Sahabat adalah perisai diri

Thursday, March 29, 2012

Lelaki dapat muka, gigi dan lidah baru

Salam,
Inilah jadinya kalau kita tak bersyukur dengan apa yang Allah bagi kat kita.....Muka elok2 pi tembak.... ,nak bunuh diri lah kononnya kot...akhirnya diri sendiri yang merana.....Tindakan apa pun kalau tak mau guna akai...ni lah akibatnya.....

Allah tu maha pengasih.....walaupun tak bersyukur dengan pemberianNya muka yang pertama...Dia bagi lagi peluang muka yang kedua ni kan...... 




WAJAH asal Norris (kiri), selepas insiden tembakan (tengah) dan selepas menjalani pemindahan muka.

WASHINGTON:
 Seorang lelaki berusia 37 tahun yang cedera dalam kejadian tembakan diberikan wajah, gigi, lidah dan rahang baru yang disifatkan oleh doktor sebagai pemindahan muka besar-besaran pernah dilakukan.

Pegawai di Pusat Perubatan Universiti Maryland mengumumkan semalam, Richard Lee Norris semakin pulih selepas pembedahan 36 jam minggu lalu.

Dia mula merasakan wajahnya dan sudah pun memberus gigi dan bercukur. Dia juga memperoleh semula deria bau yang hilang selepas insiden berkenaan.

Norris, selama 15 tahun lalu, hidup menyendiri, bersembunyi di sebalik topeng dan hanya keluar pada waktu malam. Pemindahan itu akan mengembalikan kehidupannya, kata ketua pakar bedah, Dr Eduardo Rodriguez.

“Ia bagaikan hidup di alam fantasi ketika melihat wajahnya. Sebelum ini, orang akan merenung Norris kerana dia memakai topeng dan mereka mahu melihat kecacatan di wajahnya,” kata Rodriguez.

“Kini, mereka punya alasan lain untuk merenungnya dan ia sungguh menakjubkan,” kata Rodriguez. Pakar bedah menggelarnya pemindahan muka paling lengkap di dunia yang membolehkan lelaki dari Virginia itu muncul di sebalik topengnya selepas 15 tahun.

Ketika Norris menembak dirinya di muka pada 1997, dia kehilangan hidung, bibir dan semua pergerakan di mulutnya. Dia telah menjalani pelbagai pembedahan menyelamatkan nyawa dan membentuk semula wajahnya, tetapi tidak begitu berjaya seperti ini.

Dia menerima wajah baru daripada seorang penderma yang tidak dikenali minggu lalu. Penderma itu turut menyelamatkan lima lagi pesakit pada hari sama melalui pendermaan organnya.

Enam hari selepas pembedahan, Norris sudah boleh menggerakkan lidahnya dan membuka serta menutup matanya. Dia pulih lebih cepat daripada jangkaan doktor. - DM


11 comments:

  1. xtau nak kata apa.. perluke mencederakan diri dan diri merana? nasib diberikan peluang ke2.. kalau tiada langsung peluang apa akan jadi?

    ReplyDelete
  2. Bersyukurlah dgn apa yang ada. Fikir baik2 sebelum ambil tindakan

    ReplyDelete
  3. macam2 hal...muka pun boleh derma ye....

    ReplyDelete
  4. tu la kan... muka dah hensem pi tembak tu kenapa laa....

    ReplyDelete
  5. x bunuh diri lak bila dpt muka mcm tu...da ada muka elok2 xnak jaga...

    ReplyDelete
  6. ehem.. org yg tak pernah bersyukur dgn wajah yg Allah kurniakan..

    ReplyDelete
  7. dia bunuh diri ke asalnye?ingatkan org yg tembak dia..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails