Sahabat adalah perisai diri

Friday, March 9, 2012

Sangat Penting Buat Kaum Hawa Nih.....

Salam,
Apabila kita berkawan dengan orang lelaki ni........, haruslah kena beringat...... dia ada dua pilihan....,yang pertama..… kita menjadi macam buah nyok....… senang nak dapat...... diparut,diperah dan diambik santannya… lepas itu hampasnya akan dibuang… Keduanya… Kita menjadi macam sebijik mutiara...... berada kat dalam dasar lautan… tersimpan rapi,ditutupi dan dilindungi oleh kulit cengkerang yang sentiasa dok berada disisinya.....… bukan senang nak  tengok mutiara nih..... apatah lagi mendapatkannya..... hanya orang2 yang bertuah saja......Depa yang sanggup berusaha bersusah payah bergadai nyawa menyelami dasar lautan ni lah saja yang akan dapat memperolehnya......

Harganya memang cukup mahai sekali..... dia akan tersimpan dan disimpan baik2 untuk selamanya...... jadi.. pilihan ni terletak di tangan kita, sama ada kita nak menjadi BUAH NYOK ka ataupun SEBUTIR  MUTIARA......buatlah pilihan dengan bijak.....


Di sebalik santan ni,hanya akan menjadi penyedap makanan ja..... diperah segala kenikmatan dengan mudah jatuh menjadi titisan.... akhirnya habis kari dimakan.... pulut panggang sisi semua habis ditelan dan santan hilang tak kan menjadi ingatan....... yang terasa lazatnya hanyalah kari dan pulut panggang tu saja.... orang tak akan kenang pun jasa baik santan ni kan...... Sebaliknya mutiara… tertanam di dasar laut paling dalam… memang susah sangat la kalau nak mengharapkan menjadi perhatian.... pasai mutiara ni dia dilindungi oleh cengkerang yang menghadangnya dari segala ancaman musuh...... namun kiranya dia ditemui insan.. dia akan menjadi permata hiasan..... terletak di cincin idaman.. atau di leher nan jinjang.. atau di lengan yang cukup menawan.. makin lama mutiara tertanam dan terselindung...... makin tinggi lah nilainya......

Oleh itu… pilihlah sendiri kehidupan  macam mana yang kita mau dengan bijak…

Bila nak menjadi santan ni.......memanglah  senang sangat menjadi  perhatian orang ramai...... tapi hanya sekejab saja menjadi santapan… ..lepas tu hilanglah segala nikmat dan pujian.......Menjadi mutiara ni pulak..... memanglah payah sangat ditemukan,kena usaha lebih barulah boleh jumpak....... namun mutiara ni,bila dihias.... indah sungguh gadis rupawan......kalau hilang ia...... tangisan akan mengiringi zaman.......

Sama2 lah kita beringat ya........nilai maruah dan harga diri seseorang wanita ni adalah sangat2 berharga......


26 comments:

  1. Assalamualaikumm kak ros...

    Kak ros, saya nak jadi sebutir mutiara...Ingin dihargai dan disayangi seperti sebutir mutiara ituu.....

    Kak ros, entry yang sangatt menarikk!! saya suka!!

    Time kasih kak ross...^^

    ReplyDelete
  2. Betul tu Ros..
    Kitalah yang meletakkan harga diri kita..
    Hanya dinikmati untuk seketika atau dihargai sepanjang masa..

    ReplyDelete
  3. as salam...as wanita haruslah kita jaga maruah diri...

    ReplyDelete
  4. setuju dengan entry nie kak ros. saya nak jadi mutiara yang bukan sahaja mahal tapi bernilai hinggakan bukan semua org boleh miliki. cewah. insyallah semoga kita dipelihara Allah swt.

    ReplyDelete
  5. lya suka sgt2 baca n3 ni...
    di sebalik bait2nya sebenarnya ada unsur teguran..bg y memahaminya.,.

    ReplyDelete
  6. insyaallah
    akan menjadi wanita muslimah yang terbaik..=)
    terima kasih atas perkongsian ini kak ros =)

    ReplyDelete
  7. wahh entri yg sgt best... betul tu kak ros sy sgt stuju...

    ReplyDelete
  8. hidup adalah membuat pilihan...salah pilihan yg dibuat merana badan...

    ReplyDelete
  9. Salam Noorieda,

    Waalaikumsalam.....Bagussss....bagus sangat pilihan Noorieda tu......

    Kalau macam tu... jaga lah diri baik2 ya.....Setiap yang elok ni, Allah akan balas pun dengan yang elok jugak....insyaallah....

    ReplyDelete
  10. Salam Norsalmi,

    Ya betoi tu Norsalmi....pilihan ada ditangan kita,jadi buatlah pilihan yang terbaik kan......

    ReplyDelete
  11. Salam Fatin,

    EEEmmm...peliharalah diri kita ni sebaik baiknya ya Fatin...hanya kesedaran diri sendiri saja yang boleh membantu diri kita sendiri...bukannya orang lain....

    ReplyDelete
  12. Salam rasp,

    Waalaikumsalam....betoi tu rasp....maruah ni adalah barang yang paling bernilai sekali buat wanita....

    Jaga lah maruah diri kita ni sebaik baiknya ya rasp.....peringatan buat diri kak Ros jugak....

    ReplyDelete
  13. sentiasalah berusaha menjadi sebiji mutiara kan... sesuai sgt sbg nasihat utk semua kaum hawa di luar sana....

    insyaallah...

    ReplyDelete
  14. Salam Jannah,

    Ya azam yang sangat baik tu Jannah....Mutiara ni mestilah kena dijaga sampai lah ke akhir hayat kita nanti...barulah hidup kita sebagai wanita ni akan dirahmati Allah....

    Insyaallah....

    ReplyDelete
  15. Salam LYAfrina,

    He.he.he.....memang itu lah yang pentingnya kan LYAfrina....memahami.....Bila kita dah faham dan sedar apa yang patut kita buat,barulah kita buat apa pun dengan kerelaan hati kita sendiri....bukannya kerana paksaan.....bila dah dengan kerelaan....barulah kita akan memelihara sebaik baiknya mutiara ni kan LYAfrina....

    ReplyDelete
  16. Salam Cheqna,

    Sama2 Cheqna....alhamdulillah azam yang sangat baik tu...

    Apa pun perkara2 yang baik ni biarlah kita pakat2 berkongsi,ingat mengingati antara satu sama lain supaya ia dapat dijadikan sebagai panduan hidup buat kita semua.....

    ReplyDelete
  17. Salam Hanis,

    Ya terima kasih Hanis....setuju ngan Kak Ros....Jagalah diri Hanis ngan che abang tu baik2 ya.....

    ReplyDelete
  18. Salam Maya Mayana,

    Betoi tu Maya Mayana.....semoga kita semua ni dapatlah membuat pilihan yang terbaik untuk masa depan diri kita sendiri.........

    ReplyDelete
  19. betul tu kak ros....sbgai wanita, kita perlu jaga maruah diri....
    Terima kasih atas prkongsian ni....

    ReplyDelete
  20. Salam idasm,

    Betoi tu idasm.....ini saja lah harga diri buat orang perempuan ni kan....jadi kita kenalah dok gilapnya selalu,barulah dia akan sentiasa nampak cantik dan tetap tinggi nilainya walaupun dah lama.........

    ReplyDelete
  21. Salam Mulut Payau,

    Sama2 MP....maruah lah yang akan mencerminkan segala galanya mengenai diri kita ni kan MP....

    ReplyDelete
  22. semoga sy tergolong dlm yg jd mutiara tu..huhu

    ReplyDelete
  23. Salam caDLyNN,

    Ya....ni lah yang kita harap2kan,semoga Allah merestui kita semua......

    ReplyDelete
  24. Hi Mr.Clive,

    Terima kasih ya Mr.Clive he.he.he......

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails