Sahabat adalah perisai diri

Wednesday, April 4, 2012

Rahsia Kejayaan Diri.....

Assalamualaikum,


Semasa kita muda....,mesti semua orang ada cita2 sendiri kan.....Ada seorang tu cita2nya ingin mengubah seluruh dunia ni.....besar sungguh impian dia ni kan... tetapi dia sedar,betapa susahnya nak mengubah seluruh dunia ini ..., lalu dia pun putuskan untuk mengubah negaranya saja..... Lepas tu dia sedar bahawa dia tak boleh nak mengubah negaranya jugak....Dia cuba pulak berusaha mengubah bandarnya...... Masa tu dia dah semakin tua , Dia pun sedar lagi, bukan senang nak mengubah bandarnya...... Maka dia pun mulalah mengubah keluarganya sendiri..... La ni dia lagi dah semakin tua...,Keluarganya pun dia tak boleh nak mengubahnya.....Akhirnya kali ni dia betoi2 sedar ,bahawa satu-satunya yang boleh dia ubah adalah dirinya sendiri..........

Akhirnya dia berpikir bahawa kalau dia boleh mengubah dirinya dari dulu lagi...., dia pasti boleh mengubah keluarganya ,bandarnya, negaranya dan jugak dia akan boleh mengubah seluruh dunia ini.......

Tak dak yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri kita sendiri.... Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum kita mengenal diri kita sendiri. Takkan kita kenal pada diri sendiri sebelum kita mampu menerima diri ini apa adanya.......

40 comments:

  1. Ada pulak tu nak merubah negara konon tapi diri sendiri tak nak berubah buat seluruh rakyat kacau-bilau...

    ReplyDelete
  2. suka yg ni "Tak dak yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri kita sendiri.... Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum kita mengenal diri kita sendiri. Takkan kita kenal pada diri sendiri sebelum kita mampu menerima diri ini apa adanya.......'

    ReplyDelete
  3. yup betui, berpuluh nasihat bagi tak guna kalau

    diri sendiri tk nk berubah juga

    ReplyDelete
  4. betul tu kak!

    incek comei slalu ckp lbh krg mcm entry ni jg..

    ReplyDelete
  5. setuju..kena ubah diri sendiri..baru boleh ubah yang lain..

    ReplyDelete
  6. assalam ros..betul,kita sendiri yg kena mengubah diri kita !! ..hu2x..

    ReplyDelete
  7. agreed kena ubah diri dulu baru boley nak ubah benda lain...diri sendiri x betul ada hati nak ubah negara plak khen

    ReplyDelete
  8. hee..sy pn berharap dapat ubah diri sy ke arah yh lebih baik lagi...

    ReplyDelete
  9. perubahan kena ada dengan niat.... heee3x

    ReplyDelete
  10. stuju....
    ubahlah diri anda sebelum anda mengubah org lain :)

    ReplyDelete
  11. seperti menyuruh orang lain menjaga pemakanan agar kelihatan langsing sedangkan diri sendiri spt tong drum... (oh, saya mengata diri sendiri)

    ReplyDelete
  12. Salam balas kunjungan, mekaseh dtg singgah :-)

    ReplyDelete
  13. ziarah disini.dan follow..info menarik..:)

    ReplyDelete
  14. Kalau kita sendiri enggan berubah, bagaimanalah kita hendak menunjuk contoh supaya orang lain berubah, kan?

    ReplyDelete
  15. Perbaiki diri insyaAllah ramai yang memandang dan akhirnya mengikut.

    ReplyDelete
  16. betul tu,Ros..sangat setuju..utk ubah diri sdiri..kita perlu kenal diri sndri,kelemahan & kekuatan :)

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak ros,

    hehe..trima kasih la kak ros sbb sudi menjengah blog affie. hehe. blog kosong je tu kak ros..inshaAllah, affie jage diri baik2. =) kak ros pun jaga diri baik2 ye.

    p/s: maaf lah kak ros, terpaksa balas komen kat sini sbb yg tu lecturer nk semak.hihi.. =D

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Kakzakie,

    Kebanyakkannya manusia ni macam tu lah kan Kakzakie....diri sendiri ni pun tak mampu nak urus....

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum Fabulous,

    EEEmmm apa pun kita mesti kena terima diri seadanya dulu kan,barulah boleh tengok yang lain...

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum,

    Kalau diri sendiri pun tak boleh nak terima seadanya macam mana nak terima nasihat kan....

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum KhaiRin,

    Bagus tu Anies....sentiasalah ingat memperingati diantara kita semua ya...

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Fatiema,

    EEEmm......kalau lah diri sendiri pun dah tak betoi,macam mana pulak nak ubah orang lain kan Fatiema....

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum mama,

    Waalaikumsalam mama...inilah yang penting sangat dalam membentuk diri kearah jalan yang betoi kan mama....

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Ayu,

    He.he.he...besar sungguh niatnya tu kan Ayu....diri yang tak besar mana tu pun dah tak mampu nak urus...

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum Rieda,

    Insyaallah sama2lah kita berusaha ya Rieda..Kak Ros ni pun rasanya tak cukup terurus lagi nih....

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum Kazman,

    Betoi tu Kazman....kita nak buat apa pun perlulah dengan niat dulu kan....dan nak berniat tu pulak, mestilah dengan niat yang betoi kan Kazman...

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum Nureen,

    Betoi tu Nureen...rasanya diri sendiri ni pun tak termampu nak ubah kan...

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum sudipVSsenduk,

    He.he.he....he.he.he.....

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum ijayuji,

    Sama2 lah ijayuji....kak Ros pun terima kasih banyak2 sudi balas kunjungan....

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Zila,

    Terima kasih ya Zila...sudi ziarah dan follow Kak Ros....

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum Kak Cik,

    Betoi tu Kak Cik...macam ketam nak mengajar anak2nya berjalan lah kan Kak Cik,he.he.he...

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum Zaitun,

    Inilah yang sebaik baik2nya kan Zaitun....

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum mama hawa,

    Ya terima kasih mama hawa sudi balas kunjungan he.he.he...

    ReplyDelete
  36. Assalamualaikum QA's,

    Kenai diri dan terima diri seadanya adalah amat penting buat kita semua, supaya kita dapat menguruskan diri ini sebaik2nya kan QA's...

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum Fieda,

    He.he.he....ya sama2lah kita menyokongnya ya Fieda.....

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum Nadia,

    Sama2 Affie....mana ada kosong...penuh dan ceria saja tengok tu haaaa........

    Tak pa....balas kat mana2 pun sama ja kan......he.he.he....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails