Sahabat adalah perisai diri

Friday, June 22, 2012

Awas... virus pada tin minuman!

Assalamualaikum,
La ni semuanya kita mesti kena berhati hati dengan apa2 pun yang kita nak buat,terutama sekali bab2 tentang bahan makananlah....Ni kak Ros baru terbaca satu cerita pasai tin minuman yang ada virus,bahaya sangat nih....benda2 macam ni selalu ja kita dok buat dalam hidup harian kita kan,jadi beringat dan berhati hati lah ya semua.......mai kita baca cerita selanjutnya kat bawah ni.....


Pada hari Ahad lalu satu keluarga bertamasya dengan membawa beberapa tin minuman. Pada hari Isnin, dua anggota keluarga terpaksa dibawa ke hospital dan ditempatkan di ruang Intensive Care Unit (ICU).

Dia meninggal pada hari rabu. Hasil autopsi merumuskan ia terkena Leptospirosis. Hal ini disebabkan pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan gelas.Hasil ujian menunjukkan tin tersebut telah terinfeksi air kencing tikus yang sudah kering yang mengandung leptospira.

Sangat dinasihatkan agar membilas secara merata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Tin biasanya disimpan di dalam gudang dan langsung diantarkan ke kedai-kedai tanpa dibersihkan.

Sebuah penelitian menunjukkan bahawa bahagian atas semua tin minuman lebih terkontaminasi dibandingkan tandas awam (penuh kuman dan bakteria.)

Jadi, bersihkan dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis kecelakaan fatal. Mohon forward pesan ini kepada semua orang yang kita sayangi.


32 comments:

  1. Pelbagai perkara yang berlaku kadangkala memang di luar jangkaan kita. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Kakcik,

      Tu la kan Kakcik,kadang2 tu kita tak terpikir pun....
      Apa pun yang kita nak buat la ni,kena dok beringat selalu lah kan Kakcik....

      Delete
  2. Terima kasih Ros. Kalau tak baca N3 ini kakak pun tak terfikir langsung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Kakzakie,

      Sama2 Kakzakie......he.he.he samalah kita... tak terpikir langsung benda2 macam ni....

      InsyaAllah...Sama2lah kita ingat memperingatinya ya kakzakie....

      Delete
  3. thanks kak, mengingatkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Rohah,

      Sama2 Rohah.....InsyaAllah ada maklumat yang menarik akan Kak Ros kongsi dengan semua....

      Delete
  4. pernah baca pasal ni dulu... sama jugak mknan2 kat restoren2 yg kotor dan byk tikus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,

      Betoi tu, kebanyakkannya orang la ni suka makan kat luar,jadi kena dok hati2 lah kan....

      Delete
  5. sedar semenjak virus tikus melanda...apa benda pon kena cuci dulu, pastikan kebersihannya...terima kasih berkongsi maklumat ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum PCL,

      Sama2....

      Bagus lah kalau macam tu PCL....sentiasa dok beringat walau dimana kita berada kan...

      Delete
  6. Akk pun la ni kan sis..bukan sahaja air minuman...nak masak sardin ker...nak guna susu sejat ker..pendek kata apa jenis barangan yg dlm tin kat dlm gobok umah akk tu....akk akan basuh dulu sebelum buka..dan pesan juga dekat anak2...mencegah lebih baik kan sis....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Eye_nee,

      Betoi tu Eye_nee.... bagus sangat tu,kita mesti kena perihatin dengan benda2 macam ni semua....

      Dunia la ni banyak sangat dah tercemar dengan benda2 yang merbahaya...

      Delete
  7. mmg byk kes mcm ni sejak akhir2 ni. mmg kena berhati2 kalau nak minum air tin ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum idasm,

      EEEmmmm.....selalunya kes dia mesti bawak maut....tengok bertapa bahayanya virus2 ni kat kita kan idasm.....

      Delete
  8. assalam ros..terima kasih sudi mengingatkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Acik,

      Waalaikumsalam....sama2 Acik....InsyaAllah benda yang baik akan Kak Ros kongsi bersama....

      Delete
  9. tq utk info ni.. kene lebih hati2 la kalau gini..

    jom baca kejap..=D
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/06/still-jahat-walaupun-dah-solat.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum L,

      Sama....betoi tu L,

      Sentiasa kena hati2 dengan semua perkara dunia zaman la ni kan L....banyak sangat bahayanya...

      Delete
  10. berhati2lah kita yee,pd minuman yg dibeli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Sal,

      Ya....pada semua benda jugak kan sal....Virus ni di mana2...

      Delete
  11. takut saya baca..tu saya selalu pesan kt anak2 tu..straw pun sama kak..bahaya jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum fieda,

      Betoi tu fieda...kat semua benda harus kita beringat dan hati2 selalu..terutama sekali kat anak2 yang kecik tu,memang sentiasa kita kena dok pesan kan fieda....

      Delete
  12. kena berhati2 lps nie..klu nk minum kena cuci dulu lah kan.thnks kongsi amat2 berguna:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Zila,

      Sama2 Zila....

      sama2 lah kita semua beringat ya Zila...

      Delete
  13. Replies
    1. Hi Cris Campos .....

      Thank you for coming to visit me here ... glad to get acquainted with you.

      May you always happy....

      Delete
  14. Hi Ros,
    It's very important to spread these cases. The cans may contain dangerous viruses, we must clean them very well.
    Thank you very much for reminding us.
    Big hug.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Carolina,

      Your most welcome dear...
      Yes...true...I totally agree with you...must always be careful..

      Have a nice day..

      Delete
  15. menakutkan...kita terdedah pada bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Kasihredha,

      Ya la Kasihredha....kak Ros dok tengok dunia la ni banyak sangat bahayanya kan....sentiasalah hati2 ya Kasihredha...

      Delete
  16. Replies
    1. Assalamualaikum, Siti Nurul Hidayah,

      Ya...harap straw tu pun tak terdedah ngan virus lah kan Siti...Kak Ros bila baca cerita macam ni,rasa macam semuanya terdedah ngan bahaya ja...apa pun berhati hati lah ya Siti...

      Delete

Related Posts with Thumbnails