Sahabat adalah perisai diri

Monday, March 5, 2012

Perhatian...Buat Ibu Bapa Yang Mempunyai Anak Kecil...

Salam,
Bukannya senang nak jaga anak2 yang kecik ni kan.....Depa mengharap kan seratus peratus perhatian daripada kita....memang tak boleh terlepas pandang langsung......bahaya di mana2...Kat bawah ni ada sikit tip untuk kita semua kongsi bersama.........Macam mana kita nak atasi jika berlakunya kecederaan,tanda dan akibat kecederaan dan jugak macam mana kita nak mencegah dari berlakunya kemalangan kat rumah ni......


norlaila@hmetro.com.my


KANAK-KANAK memang golongan unik. Walaupun tangisan mereka seolah-olah boleh memecahkan tingkap rumah kerana sakit terjatuh ketika bermain, tetapi sejurus selepas tangisan berhenti, si kecil ini boleh berlari dan bermain semula seperti tiada apa yang berlaku.

Inilah kelebihan kanak-kanak khususnya yang masih kecil mereka mudah lupa rasa sakit. Maka tidak hairanlah jika kanak-kanak sangat terdedah kepada kemalangan di rumah yang boleh menyebabkan kecederaan.

PASANG PAGAR...pagar di tangga sebagai langkah keselamatan.

Dalam satu kajian, Singapura mencatatkan 56.4 peratus kes kecederaan atau kecemasan di rumah yang membabitkan kanak-kanak. Walaupun tiada data untuk kes kecederaan kanak-kanak di rumah di negara kita tetapi rasanya senarionya lebih kurang sama. Luka, kulit melecet, berdarah, lebam dan bengkak sudah jadi asam garam bagi kehidupan kanak-kanak.

Menurut Abdul Rasheed Doad dari Pusat Latihan Pertolongan Cemas Singapura, ibu bapa perlu mempelajari ilmu bantuan kecemasan kerana kebarangkalian untuk kemahiran ini digunakan di rumah sangat tinggi.
Kata orang, malang tidak berbau, jadi lebih baik jika bersedia supaya tidak panik dan boleh bertindak pantas sekiranya kejadian tidak diingini berlaku di depan mata.

Kenapa kes kecemasan di rumah pada kanak-kanak berbeza daripada orang dewasa? Ini disebabkan beberapa faktor:

1.Saiz badan kanak-kanak yang kecil. Jika mereka jatuh, ada kemungkinan kesan hentakan akan terus terkena pada tulang.

2.Struktur badan yang berbeza dan kecil berbanding orang dewasa. Pada pesakit asma contohnya, serangan asma akan membuatkan saluran pernafasan orang dewasa mengecil sebanyak 25 peratus, tetapi pada kanak-kanak, saluran ini hampir tertutup sepenuhnya yang membuatkan mereka tidak boleh bernafas.

3.Sifat ingin tahu yang tinggi. Mereka ingin tahu mengenai badan sendiri dan persekitaran menyebabkan ada yang memasukkan jari ke dalam hidung, di celah pintu atau ke lubang soket di dinding. Sifat ini jugalah yang membuat mereka menyentuh kuali panas atau menarik wayar cerek air.

Darjah luka kebakaran antara orang dewasa dengan kanak-kanak juga tidak sama.
Contohnya jika tempat terbakar (contohnya terkena air panas) bersaiz kertas A4, pada orang dewasa ia bukanlah masalah besar tetapi pada kanak-kanak mungkin jadi kes serius.

Kecemasan biasa dan bantuan

Abdul Rasheed berkata, antara kes kecemasan pada kanak-kanak yang biasa berlaku di rumah adalah:

1.Luka dan berdarah - Jika anak anda luka dan berdarah, tekap luka berkenaan dengan kain atau tuala bersih. Tekan (sederhana kuat) selama 10 minit bagi menghentikan pendarahan. Lekatkan kain berkenaan supaya ia terus berada di atas luka selama beberapa jam.

Kaedah ini sangat penting kerana pendarahan yang tidak berhenti boleh membahayakan nyawa si kecil kerana jumlah darah dalam badan mereka sedikit.

Sekiranya saiz luka besar, dalam dan berdarah banyak, tekap luka dengan
kain bersih dan segera bawa ke klinik atau hospital berhampiran.

“Ada ibu bapa bertanya, jika tangan luka, bolehkah tangan berkenaan diangkat tinggi (bagi mengurangkan aliran darah). Kaedah ini memang boleh dilakukan tetapi kajian mendapati ia tidak membantu mengurangkan pendarahan.

Apa yang penting ialah memberikan tekanan pada luka supaya pendarahan berhenti,” katanya pada seminar kesihatan anjuran Pusat Perubatan Tropicana.

2.Hidung berdarah - Duduk kan anak di atas kerusi dan minta dia condongkan badan ke depan. Picit hidung betul-betul di bawah tulang hidung (pada bahagian yang lembut). Darah akan berhenti dalam masa beberapa minit.

Mengapa perlu condongkan badan ke depan dan bukannya bersandar sambil mendongakkan kepala seperti yang selalu diamalkan orang dulu? Jika mencondongkan badan ke belakang dikhuatiri darah ini akan mengalir masuk ke dalam saluran pernafasan (dan sampai ke paru-paru) atau saluran makanan dan sampai ke perut. Kemasukan darah ke dalam perut juga ada kesan yang tidak bagus kerana ia boleh membuatkan kanak-kanak muntah.

Sekiranya pendarahan tidak berhenti selepas 10 minit, bawa anak ke klinik. Ia boleh membahayakan kanak-kanak terutama yang ada masalah jumlah platelet darah yang rendah. Anda juga boleh menekapkan pek ais pada hidung anak untuk menghentikan pendarahan.

3.Lebam dan bengkak - Segera tekapkan bahagian yang lebam dengan pek ais. Ia dapat mencegah lebam berkenaan daripada membengkak.

Dalam perkara ini, Abdul Rasheed mengingatkan ibu bapa supaya jangan sekali-kali menggosok atau mengurut bahagian yang lebam itu dengan sebarang balsam atau minyak. Seandainya lebam berkenaan besar saiznya dan anak berasa sangat sakit, ia mungkin menandakan keretakan tulang. Urutan hanya akan memburukkan keadaan.

4.Bantuan pernafasan kecemasan kanak-kanak. Teknik ini perlu dipelajari dengan teliti. Sebaiknya dapatkan guru (jururawat atau kakitangan perubatan bertauliah) mengajar anda. Jika anda lihat anak anda seperti pengsan, baringkan kanak-kanak berkenaan dalam kedudukan terlentang.

Geletek kakinya untuk melihat tindak balasnya. Minta ahli keluarga menghubungi ambulans (dail 999). Dongakkan kepalanya sedikit dan cuba dengar bunyi pernafasan atau melihat pergerakan dadanya. Lakukan teknik ini dalam tempoh 10 saat.

Jika dia tidak bernafas, bersedia untuk memberikan bantuan pernafasan kecemasan. Letakkan dua jari (jari hantu dan manis) di tengah-tengah dadanya dan tekan sebanyak 30 kali. Tekan sedalam empat sentimeter (satu setengah inci).

Buka mulutnya dan hembuskan udara ke dalam mulut kanak-kanak itu sehingga nampak dadanya naik tetapi jangan hembus terlalu kuat. Beri dua hembusan. Ulang teknik ini sehingga kanak-kanak sedar atau bantuan sampai.

Kecederaan kepala

Perunding Paediatrik dan Neonatalogi, Dr Anushree Narayanan berkata, kecederaan kepala biasa berlaku pada kanak-kanak dan remaja tetapi kebanyakannya bersifat ringan dan tidak menyebabkan kecederaan otak serta komplikasi jangka panjang.
Sangat jarang berlaku kecederaan kepala di rumah sehingga mengakibatkan komplikasi serius atau pendarahan dalam otak.

Antara punca kecederaan kepala ialah jatuh, kemalangan motosikal, kemalangan ketika berjalan atau berbasikal, kecederaan sukan dan penderaan. Bagaimanapun, setiap kecederaan kepala tetap ada risiko kecederaan otak. Namun risikonya bergantung kepada beberapa faktor seperti di bawah.

Risiko rendah berlaku kecederaan otak jika:

Jatuh dari tempat rendah contohnya sofa.

Jatuh ke atas permaidani atau lantai kayu.

Terhantuk dengan objek lembut.

Kemalangan pada kelajuan rendah.

Risiko tinggi berlaku kecederaan otak jika:

Jatuh dari tempat tinggi.

Jatuh atas permukaan keras seperti lantai simen atau marmar.

Terhantuk atau berlanggar dengan objek keras seperti bola golf.

Penderaan termasuk menggoncang bayi dan memukul kepala kanak-kanak.

Tanda dan gejala akibat kecederaan kepala

1.Kepala anak anda bengkak biasanya pada dahi. Anda perlu lebih bimbang jika bengkak ini berada di tepi atau belakang kepala kerana ada kemungkinan berlaku keretakan tengkorak.

2.Anak anda pitam. Pitam dalam jangka masa sangat pendek iaitu kurang daripada satu minit. Walaupun perkara ini sangat jarang berlaku tetapi jika anak anda pitam, segera bawa dia ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

3.Jika anak jatuh dan menangis kuat, itu petanda baik kerana ia hanya membabitkan bahagian luar kepala saja. Tidak mengapa jika dia menangis lama kerana yang penting dia dalam keadaan sedar. Anda perlu risau kalau anak pitam, walaupun hanya untuk beberapa saat kerana itu petanda tidak baik.

4
.Sakit kepala. Masalah ini biasa berlaku dan membabitkan 20 peratus kanak-kanak. Pada kanak-kanak kecil, mereka akan meragam.

5.Muntah. Jika anak anda muntah selepas kepalanya terhantuk, jangan bimbang kerana ia adalah perkara biasa. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak akan muntah sekurang-kurangnya sekali. Namun anda perlu berasa bimbang sekiranya anak anda muntah berulang kali terutama jika perkara itu berlaku lama selepas kemalangan (lima hingga enam jam). Segera bawa anak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

6.Sawan. Ia jarang berlaku tetapi jika ada ia mungkin menandakan kecederaan otak.

7.Keliru. Ia biasanya disebabkan kecederaan otak. Anak anda mungkin menunjukkan tanda seperti tidak ingat perkara yang baru berlaku, muntah dan berasa pening.

8.Biasanya anak yang terjauh akan tidur seketika selepas kemalangan. Jangan bangunkan anak, sebaliknya biarkan dia berehat dan tidur secukupnya. Apabila anak bangun, dia sepatutnya boleh mengecam anda, ahli keluarga lain dan keadaan sekelilingnya.

Bila ibu bapa perlu risau?

Semua ibu bapa risau apabila kepala anak mereka terhantuk kuat. Mereka akan lebih risau apabila mendengar tangisan anak yang kuat dan tidak berhenti.
Seperti disebut di atas, tangisan dalam keadaan sedar itu petanda baik kerana ia tidak membabitkan kecederaan otak.

Kanak-kanak terutama yang masih kecil tidak ingat kesakitan dialami ketika jatuh. Biasanya selepas berhenti menangis, mereka akan bangun dan bermain semula. Bagaimanapun, ibu bapa perlu risau apabila anak menunjukkan tanda seperti:

1.Muntah berulang kali atau muntah selepas beberapa jam kemalangan berlaku.

2.Mengalami sawan.

3.Kemalangan berlaku pada bayi berumur kurang daripada enam bulan.

4.Pitam seketika.

5.Sakit kepala yang keterlaluan dan semakin teruk.

6.Perubahan tingkah laku seperti lesu, sukar untuk terjaga, sangat meragam dan perlakuan tidak normal yang lain.

7.Anak sukar berjalan, jadi kelam-kabut atau hilang keseimbangan.

8.Keliru dan percakapan menjadi tidak jelas.

9.Pening kepala yang tidak hilang atau berulang-ulang.

10.Keluar darah atau cecair badan daripada hidung atau telinga.

11.Pendarahan yang tidak berhenti walaupun sudah memberi tekanan pada luka selama 10 minit.

12.Anak jatuh dari tempat tinggi (yang lebih tinggi dari anda).

Jika anak anda mengalami gejala di atas, bergegaslah ke hospital. Biasanya anak anda akan ditahan di hospital bagi membolehkan doktor membuat pemantauan dalam tempoh 24 jam.

Perlukah dilakukan imbasan sinar-X atau CT pada kepala anak anda?


Perkara ini tertakluk kepada keadaannya. Biasanya doktor hanya akan menyarankan imbasan sinar-X jika didapati ada benjolan atau darah beku pada kepala si kecil. Imbasan CT pula hanya dilakukan jika muncul tanda yang membimbangkan.
Jika tidak, imbasan ini tidak perlu kerana setiap imbasan ada risiko radiasi.

Perlu anda ketahui bahawa radiasi imbasan CT adalah 20 kali ganda lebih tinggi berbanding sinar-X.

Pencegahan kemalangan di rumah

Ada banyak perkara yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan kemalangan dan kecederaan di rumah. Antara langkah mudah termasuk:

1.Pasang pintu pagar pada tangga. Jika tangga tidak mempunyai susur tangan, peruntukkan sedikit wang untuk memasang susur tangan yang baik.

2.Pasang jeriji pada tingkap terutama bagi mereka yang tinggal di pangsapuri tingkat satu dan ke atas. Malah rumah teres dua tingkat juga disarankan memasang jeriji.

3.Elakkan sama sekali menggunakan kerusi duduk bayi beroda. Ia bukan saja memperlahankan proses berjalan, malah membuatkan bayi berjalan dengan cara yang salah serta berbahaya kerana mudah terbalik.

4.Jika mahu menghampar permaidani, pastikan ia mempunyai lapisan penahan yang tidak mudah bergerak atau teralih.

5.Jangan meletakkan bayi anda di tempat yang boleh membuatkan dia jatuh.

6.Beli penutup soket kerana bayi dan kanak-kanak kecil sangat ‘tertarik’ untuk memasukkan jari halus mereka ke dalam lubang yang kecil itu.

7.Beli kerusi bayi untuk diletakkan dalam kenderaan.

8.Pastikan semua peralatan elektrik dipadamkan suisnya selepas digunakan.

9.Jangan biarkan wayar alat elektrik terjuntai sehingga boleh dicapai anak kecil.

10.Ajar anak mengenai keselamatan di rumah dan terangkan kepada mereka mengapa setiap perkara itu penting.

11.Bagi anak yang aktif bersukan, belikan kelengkapan bersesuaian.


25 comments:

  1. slm kak ros.
    tq yer. trus nk kal umah :)

    ReplyDelete
  2. sy dulu kak,kecik2 nakal giler...parents sy pening nak menjaga!heeee~ nasib baik skrg da elok da...kehkehkeh:P

    ReplyDelete
  3. Sebab kecuaian ibu-bapa ada yang mengakibatkan sengsaranya ditanggung hingga hujung nyawa...

    ReplyDelete
  4. tq ye....
    ari tu anak sy jatuh dari katil...luka...panik gak xtau nak buat apa...

    ReplyDelete
  5. Sayuppppppppp je tgk tangga tuh.

    ReplyDelete
  6. Salam Ad-Dien,

    Ya betoi tu Ad-Dien....bukannya senang nak menjaga amanah Allah ni kan......bukannya nak jaga setakat jatuh luka ja....tapi mesti nak kena jaga dari semua segi supaya menjadi seorang insan yang soleh,berguna dan jugak yang berakhlak mulia kan Ad-Dien....

    ReplyDelete
  7. Salam eB,

    Waalaikumsalam eB....sama2...

    ReplyDelete
  8. Hi Mr.Clive,

    Betoi ka la ni tak nakal dah Mr.Vlive...?he.he.he.....

    ReplyDelete
  9. Salam Kakzakie,

    Ya betoi tu kakzakie....Dekat rumah Kak Ros ada sorang budak tu,normal ja masa dia dilahirkan...tapi disebabkan dia jatuh dari buaian masa dia kecik dulu,dia terus jadi tak normal sampai lah la ni........kesian kak Ros tengok dia tak macam budak2 lain...

    ReplyDelete
  10. Salam aanie,

    Sama2 aanie....Kalau jatuh tu mesti cepat2 kena bawak pi hospital buat chek...kadang2 tu kalau dia tak luka pun,takut organ dalamam dia yang cedera...Apa pun mesti kena pi chek...harap anak aanie tak dak apa2 lah ya.....semoga cepat sembuh....

    ReplyDelete
  11. Salam Fabulous,

    Budak2 ni memang depa suka naik tangga kan Fabulous....kalau rumah yang ada tangga tu kena la bubuh besi macam kat dalam gambar tu kan....bahaya sangat...

    ReplyDelete
  12. assalam ros..susah nak menjaga anak kecil ni..perlukan kesabaran yg tinggi he2x..

    ReplyDelete
  13. Salam mama,

    Waalaikumsalam mama.....betoi tu mama.....apa lah yang depa tau pasai bahaya ni kan mama...,yang depa tau hanya seronok ja....

    ReplyDelete
  14. Anak saya baru je terhentak kpala dia kat atas lantai marmar..sy igt suma lantai dh kering sy mop lantai sebelum tu..ada bhgn y masih licin rupanya.sgt sedih, risau dh rasa bersalah.. down tp bila dh bca kurg sket risau sy.time kasih.

    ReplyDelete
  15. tq for the info.my daughter jatuh terlentang lantai licin nanges mmg sekuat hati tp lps xsmp 10 min dia stop la pastu jln main cm biase..alhamdulillah.inshaallah ok

    ReplyDelete
  16. Terima kasih. Ank saya baru jatuh dan hidung berdarah. Selepas baca dan buat baru saya rasa lega skit.

    ReplyDelete
  17. Terima kasih. Ank saya baru jatuh dan hidung berdarah. Selepas baca dan buat baru saya rasa lega skit.

    ReplyDelete
  18. Ank baru jatuh tNgg terhentak blkg kepala.nk perhati dia ok ke x dlm masa 24 jam.rungsing sgt!!!

    ReplyDelete
  19. PM
    Ank baru jatuh tNgg terhentak blkg kepala.nk perhati dia ok ke x dlm masa 24 jam.rungsing sgt!!!

    ReplyDelete
  20. Anak sy br jth ats simen pg td..tp lps lepas isyak tu br muntah .. perlu risau ke ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama mcm anak sy..ptg jatuh..mlm flm kul 2 pg bru muntah..n 4x muntah dh..mcm mane ye?

      Delete
    2. Sama mcm anak sy..ptg jatuh..mlm flm kul 2 pg bru muntah..n 4x muntah dh..mcm mane ye?

      Delete
  21. Pagi ni anak saya jatuh katil tingkat dua ke lantai. Benjol tepi kepala dia. Tp katanya x pening. Risau juga ni .

    ReplyDelete
  22. Pagi ni anak saya jatuh katil tingkat dua ke lantai. Benjol tepi kepala dia. Tp katanya x pening. Risau juga ni .

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails