Sahabat adalah perisai diri

Tuesday, April 3, 2012

PERKARA YANG SIA-SIA......

Assalamualaikum,
Ya Allah berikanlah kepada kami semua kekuatan untuk tidak melakukan perbuatan yang sia2....


Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada  hal yang kita sering lakukan termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1.Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2.Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

3.Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

4.Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

5.Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

6.Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

7.Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

8
.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

9.
Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.


40 comments:

  1. rasanya yang no 8 tu dia ajak2x ayam tu ke rumah dia... heee3x

    ReplyDelete
  2. terima kasih di atas perkongsian ilmu ini.

    ReplyDelete
  3. best entri ari ni kak..thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  4. thanks kak ros atas info ini =)

    ReplyDelete
  5. lebih banyak kita tahu, rupanya banyak lagi yg kita tak tahu. terima kasih sebab kongsi entry ni. :)

    ReplyDelete
  6. tq share benda yg menarik nie...

    ReplyDelete
  7. mmg xguna..dan sia-sia belaka

    ReplyDelete
  8. smoga dijadikan pedoman....n dijauhkan diri kt drp perkara2 y mbuatkan ianya mjadi sia2..

    ReplyDelete
  9. sama2 lah kita renung2kan agar apa yg dilakukan setiap hari berfaedah dan x menjadi sia2..

    ReplyDelete
  10. Nampaknya adalah beberapa benda sia-sia yang dah dibuat.... kena perbaiki ni.

    ReplyDelete
  11. Salam kak ros. Semua tu sia2 sebab Allah nak bagi pahala free, kita menolak pulak. Besok masa timbangan baru tahu ruginya. Nauzubillah kan kak ros.

    ReplyDelete
  12. Peringatan buat saya..thanks!

    ReplyDelete
  13. terima kasih atas prrkongsian.....

    ReplyDelete
  14. assalam ros..thanks share info2 yg berfaedah..semuga ianya dpt dijadikan panduan utk meneruskan kehidupan..

    ReplyDelete
  15. Salam Ros, saya berasa ragu sikit dengan no.2 tuh, kenapa plak sia2 membaca alQuran kalau tak sampai 100 ayat, sedangkan rasanya dlm hadith Rasulullah kata setiap ayat yang kita baca itu mendatangkan pahala, walaupun alif lam min.. so tidak sia2. So kalau kita kesuntukan masa pun trylah baca satu ayat alQuran satu hari dan baca sekali maknanya. Setiap huruf tuh membawa pahala

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum Kazman,

    He.he.he...dia ajak tak ikhlas tuuu....

    Ajak tetamu mai rumah tu memang dah baik dah,tapi ikhlasnya pulak yang tak dak.....memang rugi sangat kan Kazman.....

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Norhidana,

    Ya sama2 Norhidana.....sama2lah kita ingat memperingati ya...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Falsya,

    Ya sama2 Falsya.....perkara yang baik sama2lah kita kongsikan....

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Kasihibu,

    Ya sama2 Kasihibu...insyaallah kalau ada info2 yang baik akan Kak Ros kongsikan...

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Rieda,

    Ya sama2 lah Rieda...kadang2 tu,banyak sungguh benda yang telah kita lakukan dengan sia2 tanpa kita sedar kan Rieda...

    Inilah yang Kak Ros takut sangat ni Rieda....

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Cheqna,

    Ya Sama2 lah Cheqna....insyaallah benda yang baik akan Kak Ros kongsikan...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum GB,

    Ya sama2 lah GB...

    Betoi tu GB..rupa2nya banyak lagi benda2 yang kita tak tau ni kan.....sama2 lah kita pakat2 berkongsi info2 yang baik ni ya.......

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum Cik Rose,

    Ya sama2 lah Cik Rose....

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum QA's,

    Ya sama2 lah QA's....

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum Lubly,

    Ini lah yang Kak Ros dok takutkan,kalaulah tanpa kita sedar kita dah buat kerja yang sia2 sepanjang hayat kita...Memang rugi sangat kan Lubly...

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum KhaiRin,

    Tak pa Anies,lepas ni kalau dok buat selalu mesti tak akan lupa lagi dah kan....Kak Ros pun kadang2 tu terlupa jugak...

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum LYAfrina,

    Betoi tu LYAfrina....buat diri Kak Ros jugak....

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum ieja,

    EEmmm....sentiasa lah kita kena dok beringat kan ieja semoga apa yang kita buat tu tak akan menjadi sia2 ....

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum Amie,

    He.he.he...Kak Ros pun sama tengah dok perbaiki nih...

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikim Aidah,

    Waalaikumsalam ...betoi tu Aidah...semoga Allah buka mata hati kita supaya kita nampak semua tu ya Aidah....

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum Ujie,

    Sama2 lah Ujie....peringatan jugak buat kita semua......

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum MP,

    Sama2 lah MP...semoga kita semua terhindar daripada membuat kerja yang sia2 ni ya MP....

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum mama,

    Waalaikumsalam...sama2 lah mama..Ya begitulah hendaknya...

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum Mila,

    Waalaikumsalam....

    Kak Ros rasa,mungkin maksudnya disini adalah dia ni kerap, selalu, dan setiap hari dia membaca Al Quran,jadi sia2 lah baginya kalau dah setiap hari dok membaca Al Quran ,tapi dia tak membacanya dengan baik dan tertip... disamping itu, membaca dengan sedikit sangat ayat2nya....bukahkah rugi namanya tu....

    Jadi dia telah mensia sia kebolehan yang ada padanya untuk mendapatkan lebih banyak ganjaran Allah......













    .

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Fieda,

    Betoi tu Fieda....carilah ilmu selagi boleh kan......

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails