Sahabat adalah perisai diri

Saturday, June 30, 2012

Cara Nak Kenal Bulu Babi...

Assalamualaikum,
banyak sangat benda2 yang haram bagi agama kita yang kita tak tau dijual kat kedai2 dan pasaraya2.....Bagi bangsa lain, mungkin depa tak kisah,tapi bagi kita ,tentulah kita tak mau kan....Salah satu contoh adalah kat bawah ni...iaitu bulu babi......mai kita ambik tau dan kenai macam mana rupa bentuknya bulu babi nih....

kebanyakkan Berus yang murah dari China diperbuat dari bulu babi…pasai terdapat ciri-ciri khas pada bulu tersebut yang menyebabkan ia begitu popular dijadikan berus untuk mengecat, mewarna dan membersihkan rumah.

Ciri-ciri bulu BABI :-

1.Bulu yang rimbun dihujungnya (lebih tepat hujung bercabang)

2.Boleh diubahsuai dengan bahan kimia untuk menjadi lembut atau keras.

3.Susah tertanggal dan jatuh atau cepat rosak.----maksudnya sangat tahan.

4.Senang didapati berbanding bulu haiwan lain.---sebab babi cepat membiak

Cuba tengok bulu yang no 10 tu…. itula bulu BABI..

Bulu babi atau babi hutan dipanggil “Bristle” pasai bentuk depa yang keras dan kasar...Hujung bulu babi ini mempuyai sifat yang unik iaitu hujungnya akan bercabang (split ends). Bristle daripada wilayah Chungking

Berus dari China adalah yang terbaik untuk digunakan untuk mengecat.


Berus bulu kambing atau biri-biri banyak digunakan untuk kaligrafi. Hujungnya tidak bercabang seperti bulu babi. Bulu kambing atau biri-biri ini mempunyai hujung yang tajam.

Yang atas ni adalah contoh produk yang diperbuat daripada bulu BABI….


14 comments:

  1. Salam Ros,

    Terima kasih berkongsi hal yang menyentuh agama kita ni.

    ReplyDelete
  2. Bagus en3 ni...terima kasih berkongsi.

    ReplyDelete
  3. masyaAllah.. terima kasih kerana berkongsi info ya k.ros.

    ReplyDelete
  4. terima kasih kak ros atas pekongsian ni..lepas ni kena hati2...

    ReplyDelete
  5. terimakasih berkongsi info..sejujurnya kita tak peka tentang bulu2 itu yee..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Ros ... untung ma dapat info ni...Selama ni ma tau apabila bulunya bercambur antara warna putih dan hitam aje...

    ReplyDelete
  7. nasib baik sekarang dah byk guna bulu sintetik...
    thanks infonya

    ReplyDelete
  8. Kalau cari berus lukisan dkt pasaraya selalu jumpa tulisan 'pure bristle' :-(

    ReplyDelete
  9. salam ziarah sini...info yg menarik..tq

    ReplyDelete
  10. aduh seramnyer kalu tersalah beli... mekasih kak sbb share info nih, balik umah nk check bulu2 blusher,eyeshadow kt umah tu...mintak2 bukan bulu cik bab la...

    ReplyDelete
  11. aoh..bahaya..kite x sdr n x peka ngan benda2 cam gini kan sis!

    ReplyDelete
  12. assalam ros..thanks share info ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails