti lah takut kan Kasihredha...kalau kita terjumpak dengan mayat yang dok tengah berjalan ni.....

    ReplyDelete
  10. Salam Nyanyisunyi,

    He.he.he...awat yang tinggai sorang2 ni Nyanyisunyi.....mana pi habis...?

    ReplyDelete
  11. Salam Sal,

    Mana tak kecutnya kan Sal...yang tinggai hanya jasadnya saja,tapi masih bolen bangun dan berjalan...

    Kesian Kak Ros tengok mayat ni...tapi nak buat macam mana kan dah adat depa macam tu....

    ReplyDelete
  12. Salam Amie,

    Inilah yang Kak Ros nak katakan....Walau macam mana sekali pun,ni adalah adat tradisi depa.....

    ReplyDelete
  13. Salam Hani,

    He.he.he....memang menyeramkan...

    ReplyDelete
  14. Salam Ckin,

    He.he.he....tapi bagi depa dak Ckin....

    ReplyDelete
  15. menakutkan.. huhuhu... mungkin myt mrk berat, sebab tu suh jalan sdri..

    ReplyDelete
  16. ooohh upacara ke..uni igt ni mgsa tanah runtuh..

    ReplyDelete
  17. ish ish ish advanced sungguh ilmu depa ni kakk :)

    ReplyDelete
  18. Salam LadyBird,

    Mungkin jugak kan LB...he.he.he...

    ReplyDelete
  19. Salam Uni,

    He.he.he.....tergelak Kak Ros....lawak la Uni nih....

    ReplyDelete
  20. Salam Bitt,

    Tu la kan Bitt....orang yang dah mati pun,boleh dok suruh jalan...hebat betoi....

    ReplyDelete
  21. Salam Wan,

    Tu la Wan...Kak Ros pun baru tau jugak....memang menyeramkannn....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails