Sahabat adalah perisai diri

Sunday, March 4, 2012

Si Lanun Cacat Kembali Beraksi

Salam,
kak Ros tak berkenan sungguh la dengan sukan ni......Betoi2 kejam........

Haaa....dah duduk kat bawah lembu tu macam mana pulak rasanya.....Sampai hilang sebelah mata pun masih nak masuk main lagi......takut lepas ni dengan orang2 sekali terus hilang.......

myMetro Global

TRAGEDI...Padilla dirodok tanduk lembu selepas jatuh ke tanah.

BARCELONA: Seorang matador Sepanyol yang hilang mata kirinya akibat dirodok lembu akan kembali bertarung semula di gelanggang hujung minggu ini dengan memakai penutup mata.

Juan Jos Padilla yang kini digelar sebagai “Si Lanun” akan mempertaruhkan nyawanya selepas lima bulan dia dilihat terhoyong-hayang keluar dari gelanggang Zaragoza dengan berlumuran darah sambil menjerit “saya tidak dapat melihat”.

                                      PADILLA nekad untuk muncul semula di gelanggang esok.

Walaupun dia berkata, dia sudah “bersedia sepenuhnya”, dia mengakui mungkin terdapat elemen bahaya tambahan kerana dia tidak dapat melihat jika lembu itu berada di sebelah kirinya.

Padilla, 38, cedera Oktober lalu selepas dia jatuh ke tanah sebelum tanduk lembu merodok rahangnya dan keluar melalui matanya.

Penonton perlawanan lembu Fiesta Del Pilar Zaragoza di gelanggang Misericordia terkejut dengan insiden itu. Dia kemudian menjalani pembedahan selama lima jam untuk memulihkan kerosakan teruk pada mata, tulang, otot dan kulit manakala wajahnya diperbetulkan semula menggunakan plat titanium dan jaring. Padilla akan melakukan perlawanan profesionalnya yang pertama esok sejak insiden itu di bandar Olivenza di barat Sepanyol. Dia berkata: “Ahad ini bagaikan impian menjadi nyata selepas beberapa bulan yang sukar dan saya sedar sepenuhnya tiada siapa menyangka saya akan kembali ke gelanggang,” katanya. Isteri Padilla, Lidia dan dua anaknya dikatakan menjadi penyebab di sebalik kemunculan semula itu tetapi dia berkata: “Ibu bapa saya tidak faham mengapa saya ingin kembali ke gelanggang,” katanya. Dia juga mendedahkan dia berasa sudah bersedia sepenuhnya untuk perlawanan itu dan telah membunuh 10 ekor lembu di ladang persendirian sebagai latihan. Ia bukan kali pertama Padilla, matador popular yang memenangi hati ramai peminat kerana ketabahan dan kerelaannya untuk menghadapi lembu paling liar, cedera dirodok.

Pada 2001, penduduk asal Jerez itu mengalami kecederaan parah di lehernya ketika perlawanan di Pamplona.

Kemunculannya semula ke gelanggang dilakukan ketika perdebatan sengit mengenai sukan lawan lembu di Sepanyol berterusan dengan penyokong berkata, ia adalah kunci utama budaya negara itu dan pengkritik pula mendakwa ia satu kekejaman terhadap haiwan.

Keadaan itu mendapat tekanan sejak bermula krisis ekonomi pada 2007, apabila pembiayaan awam untuk mempromosikan sukan lawan lembu itu dipotong dan wilayah Catalonia mengharamkannya pada tahun lalu.


4 comments:

  1. steady je dia kan.. hehe... tp mulut dia pon dah senget.

    ReplyDelete
  2. adoi...sakit nyerrr....nyilu pulak tgk...>_<

    ReplyDelete
  3. Salam Cik Pipi Tembam,

    Tak serik2 la,dia ni kan...Kak Ros takut,lepas ni nanti,muka dia dah tak serupa macam muka orang,haaa...baru la nak kalut......

    ReplyDelete
  4. Hi Mr.Clive,

    kak Ros pun tak boleh nak bayangkan,ngeri sangat.....

    Tapi kak Ros kesian tengok lembu tu saja,seksa sangat rasanya dia,kan Mr.Clive.......

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails