Sahabat adalah perisai diri

Friday, March 16, 2012

Tahu Dak Konsep 5K Sebelum Berkahwin...?

Salam,
Ya la kan...,sebelum kita berkahwin...hendaklah kita kenai dulu macam mana pasangan kita ni nanti,kalau dah kahwin baru tau yang dia ni buruk perangai,kaki judi,kaki pukul dan tak bertanggungjawab....dan yang perempuan pulak tu,suka melawan,tak menghormati dan tak suka kedapur langsung... nak buat apa lagi dah kan......Jadi sebelum berkahwin tu,kenalah dok selidik dulu ya......

Kat bawah ni adalah Konsep 5K iaitu cetusan dari 4 Saranan Rasulullah SAW dalam memilih pasangan hidup yg Islami....Mai kita baca....




1. Kenal - Rasulullah SAW syorkan mana-mana pasangan yang nak bernikah ni..., harus kenai dulu siapa bakal suami atau isterinya tu.. Sekurang-kurangnya kita kena tengok dulu wajah dia. Kenali dia dulu samada dia seorang yang mempraktikkan agama atau tidak. Kenali= kenali melalui saluran yg betui. Samada melalui mahramnya atau wakilnya.... Kenai = bukannya sampai berkapel....

2. Kelas - Rasulullah SAW syorkan umat Islam pilih dari kelas keturunan yang baik2. Agar dapat nasab yang baik. Bukan dari kelas penzina-penzina yang tak mau bertaubat.

3. Kufu - Rasulullah SAW syorkan pilihlah pasangan yang sama kufunya dengan diri dan keluarga kita... Contohnya, kalau kita orang miskin janganlah kita nak pi kahwin ngan anak raja pulak.... Jangan lah sampai menyusahkan keluarga nak keluarkan kos yang tinggi semata-mata nak minang anak orang kaya. Pilihlah yang sepadan ngan kita, yang sederhana dan yang memahami.....


4. Kasih - Bila dah kita kenai orangnya, tau profilenya, tau keluarganya, keluarga kita pun boleh terima dia.. keluarga dia pun boleh terima kita..., elemen yang penting jugak adalah berkenan atau tidak kita kat dia..., atau berkenankah dia kat kita. Kalau dua2 nya dah berkenan, maka akan timbullah kasih. Tanpa kasih, tak akan wujud sesebuah keluarga tu kan.... Kasih ni,bukannya bermakna kena berkasih dulu tau...Dakkkk...... Kasih lebih kepada berkenan....

5. Kahwin - Bila keempat-empat elemen di atas diredhai oleh kedua-dua mempelai dan keluarga, maka kahwinlah kamu. =)

41 comments:

  1. :)
    buat pasangan yg belum berkahwin elok baca kan..
    utk yg dh berkahwin, moga kekal bahgia hingga ke anak cucu

    ReplyDelete
  2. eh, nureen terclick anonymous la kat komen atas kan dah x kuaq nama .. adusss.. ;p

    ReplyDelete
  3. sangat2 berguna info ni kak ros
    thanks =)

    ReplyDelete
  4. ni tips ramai lagi tak agaknya orang ikut!!!

    ReplyDelete
  5. kita kena ambil tau hal2 macam ni..

    ReplyDelete
  6. salam kak ros
    terima kasih atas perkongsian ini
    satu ilmu yang berguna buat cheqna =)

    ReplyDelete
  7. tips yg bagus buat mereka yg masih mencari @ tercari2 pasangan..

    ReplyDelete
  8. tips yg sangat berguna, cuma mungkin nak cari yg 100% qualify semua syarat ni dah makin kecik bilangannya

    ReplyDelete
  9. tips yg sangat berguna kpd yg belum kawin.....

    ReplyDelete
  10. ros, tips untuk mereka yang belum kawin lagi..yang dah kawin tu, kalo dulu praktikkan teknik ni baguih la.. kalo yang tak sempat tu, harap2 pasangan seperti yang diharapkan.. kalo tak pun, redahh jer lahhh.. heheh..

    ReplyDelete
  11. bagus info ni..so bakal2 pengantin ambillah ini sebagai guide line utk keharmonian rumahtangga kemudian nnt...

    ReplyDelete
  12. Salam Yong,

    Memang betoi kena tau backgroung bakal kita tu. Masalah tu takut deme nyamar baik, alim, atau pura2 sebelum kawin. Tapi kita perlu selidik gak melalui pihka ketiga kan? Salam kenei!

    ReplyDelete
  13. molek sgt2 tu. itu yg pling utama, jgn asyik duk pikir faktor hensem/jelita, romantik, bharta dsb aje

    ReplyDelete
  14. belom ketemu..bila sudah ketemu..akan selidiki apa yg perlu~ =)

    ReplyDelete
  15. betul tu kak...kena ada persefahaman..


    yana stay chalet la kak,khemah tu org lain punya :)

    ReplyDelete
  16. Tepat sangat2.... Moga2 dapat diamalkan.

    ReplyDelete
  17. thankss kak sbb share..

    sblm kahwin mmg kena tgk dl smua ni kan..takut nt ada mslh plak bila dah bernikah..

    ReplyDelete
  18. Salam Nureen,

    He.he.he...tak pa la Nureen biasa la tu...he.he.he...

    Betoi kata Nureen...,yang dan kahwin dan yang kenai dah macam mana pasangan kita ni...bukannya habis takat tu ja kan.... mesti kena jaga dan pelihara pulak ikatan tu semoga ia akan kekai sampai keakhir hayat...

    ReplyDelete
  19. Salam Lya,

    Ya...Sama2 lah kita berkongsi benda2 yang baik ni kan Lya...

    ReplyDelete
  20. Salam HaniAsyira,

    Ya HaniAsyira.....teruskan niat yang baik ni,kalau tak,takut jadi tipah tertipu pulak nanti he.he.he.....

    ReplyDelete
  21. Salam Kazman,

    Mesti kena ikut kazman... kalau tak mau jadi tipah tertipu he.he.he.....mana la tau kan....tiba2 bila dah kahwin baru kita dapat tau yang pasangan kita ni tak betoi2 tulin,haaa....kan kan naya tu Kazman he.he.he.....

    ReplyDelete
  22. Salam KhaiRin,

    Walaupun kita dah berkawan lama...tetap kita tak boleh pecaya seratus peratus kan Anies...mesti kena selidik jugak latar belakangnya tu....

    ReplyDelete
  23. Salam Yatie,

    Betoi tu Yatie.....kita nak duduk ngan pasangan kita ni bukannya sari dua kan...kalau boleh tu nak sampai hingga ke hujung nyawa kan Yatie.....

    ReplyDelete
  24. Salam Cheqna,

    Waalaikumsalam Cheqna...sama2...

    Macam Cheqna ni mesti dah selidik habis dah kan he.he.he...

    ReplyDelete
  25. Salam Ieja,

    Betoi tu ieja....penting sangat benda2 ni semua buat kita kan...supaya kita tak tertipu di kemudian hari nanti....

    ReplyDelete
  26. Salam Anon,

    Betoi tu Anon....manusia pun berubah mengikut peredaran zaman kan....Tapi apa pun biarlah kita cuba dan usaha dulu...insyaallahhhh...orang yang rajin berusaha ni....,dia akan memperolehi kejayaan....

    ReplyDelete
  27. Salam Mulut Payau,

    He.he.he...betoi tu MP......

    ReplyDelete
  28. Salam Anaa,

    Ya la kan Anaa he.he.he...Tapi kan Anaa...,tak semua yang tak ikut cara ni...tak bahagia rumahtangga depa kan...cuma kita ni kena dok beringat dan berhati hati ja...Apa pun kita hanya merancang tapi Allah jua yang menentukannya kan Anaa....

    ReplyDelete
  29. Salam Eye_nee,

    Insyaallah kita hanya berusaha kearah kebaikkan kan Eye....yang selebihnya tu kerja buat Allah....

    ReplyDelete
  30. Salam Moh Kembara,

    Salam kenai jugak dari kak Ros...

    Betoi tu Moh Kembara....apa salahnya kita selidik dulu bakal pasangan kita ni kan...pasai macam2 sangat yang Kak Ros dok dengar terjadi benda2 pelik yang tak munasabah langsung dalam rumahtangga ni......

    ReplyDelete
  31. Salam SSL,

    Betoi sangat tu SSL...Kak Ros setuju sangat2....hensem pun buat apa kan kalau hari2 dok dera kita....Cantik segak pun buat apa kan kalau hari2 dok tak pedulikan kita kan SSL....

    ReplyDelete
  32. Salam Nurul,

    Ya...teruskan lah niat yang baik ni ya Nurul....tak rugi kalau kita beringat dan berhati hatilah dengan manusia la ni...

    Banyak yang nampak baik tapi sebalinya bertopengkan syaitan....

    ReplyDelete
  33. Salam Sal,

    He.he.he....Ya ka sal...tak pa tak pa...

    Bila sampai masanya.. akan sampai jugak jodoh kita tu nanti....Yang pentingnya jangan lupa beringat selalu,jangan sampai kita kena tipu ya Sal.......

    ReplyDelete
  34. Salam Maya Mayana,

    EEmmm...betoi2 tu Maya Mayana...

    He.he.he...ya ka...mati2 Kak Ros ingat dok bersantai kat dalam khemah tu....he.he.he....

    ReplyDelete
  35. Salam Kamariah,

    Ya betoi tu Kamariah...sepatutnya benda2 ni semua jangan dipandang remeh memang patut di praktikkan...kan Kamariah...

    ReplyDelete
  36. Salam Juliet,

    Sama2....memang betoi tu Juliet...bila dah kahwin baru kita kenai macam mana pasangan kita yang sebenarnya,nak buat apa dan kan Juliet....nilah yang kita tak mau kan....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails