Sahabat adalah perisai diri

Saturday, April 14, 2012

10 Sikap Buruk Manusia yang Dicela Allah........

Assalamualaikum,
Kalau nak Allah dan semua orang sayang kat kita....jangan dok ambik simpan sikap2 yang ada kat bawah ni....


SYEIKH Abdul Kadir Abdul Mutalib dalam buku tasauf Penawar Bagi Hati menjelaskan mengenai sepuluh celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri ketika menempuh kehidupan seharian. Sepuluh celaan itu berdasarkan sepuluh sikap yang lazim dilakukan manusia iaitu:

1. Gelojoh ketika makan

Dalam erti kata lain, seseorang yang kuat dan tidak bersopan ketika makan. Sikap ini juga meliputi maksud makan terlalu kenyang, menyediakan makanan dalam jumlah yang berlebihan, yang akhirnya membawa kepada pembaziran.

2. Banyak bercakap
Allah mencela manusia yang suka bercakap perkara yang sia-sia, fitnah memfitnah, umpat keji dan kata mengata kerana semua jenis percakapan itu menjurus kepada permusuhan dan perbalahan sesama manusia.

3. Suka marah-marah
Kemarahan boleh membuat seseorang itu bertindak di luar batas kemanusiaan. Perbuatan marah akan diikuti dengan maki hamun, mengherdik dan perkelahian yang boleh mengakibatkan kecederaan atau pembunuhan.

4. Hasad dengki
Seseorang yang bersifat dengki sanggup melakukan apa saja dalam bentuk kejahatan atau jenayah. Perbuatan menipu dan sanggup memusnah hidup orang lain adalah antara sifat keji yang lahir dari perasaan hasad dengki. Rasulullah bersabda: ‘Dengki itu memakan segala kebaikan’ (riwayat Muslim).

5. Kedekut & bakhil
Rezeki yang Allah kurniakan lebih suka disimpan hingga bertimbun banyaknya. Sifat kedekut menghijab (menutup) seseorang dari membelanjakan sebahagian dari hartanya ke jalan kebaikan termasuk menderma, membuat kebajikan kejalan Allah dan membantu orang yang memerlukan.

6. Bermegah-megah
Ia termasuk sikap suka status atau jawatan, gelaran dan menerima sanjungan.

7. Cintakan dunia
Terlalu menghambakan diri kepada perkara duniawi hingga melupakan tuntutan ukhrawi. Rasulullah bersabda: “Bekerjalah kamu di dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramallah kamu untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari.” (riwayat Bukhari dan Muslim).

8. Ego atau sombong
Sifat membuat seseorang merasakan dirinya mempunyai kelebihan dalam banyak perkara dari orang lain hingga mereka lupa bahawa hanya Allah saja yang bersifat maha besar.

9. Ujub dan suka bangga diri
Perbuatan ini ada unsur megah dan sombong dengan kelebihan dan kepandaian yang dikurniakan Allah. Rasa bersyukur tidak ada lagi dalam diri kerana telah diselaputi perasaan ego.

10. Gemarkan pujian atau riak

Manusia jenis ini suka meminta dipuji dalam setiap perkara yang dilakukan. Sikap baiknya, jasa dan baktinya mahu dikenang sampai bila-bila. Ini jelas membayangkan bahawa sikap baiknya selama ini, tidak diiringi dengan kejujuran dan keikhlasan.
Sepuluh sikap yang dicela Allah ini, jika diamalkan, akan termasukdalam kategori melakukan dosa besar.

Sumber: www.ustazazhar.net


15 comments:

  1. slh 1 sikap tu pasti ada pd diri kite yg jahil ni..

    ReplyDelete
  2. Nasib baik Cik Ros tak sebutkan yg ke 11...!

    11. Suka membujang!

    Uhuk uhuk...!!!

    ReplyDelete
  3. SALAM ROS..

    SEMUA TU MENAKUTKAN..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum H Abadiey,

    Sama2 H Abadiey.......insyaallah perkara yang baik akan Kak Ros kongsikan bersama.....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum KhaiRin,

    EEmm....betoi tu Anies...sama2 lah kita memperbaikinya ya.....kadang2 tu tanpa kita sedar kan.....

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum,

    Tu la...ada,dok taip dari tadi lagi tapi tak lekat2....he.he.he....dia lekat takat 10 ja...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Cinnamon,

    Waalaikumsalam......Memang menakutkan,tapi perkara2 ni lah yang selalu dok ada kat kita ni kan...ishhhh...kak Ros pun takut jugak ni,pasai kadang2 tu kita tak sedar pun ....terlajak...Kena dok beringat selalu nih....

    ReplyDelete
  8. terima kasih atas infonya.. tengah makan ni, jdi kena habiskan makanan ni :)

    ReplyDelete
  9. sikap kt atas ni la yang semakin menjadi jadi di dalam masyarakat kita skrang...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum amna,

    Sama2....makan elok2 tau amna he.he.he....

    ReplyDelete
  11. Hi Mr.Clive,

    Betoi tu Mr.Clive....kak Ros pun risau diri Kak Ros jugak.....
    kena dok periksa balik nih....

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum mama,

    Sama2 mama.....

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails